Baseret på fælles platform
Volkswagen har netop præsenteret deres nye store SUV, Touareg. Bilen er baseret på samme platform som resten af koncernens SUV’er, Porsche Cayenne, Lamborghini Urus, Bentley Bentayga og Audi Q7.
Din internetbrowser er desværre uddateret. Denne side understøtter beklageligvis ikke forældede browserversioner.
Sådan opdaterer du din browserVolkswagen har netop præsenteret deres nye store SUV, Touareg. Bilen er baseret på samme platform som resten af koncernens SUV’er, Porsche Cayenne, Lamborghini Urus, Bentley Bentayga og Audi Q7.
VW lancerer to nye udstyrsniveauer i den nye Touareg. Foruden R-line som vi kender det fra stort set hele VW’s øvrige program, så introducerer de nye Atmosphere og Elegance.
Atmosphere er intro-niveauet med træindlæg i kabinen og klassiske materialer. Lædersæder er standard.
I udstyrsniveauet Elegance er de klassiske træindlæg skiftet ud med børstet aluminium og matsort finish på overfladerne i kabinen.
Hvis du virkelig vil have, at der skal ske en forskel, skal du vælge R-Line med komfort-sæder, multifunktionslæderrat med varme og skiftepaler. Udvendigt er designet også blevet mere aggressivt med R-Line. Foruden R-Line skilte er kofanger og kølergrill også ændret og den har fået bredere skærmkasser.
Der fås offroad-pakke med beskyttelsesplader til undervognen og en større brændstoftank, der går fra 75 til 90 liter.
Når den nye Touareg introduceres i Europa, bliver det til at starte med i tre motorvarianter. Den kommer med to V6 dieselmotorer, der enten yder 231 hk og 500 Nm eller 286 hk og 600 Nm. Derudover kan den fås med en V6 benzinmotor med 340 hk og 450 Nm.
Senere kommer den også med en V8 dieselmotor, som vi kender fra Audi SQ7. Den kommer til at yde 421 hk og får et drejningsmoment på 900 Nm. Alle varianter af Touareg må trække 3,5 tons.
Den nye Touareg kommer også i en plug-in hybrid, men den bliver i første omgang kun introduceret på det kinesiske marked. Den skulle efter sigende også komme til Europa, men en lancering er ikke planlagt endnu. Alle biler er udstyret med permanent firehjulstræk og 8-trins automatgearkasse.
Galleriet fortsætter efter annoncen
Interiøret er præget af de nye digitale instrumenter og den store skærm i midten. Den store 12” skærm der huser de digitale instrumenter, kan vise alt fra navigation til omdrejninger og hastighed. Bilen kan også fås med nightvision, så du kan se i mørke – kamerabilledet fra denne funktion vises ligeledes via de digitale instrumenter.
Den nye Touareg fås også med headup-display, der bliver det største af sin slags blandt VW’s biler. Midterkonsollen rummer en store 15” touchskærm, hvor stort set alle bilens funktioner styres fra.
Touareg er længere og bredere end forgængeren, og har mere plads i kabinen. Bagagerummet er øget fra 697 liter til 810 liter. Sammenlignet med forgængeren har den tabt 106 kg takket være udpræget brug af aluminium og nye ståltyper.
Den nye VW Touareg har taget meget af den nye teknologi med fra sine søsterbiler. Den fås blandt andet med firehjulsstyring og aktive krængningsstabilisatorer.
Specielt firehjulsstyringen er perfekt til en bil i denne størrelse, da det får bilen til at virke langt mindre, når den skal manøvres rundt. Op til 37 km/t styrer baghjulene modsat af forhjulene, hvilket gør venderadiussen markant mindre. Ved hastigheder over 37 km/t styrer baghjulene samme vej som forhjulene, hvilket giver mere dynamiske køreegenskaber.
De aktive krængningsstabilisatorer er med til at gøre bilens køreegenskaber mere dynamiske. Vi kender systemet fra Porsche Cayenne Turbo.
Galleriet fortsætter efter annoncen
Vi kender endnu ikke lanceringsdato eller priser på den nye VW Touareg - mere om det, så snart vi kender detaljerne.
... og tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev her. Så får du masser af nyheder, nytests, brugttests, konkurrencer og lækre gallerier direkte på mail. Når du tilmelder dig, får du også det eksklusive særtillæg '9 Spændende Bilsamlinger' til download.