VW Touareg V8 TDI
VW Touareg V8 TDI

Touareg V8 TDI målt til ekstremt lavt udslip af skadelige stoffer i tysk test

Den 8-cylindrede dieselmotor ligger langt under Euro 6-grænseværdien for Nox-partikler i uafhængig test i virkelig trafik i tre tyske delstater

10. april 2020 af Steen Bachmann


VW Touareg V8 TDI har gennemgået en RDE-test (Real Driving Emissions) foretaget i regulær trafik af det uafhængige Emission Analytics test- og analyseinstitut. 

En af testene blev udført i den tyske delstat Niedersachsen, hvor landskabet er forholdsvis fladt, mens de to øvrige tests blev udført i Baden-Württemberg og Bayern, der er præget af større højdeforskelle.

Touareg langt under EU's grænseværdi

Den firehjulstrukne Touareg V8 TDI  kom under Euro 6-grænseværdien i hver af testene – uanset rute, højdeforskelle og forskellig trafiktæthed. 

I Niedersachsen opnåede Touareg et gennemsnit for NOx-udslip på 10 mg/km, i Bayern 13 mg/km, og i Baden-Württemberg landede gennemsnittet på 20 mg/km. Samlet opnåede Touareg på de tre testture et gennemsnitligt NOx-udslip på 14 mg/km, hvilket ligger langt under grænseværdien på 80 mg/km.

VW Touareg V8 TDI
VW Touareg V8 TDI


VW's nye dieselmotor har udstødningsbearbejdning i flere trin med en meget stor NOx-lagringsenhed (kapacitet: 2,3 l) med en beklædning i høj kvalitet og SCR-katalysator (selective catalytic reduction) med avanceret efterbehandling. SCR-katalysatoren omdanner NOx til harmløs damp og kvælstof ved brug af AdBlue. Som alle andre Volkswagen TDI-modeller er også Touareg V8 TDI udrustet med dieselpartikelfilter.

V8 TDI-dieselmotoren har variabel trykladning med biturbo, der medvirker til den høje ydelse på 900 Nm ved 1.200 o/min. Ved kørsel med jævn hastighed i byer og på landevej kører motoren med så lave omdrejninger, at den kun bruger den ene turbolader. 

Touareg V8 fra 1,3 mio kr.

Den anden turbolader bliver aktiveret via et elektrisk ventilløftsystem og slår til, når motoren kører med over 2.200 o/min. 

Den nye Touareg V8 TDI koster fra 1.344.995 kr.

Sådan foregår RDE-målingen

RDE-målinger er defineret af EU og ligger så tæt som muligt på et almindeligt kørselsmønster i virkelig trafik. 

RDE-målinger omfatter en sammensætning af ruter bestående af 1/3 bykørsel, 1/3 landevejskørsel og 1/3 motorvejskørsel med tilfældig acceleration eller opbremsning. 

Gennemsnitshastigheden i byerne ligger på mellem 15 og 40 km/t. med en maksimal hastighed på 60 km/t. På landeveje ligger hastigheden på mellem 60 og 90 km/t. Topfarten på motorveje er 145 km/t. og kortvarigt op til 160 km/t. 

Bilen er udstyret med et PEMS-måleaggregat (Portable Emission Measurement System), der måler bilens emission. 

Testturene varer mellem 90 og 120 minutter, og ifølge testprocessen må udendørstemperaturen under kørslen variere fra 3 til 30 grader.

RDE-testen er et supplement til den nye WLTP-testprocedure (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), der udføres på et rullefelt i et laboratorium. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...