Tysk milliard-investering skal true Tesla

VW-koncernen har planer om at bygge en kæmpe fabrik til produktion af el-biler og komponenter til et tocifret millard-beløb, der skal tage kampen op mod giganten Tesla.

6. juni 2016 af Kenneth Jensen

Volkswagen Group, der sidste år kom ud i et kæmpemæssigt uvejr for at manipulere med test af dieselbilers forurening, vil nu gøre op med deres blakkede ry og styrke deres grønne profil ved at investere i en gigantisk el- og batterifabrik i millard-klassen, skriver Automotive News.

Investeringen er i høj grad et modspil til veletablerede Teslas batterifabrik kaldet "Gigafactory", der er er ved at blive færdiggjort i Nevada i USA.

Den store fabrik, der skal producere batterier og komponenter til el-biler, kommer til at koste omkring 73 millarder kroner ($11 millarder) og vil få beliggenhed i Salzgitter syd for Wolfsburg. 

VW's finanschef, Frank Witter, fortæller, at der stadig er nogle strategiske overvejelser, der skal på plads, før batterifabrikken bliver en realitet, men projektet ser for ham ud til at være realistisk.

20 el-modeller inden 2020

VW har udregnet, at man skal sælge en million el- og hybridbiler årligt på verdensplan inden 2025 for at møde de skærpede CO2-kvoter, der bliver stillet på markedet i både Europa og Kina.

Koncernen vil derfor lancere 20 el-drevne modeller inden 2020, der tæller prestige-modellerne Audi e-tron Quattro of Porsche Mission E, som er afbilledet ovenfor, som bliver regnet for nogle af Teslas største konkurrenter i fremtiden. 

Volkswagen, der har 12 bil-brands under sig, sælger lige nu elbilerne VW e-Up og e-Golf samt Audi R8 e-tron og hybridversioner af VW Golf og Passat samt Audi A3 og Q7 foruden Porsche Panamera og Cayenne. 

Lige nu regner man blot med at sælge 12.000 Golf el-biler, som svarer til én procent af det samelede Golf-salg, og derfor kæmper VW for at gøre deres modeller billigere, så flere i målgruppen kan få råd til én.

Hvis batterifabrikken bliver en realitet, får Tesla for alvor kamp til stregen, og VW vil måske kunne slippe af med det svækkede rygte, som den tyske gigant tildrog sig i 2015.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...