VW id.5 2021
© Automedia

Volkswagen ID.5 er på vej: Se den her!

Mens vi venter på ID.4, der kommer i starten af 2021, er ID.5 spottet på Nürburgring under test

10. november 2020 af Gustav Reeh Persson

Volkswagen er gået ID-amok!

Fremtiden er elektrisk, mener Volkswagen, der laver en separat modelserie med navnet ID. Vi har indtil videre set ID.3, der er en Golf/Passat størrelse elbil til ca. 300.000 kr. Den er oppe imod konkurrenterne i det nuværende blad og ellers kan du læse mere om den her! 

ID.4 lanceres herhjemme lige efter nytår. Det er en SUV, som nok bliver en my dyrere end ID.3 Den kan du læse mere om her. Og nu følger den nye ID.5.

VW id.5 2021
© Automedia

VW ID.5 er ikke endnu en helt ny model

Det er lidt snyd at kalde det Volkswagen ID.5, for den er så tidlig i udviklingsfasen, at VW endnu ikke har besluttet navnet. Den kunne ende med at hedde ID.4 GTX eller ID.4 coupé. Heldigvis er navngivningen lidt logisk alligevel.

Modellen spottet på Nürburgring er baseret på ID.4. Den er en coupé-version af ID.4, som man kender det med Audi E-tron og Audi E-tron Sportback. Så den har en SUV's højde, men en coupe form med rundere C-stolpe, som det ses på billedet hernunder. 

VW id.5 2021
© Automedia

VW ID.5's drivelinje er den samme som ID.4

Det betyder også at de to modeller, henholdsvis ID.4 og ID.5 deler teknik. Så elmotoren for ID.5 ligger foran bagakslen, og driver baghjulene. Den har en effekt på 204 hk og et drejningsmoment på 310 Nm. 

Desuden forventes en motorvariant med træk på alle fire hjul senere. Den får samtidig større kræfter at lege med, på 302 hk og 310 Nm. Uanset hvilken model du vælger, kan det forventes at tophastigheden er begrænset til 160 km/t især af hensyn til rækkevidden.

© Automedia

Batteriet og anvendligheden i Volkswagen ID.5

Når man taler om en elbil er rækkevidden ret vigtig. I Volkswagen ID.5 er batteriet på 77 kWh, og er monteret i gulvet af bilen, så du som udgangspunkt ikke lægger mærke til det. Hele batteripakken giver lidt ekstra på sidebenene med en samlet vægt på 493 kg.

Volkswagen har tidligere bekræftet en rækkevidde på i hvert fald 500 km når det kommer til ID.4. Så det kan man forvente ID.5 også kan køre. Desuden kan du oplade batteriet med en effekt på op til 125 kWh. Det betyder, at du kan få omkring 320 km kørt på batteriet på 30 minutter, hvis du skulle have en lynlader tilgængelig.

Det vides endnu ikke hvornår ID.5 bliver lanceret, men om et år er et bud fra redaktionen. Og hvis du vil være helt sikker, så følg med her!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...