Volkswagen ID.5 - en ID.4 Coupé?
Volkswagen udvider ID.-familien af elbiler med en helt ny topmodel, som de kalder ID.5. Det er en coupé med det høje look, vi også kender fra ID.4. Ligesom de andre elbiler fra samme koncern (VW ID.3, Skoda Enyaq, Audi Q4 m.fl.), er ID.5 baseret på elbilsplatformen MEB.
Udover taglinjen adskiller ID.5 sig fra ID.4 med en ny forkofanger, mens interiøret vil være genkendeligt for alle, der har siddet i eldrevet VW, med et førerdisplay på 5,3” og et infotainment-system med en 12” touchskærm.
Til trods for den coupéagtige form har ID.5 kun 12 mm mindre lofthøjde ved bagsædet end Volkswagen ID.4, og bagagerummet er faktisk en anelse større på 549 liter i forhold til 543 liter i ID.4
Volkswagen ID.5 har blandt andet headup-display med augmented reality, der kan give dig ekstra informationer om trafik og navigation lige i dit synsfelt. Samtidig er den udstyret med tredje generation af ID-software, som blandt andet gør det muligt at holde ID.5 opdateret “over the air”, uden den skal på værkstedet.

Hvad koster VW ID.5?
Det er simpelt at tilgå prislisten for den nye ID.5. Slut med lange lister og uendelige motor- og udstyrskombinationer, for her kan du blot vælge mellem Pro, Pro Performance og GTX.
ID.5 Pro er den billigste variant med en startpris på 399.995 kr. For de knaster får du beskedne 174 hk fra et 77 kWh batteri, der giver en rækkevidde på 534 km (WLTP).
Samme batteri sidder faktisk i alle tre varianter, og dermed er det udstyret og ydeevnen, der skiller dem. I ID.5 Pro Performance er ydeevnen øget til 204 hk, hvorfor den klarer 0-100 km/t to sekunder hurtigere (fra 10,4 sek. til 8,4 sek.). De ekstra kræfter betaler du 10.000 kr. ekstra for, og rækkevidden er opgivet til det samme - de penge er ganske fint givet ud!
ID.5 GTX er den dyreste og kraftigste variant, du kan få. For 469.995 kr. får du 299 hk, en rækkevidde på 510 km (WLTP) og detaljer som tonede ruder og 20" fælge.
VW ID.5 Priser
VW ID.5 Pro - 399.995 kr.
VW ID.5 Pro Performance - 409.995 kr.
VW ID.5 GTX - 469.995 kr.

Hvor hurtigt kan ID.5 lade?
77 kWh batteriet, der sidder i alle varianter af ID.5, vil lade med 11 kw i en AC-lader, men helt op til 150 kW i en hurtigladende, DC-lader. Hvor Pro og Pro Performance understøtter ladning op til 135 kW, så kan GTX-varianten lade med op til 150 kW.
En ID.5 Pro/Pro Performance vil angiveligt kunne lægge 390 km i batteriet, hvis den lades med 135 kW i 30 min. Samme ladning vil give GTX 320 km rækkevidde.
Hvis du overvejer at købe elbil, så kan du med fordel tjekke vores guide til netop det. Her kan du blive klogere på, om du er klar til elbil.
Hvis du vil danne sig et overblik over de mest interessante elbiler på markedet i 2022, så kan du se hele listen her.

ID.5'eren tager sig efter sine søskende i den elektriske VW-familie.
© VWVW ID.5 Pro
Pris: Fra 399.995 kr.
Drivlinje: Single-motor, baghjulstræk
Batteri: 77 kWh / 82 kWh, 11 kW AC, 135 kWh DC
Rækkevidde: 514 km (WLTP)
Halvårlig afgift: 340 kr.
Forbrug: 170 Wh/km / 12,4 kWh/km
Ydeevne: 174 hk
0-100 km/t: 10,4 sek.
Vægt: 2150 kg
Dimensioner: 4599x1892x1613 (Længde, bredde, højde i mm)

Test af ID.5: Hvad er fordelen ved den skrå bagdel??
Patrick Boje Jensen
Jeg forstår ikke pointen med at lave en stor og rummelig elbil og så give den bageste del af taget en hældning, så bilen bliver mindre praktisk. Audi har gjort det i årevis med Sportback-udgaven af deres e-tron, men trenden har spredt sig, og nu er det også gået udover VW ID.5, der i praksis er en coupé-udgave af ID.4.
Det er ikke for aerodynamikkens skyld, for på papiret giver den skrå hæk kun tre kilometer ekstra rækkevidde. Bagagerummet er teknisk set seks liter større, men ikke nær så brugbart. Det er også blevet sværere at komme ind på bagsædet.
ID.5 er – ligesom ID.4 – en stor og brugbar elektrisk crossover, der ikke gør nogen fortræd. Den er ikke den bedste, dyreste, grimmeste, billigste eller andre superlativer – men den fungerer rigtigt godt i hverdagen.
Efter en opdatering er opladning og rækkevidde forbedret, og køber du en ID.5, kan du forvente løbende trådløse forbedringer.
Det er mig en gåde, at det endnu ikke er lykkedes VW at gøre deres infotainmentsystem bedre. Det starter langsommere end en gammel Acer, og det krævede mig gentagne forsøg at få bilen til at tale sammen med min telefon.
Fartpiloten og de andre assistentprogrammer fungerer til gengæld virkelig godt og flydende, og informationen på headup-displayet er nem at afkode. Den eneste undtagelse er p-sensoren, der er så forsigtig, at det nærmest er umuligt at finde en parkeringsplads, der har plads til den store elbil.
204 hk er rigelig til VW ID.5, som opfører fuldstændig som enhver anden VW. Dog er undervognen til den hårde side, og det opleves især slemt for bagsædepassagererne. ID.5 har mange af de VW-dyder, danskerne elsker – men hvorfor i alverden betale 15.000 kr. ekstra for en mindre brugbar bil?
Vi synes
Det er svært at finde en grund til at betale mere for ID.5 – køb i stedet en ID.4!

Det er fra denne vinkel, at det er nemmest at se forskellen på ID.4 (bagerst) og ID.5 (forrest), nemlig taglinjen.
© Volkswagen