Tyske rygter: VW taber 22.000 kr. hver gang, de sælger en elbil

VW er klar med deres nye elbil næste år, men det er dyrt at bygge elbiler. Tyske medier påstår, at fabrikken kommer til at tabe over 20.000 kr. på hver bil, de sælger

26. april 2019 af Anders Richter

VW ID kan give underskud – på kort sigt

VW-koncernen er ved at være træt at indhyllet i dieselos. De vil gerne lægge fortiden bag sig og tage et stort skridt ind i fremtiden. Og den vigtigste model til at gøre netop det, hedder VW ID.

Modellen kommer til at danne grundlag for en hel stribe af elektrificerede køretøjer fra VAG-koncernen, så der er ingen tvivl om, at det potentielt kan blive et guldæg for fabrikken. Men nu peger tyske Auto Motor und Sport på, at det næppe bliver tilfældet fra starten. 

Taber 22.000 kr. på hver solgt VW ID

Auto Motor und Sport har kilder, der bekræfter, at prisen på VW ID vil starte ved 29.990 euro i Tyskland (i Danmark vil en anslået pris være på 300.000 kr.). Hvis det bliver tilfældet, står VW i følge de tyske medier til at tabe omkring 22.000 kr. pr. solgt bil – i hvert fald i starten. 

Først i år 2025 er det meningen, at VW kan begynde at tjene penge på sine elbiler. Pt. er batteriteknologien stadig relativt dyr, hvilket giver en udfordring for bilmærkerne, når de skal levere elbiler, som er konkurrencedygtige på prisen i forhold til konventionelle køretøjer. 

VW ID kan bestilles fra maj

Allerede fra d. 8. maj er det muligt at forudbestille den nye VW ID i Europa. Det bliver en bil i BMW i3-størrelse, og grundopbygningen med en elmotor bagi er også den samme. Angiveligt kommer VW ID til at kunne fås i to varianter: Én med 170 hk og en med 204 hk. 

Batteriet vil kunne fås i to størrelse: 48 kWh med en WLTP-rækkevidde på 330 km og 62 kWh, som har en anslået rækkevidde på 450 km. Senere er der også rygter om en 80 kWh-variant med en rækkevidde omkring 600 km. Sidstnævnte bør dog først dukke op engang i år 2020.

VW ID danner basis for ny MEB-platform

VW regner med at sælge 150.000 eksemplarer i deres fremtidige ID-modelportefølje i år 2020. Fem år senere forventer de, at salgstallet er steget til over 1.000.000 solgte ID'ere. 

Skruer vi tiden frem til år 2022 vil der være hele 27 modeller i VW-koncernen, som er baseret på den nye og MEB-elbilplatform, som VW ID bliver den første til at benytte. 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.