VW er det meste eftertragtede mærker på bilbasen.dk
VW er det meste eftertragtede mærker på bilbasen.dk© bilmagasinet.dk

Vi er vilde med brugte VW

VW er det suverænt største mærke på det danske brugtbilmarked

11. august 2011 af Mikkel Thomsager

Der bliver solgt brugte biler i rekordfart hos bilforhandlerne i øjeblikket, og bilkøberne foretrækker modeller fra det tyske traditionsmærke VW. Markedsandelen for VW er på 12,9 procent på brugtbilmarkedet, og mens mærket for længst er overhalet af Peugeot, Ford og Toyota, når det handler om at være størst på nybilmarkedet, så fastholder VW sin position blandt de brugte biler.

Næststørst på brugtbilmarkedet er Peugeot med en markedsandel på 10,0 procent, mens Ford er nummer tre med 9,1 procent af brugtbilhandlerne i første halvår af 2011.

”VW har solgt rigtig mange biler gennem en lang årrække i Danmark, og samtidig har mærket et solidt renommé blandt brugtbilkøberne, der gerne køber VW-modeller som har nogle års kørsel bag sig, og det er baggrunden for den stærke placering på brugtbilmarkedet,” forklarer Morten Heuing administrerende direktør for BilBasen og DBA Biler.

En væsentlig årsag til VW’s placering er de høje salgstal for VW Golf og VW Passat, der topper salgslisterne for de enkelte modeller. Der er solgt 10.846 brugte Golf-modeller i årets første seks måneder, 7.553 brugte Passat’er og på tredjepladsen kommer Ford Mondeo med et salg på 7.265 styk, efterfulgt af VW Polo med 7.211 styk.

VW’s modeller indtager altså tre af de fire første pladser, når det handler om de mest populære modeller på brugtbilmarkedet.

BilBasens direktør Morten Heuing forventer, at der bliver handlet over en halv million brugte biler i år, og dermed tegner brugtbilhandlen til at blive den største siden 2006, hvor der blev solgt 506.000 brugtbiler i Danmark. Selv om efterspørgslen er høj, så er priserne på brugte biler faldet 3,9 procent i de seneste tre måneder. Morten Heuing forklarer hvorfor.

”Vi kommer meget tæt på rekordåret 2006, måske endda over det, alligevel falder priserne på brugte biler fordi de bliver presset af priserne på nye biler og et større udbud på brugtbilmarkedet, som skyldes det store antal byttebiler, der kommer på markedet når vi køber nye biler,” slutter Morten Heuing.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...