VW Touareg blå

Havde du glemt VW Touareg? Vi tester SUV-kæmpen lige hér

VW Touareg er en overraskende god SUV i den store størrelse, men alligevel er det som om, den går under radaren. Læs her, hvor fin den faktisk er.

6. juli 2020 af Anders Richter

Bassen, der hedder VW Touareg

For bare få år siden ville du få stukket en kniv i dækket, hvis du parkerede din store SUV på en offentlig parkeringsplads i storbyen. Finanskrisen og klimadebatten rasede, og det var ikke længere smart at køre i store SUV’er. Tiderne er skiftet. Der er kommet vind i sejlene på den økonomiske front, og det gør, at folk igen er begyndt at drømme stort. SUV’en er derfor tilbage i stor stil.

En af dem fra den tunge liga er VW Touareg, som i dag stiller i tredje generation. Væk er det diskrete og nærmest selvudslettende design. Den seneste Touareg har en snude, som skriger til verden, at her kommer noget stort og luksuriøst.  

VW Touareg blå

Mere lir og gadgets i VW Touareg's interiør

Det første, du lægger mærke til, er det ydre design. Specielt fronten er iøjnefaldende, og det er i modsætning til tidligere generationer en bil, der vækker opsigt. Indeni er der også blevet plads til nye tanker. Instrumenterne foran dig er fuldt digitale, og hvis du kigger til højre, får du et chok.

Skærmen er på 15”, hvilket virker enormt. Der går dog kun få minutter, før du har vænnet dig til den. Systemet fungerer intuitivt, når først lige du har lært at gebærde dig gennem menuerne. Resten af kabinen er lækker uden at virke decideret overklasse-luksuriøs.

Læs flere test af nye biler hver måned i Bil Magasinet, som du kan købe abonnement på ved at klikke lige hér!

VW Touareg kabine

VW Touareg føles ikke så stor, som den faktisk er...

Testbilen er udstyret med 21” fælge, hvilket ikke er standard. Det ser godt ud, men personligt ville jeg nok gå efter nogle lidt mindre, da de store sender små stød fra asfalten op gennem undervognen. Det er ikke noget, der helt ødelægger oplevelsen, for luftundervognen klarer arbejdet enormt godt.

På trods af at være 488 cm lang og næsten to meter bred, føles den slet ikke så stor, når man sidder bag rattet. Samtidig har du sensorer hele vejen rundt om bilen, så det er nemt at navigere, selv når det bliver snævert.  

VW Touareg fælge

Dieselmotoren har kæmpe overarme i VW Touareg

De elektronisk systemer i Touareg fungerer godt, og specielt den adaptive fartpilot er værd at bemærke. Den klarer opgaven med at holde styr på hastigheden og de andre trafikanter perfekt, og den undgår for eksempel at overhale indenom.

Den 286-hestes dieselmotor og den 8-trins automatgearkasse er et godt match, og der er ingen grund til at ønske mere i Touareg. Den går fra nul til 100 km/t på 6,1 sekunder, hvilket er flot, når vægten på 2.070 kg tages i betragtning. Der findes også en mindre dieselvariant med 231 hk samt en større med 421 hk. En benziner med 340 hk er også en mulighed, men testbilen virker umiddelbart som den, du bør gå efter.  

VW Touareg motor

VW Touareg har et kæmpestort bagagerum

En sidste fjer i hatten til VW Touareg er pladsen. Både i kabinen og især i bagagerummet virker den store SUV ekstremt rummelig. Den sluger 810 liters bagage med sæderne oppe, hvilket er 321 liter mere end i dens konkurrent Range Rover Sport, som “kun” rummer 489 liter.

Specifikationer: VW Touareg 3,0 TDI 4Motion R-line Business

  • Pris: 1.041.195 kr.
  • Motor: V6, 2.967 cm3, 24V, turbodiesel
  • Effekt: 286 hk ved 3.800 o/min, 600 Nm ved 2.250 o/min
  • Gear: 8-trins automatgear
  • 0-100 km/t: 6,1 sek.
  • Topfart: 235 km/t
  • L/B/H: 488/198/172 cm
  • Vægt/last/påhæng: 2.070/780/3.500 kg
  • Forbrug: 15,2 km/l
  • Årlige afgifter: 7.660 kr.  
VW Touareg blå

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...