Volkswagen Tiguan R 2,0 tsi dsg
Volkswagen Tiguan R

De fire udstødningsrør kan opgraderes til nogle mere højtråbende fra specialisten Akrapovič.

© Søren Juul

TEST: Halvtyk familiefar på steroider

VW’s mellemstore SUV fås nu også i en kør-stærkt variant med 320 hk og fuld krigsmaling, så familien kan komme på skiferie med 250 km/t.

14. juni 2021 af Søren Juul

Tiguan R er en højrøvet sportsvogn

Rattet er tykt som en pytonslange og betrukket med perforeret læder, hvor man holder hænderne. Sædet med integreret nakkestøtte trykker de helt rigtige steder som en thaimassør efter 10 timers dasen på en strandstol med en sval Chang-pilsner i hånden. Et tryk på den dedikerede “R”-knap ændrer motorlyden i kabinen fra diskret snurren til brølet fra bugen af en strippet Golf GTI TCR-racer.

Asfalten bugter sig gennem det midtsjællandske landskab uden sideveje, naboer eller kroge, hvor panserne kan ligge på lur med en laserpistol og lukke festen. De 320 heste fra seneste evolution af VW’s velkendte EA888 turbomotor virker tændte som galopheste i startboksen. Under normale omstændigheder ville det krible i højre fod for at teste fodfæstet i en bil fra Volkswagens sportsdivision, men det virker forkert og umodent, når du sidder højt til vejrs og bakspejlet afslører en familievenlig kabine med oceaner af plads, justerbare bagsæder og et 615 liters bagagerum, der æder barnevogne til frokost. Men bilen tester jo ikke sig selv. 

Volkswagen Tiguan R 2,0 tsi dsg interiør og sæder
VW Tiguan R

Indlæg med kulfiberlook og et tykt rat med blå detaljer pepper kabinen op sammen med sæderne.

© Søren Juul

VW Tiguan kører 0-100 på under 5 sek.

Tiguan er Europas bedst sælgende SUV, som vi senest har testet og påskønnet med en 200 hk dieselmotor i forrige nummer. Nu kan du også få den leveret efter samme fyrige opskrift som über-GTI’en, Golf R. Der er 4Motion firehjulstræk til at fordele kræfterne, men i stedet for det sædvanlige Haldex koblingssystem har VW installeret et torque vectoring-differentiale, der kan splitte kræfterne individuelt ­mellem hvert ­baghjul og sende mere power til det yderste, når du accelererer ud ad sving. Det virker godt, og kræfterne kommer i asfalten uden dramatik.

Nul til 100 km/t nås efter bare 4,9 sekunder, og den bliver ved så længe du holder højre fod på den højre pedal af rustfrit stål. Det progressive styretøj strammes betryggende op, når du giver gas på en snoet vej, og giver fin føling med bilen, der ligger solidt plantet på asfalten med sine vinterdæk og 10 mm sænkede karrosseri. Undervognen er god til at ignorere understyring og holder krængningen på et minimum.

Volkswagen Tiguan R 2,0 tsi dsg køreprogrammer
VW Tiguan R

Du vælger køreprogram på rattet eller på drejehjulet, hvor du også kan tilgå to offroad køreprogrammer. 

© Søren Juul

Civiliseret bølle

Selv om støddæmperne er adaptive og giver bilen flere personligheder afhængig af køreprogram, kryber Tiguan R aldrig ind under huden, som når VW lader mekanikken folde sig ud i en hatchback. 

På vej tilbage til redaktionen viser vejret sig fra sin værste side med slud og sidevind, mens testbilen smigrer sig ind. Den cruiser uberørt gennem uvejret uden at fortrække en mine.

Som Autobahn-ekspres pakket med fire mand og bagage vil den være helt suveræn. Komforten er god for så hurtig en bil, og der er masser af krummer i maskinen til at lege med de kraftige Audi’er, BMW’er og Mercedes’er. Jeg har dog stadig svært ved at forlige med mig mikset af GTI og mellemstor SUV.

Volkswagen Tiguan R 2,0 tsi dsg interiør og sæder
VW Tiguan R

Forsæderne har integrerede nakkestøtter. Bagsæderne er mere civiliserede og kan justeres i længderetningen.

© Søren Juul

Hvad er dommen over VW Tiguan R?

Med 21” fælge, store bremser, spejlhuse i mat krom, kofangere med blanksorte, glubske luftindtag og fire rallende udstødningrør er Tiguan R fremme i skoene som en hooligan, men i profil er den stadig familiefar, der forsøger at suge maven ind. Måske det bare mig, der er en snob.

Har du brug for en SUV med GTI-præstationer, er en Cupra Formentor VZ med 310 hk fra samme motor et meget bedre køb til 464.990 kr.

Vi synes

Tiguan R kan blive en fremragende ekspres-van, men som SUV virker den fejlcastet.

Denne test er fra Bil Magasinet, men der er meget mere at komme efter i bladet. Prøv at få 3 numre i postkassen for bare 99 kr.

Volkswagen Tiguan R 2,0 TSI DSG

  • Pris: 823.590 kr.
  • Årlig afgift: 5.450 kr.
  • Ydelse: 320 hk og 420 Nm
  • Topfart: 250 km/t
  • 0-100 km/t: 4,9 sek.
  • Forbrug (WLTP): 10,1 km/l
  • Mål: 451/186/169 cm L/B/H
  • Vægt: 1.746 kg
  • Last: 514 kg
  • Påhæng: 2.200 kg
  • Bagagerum: 615-1.655 liter

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...