VW Amarok Canyon 2,0 BITDI Aut.

Skovhuggerens favorit har fået masser af ny lir

1. april 2014 af Andreas Lang Hedegård

En nyvunden svigerfamilie gjorde, at jeg måtte bevæge mig nordenfjords. Umiddelbart kunne det have været meget værre, for jeg skulle tilbagelægge de mange kilometer i VW-koncernes mest mandlige stykke isenkram: Amarok - og tilmed i den nye Canyon-udstyrsvariant, som forkæler med eljusterbare lædersæder, bakkamera, touchscreen, navi og 8-trins automatgear. Det helt store tilløbsstykke er dog den overdimensionerede lygtebro på taget, som kan give selv en Scania-chauffør præstationsangst. Humøret blev kun bedre, da svigerslænget var overbevist om, at jeg måtte være skovhugger med sådan en bil.

Turen tilbage til “Djævleøen” afslørede dog en af ulemperne ved den store bil og de ligeså store lygter. Selv med fartpilot og fornuftig fart lykkedes det mig ikke at nå over ni km/l i gennemsnit. Det er noget, der kan mærkes på pengepungen.

Amarok er dog stadig noget nær det bedste kompromis mellem arbejdsbil og SUV på det danske marked.

Køreegenskaberne er ikke langt fra en gammeldags amerikanerbil med masser af krænging og en duvende, men komfortabel undervogn. Styretøjet er lige så præcist som håndtaget på en påhængsmotor, men med en silkeblød 8-trins automatgearkasse er Amarok en god rejsemakker. Og glem ikke, at bilen må slæbe 3,2 ton på krogen, over 800 kg på ladet og forcere seriøst terræn. Så hvis vi ser bort fra dieselregningen, kunne jeg sagtens leve med at blive forvekslet med en skovhugger til hverdag.

 

VW Amarok Canyon 2,0 BITDI Aut.
Pris 404.438 kr. inkl. moms
Motor R4, 1.968 cm3, 16V, biturbodiesel
Ydelse 180 hk ved 4.000 o/min | 420 Nm ved 1.750 o/min | Topfart 174 km/t
0-100 km/t 11,3 sek. | EU-miks 13,2 km/l

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...