VW stopper med motorsport
For et år siden annoncerede Volkswagen, at de stoppede med at deltage i motorsport, der ikke kørte på el. Det betød, at private sagtens kunne være med i en Polo GTI R5 (billedet herover), men Volkswagen havde ikke længere fabriksteams, som der kan læses mere om her.
Volkswagen Motorsport fokuserede i 2020 kun på banerekorder med deres ID R (herunder). Den slog rekorden på Nürburgring for elbiler, som du kan læse om her.
Nu går de skridtet videre og trækker alt med Volkswagen-mærket fra motorsport. Det sker som led i en større omstrukturering, hvor fokus er på en elektrisk fremtid.

Volkswagens motorsportsafdeling har i 2020 fokuseret på ID R og slå banerekorder med den.
Betydning af VW's skiftende fokus
Det kan ikke være en overraskelse efter sidste års nedskæringer, at Volkswagen helt trækker sig fra motorsport. Det nye er så, at de 169 medarbejder der har arbejdet med motorsport og derved ID R, bliver en del af den normale elbilsudvikling internt i Volkswagen.
Derudover stopper produktionen af rallybilen Polo GTI R5 i løbet af december 2020.
Reservedele for de nuværende rallybiler er sikret i fremtiden, men Volkswagen selv konkurrerer altså ikke og udvikler ikke nye rallybiler.

Her er Volkswagen Rally Polo in action. Den vandt 4 gange i årene 2013-2016 WRC rally for konstruktører.
Nyt fra Audi og Cupra motorsport
Disse nyheder om Volkswagens motorsport kommer kort efter Audi annoncerede, at de ikke fortsætter i Formel E. I stedet fokuserer Audi på Le Mans og Dakar Rally fra 2022, som du kan læse mere om her. Det er senere blevet afvist, at det er en del af en større strategi fra Volkswagen Group.
Når man snakker om Volkswagen Group er det også værd at nævne, at Seats søstermærke Cupra er med i den planlagte nye racerklasse eTCR. Der helt basalt er rallycross for elbiler. Så Volkswagen Group er stadig en del af motorsporten spredt i forskellige klasser.