VW Touareg 2018 forfra

Test: VW Touareg har aldrig været så luksuriøs, som den er nu

Volkswagen har bygget en regulær Audi-konkurrent. Det står hurtigt klart, i vores første test af den nye VW Touareg.

10. september 2018 af Steen Bachmann

Tredje generation af modellen er gået fra at være en lidt stivbenet og traditionel SUV til en regulær luksus-SUV. Touareg er baseret på samme platform som Audi Q7, Porsche Cayenne og faktisk også Lamborghini Urus, og udover den afdøde luksusbil Phaeton har verden aldrig før set en Volkswagen på dette niveau. Vi skal da lige love for, at der er skruet op for ambitionerne.

Nyt digitalt cockpit

Det gælder først og fremmest de nye digitale instrumenter, der består af en 12” skærm bag rattet og en trykfølsom 15” skærm i midten. De to flyder sammen og opleves som én stor skærm, der er lige så nem at bruge som en ipad. 

Menuer og ikoner flyttes rundt ved at holde fingeren nede som på en smartphone, reaktionstiden er ninjahurtig, og skærmene gengiver indholdet forbilledligt, hvad enten det er en menu for offroad-indstilling eller det flotte kort fra Google Maps, der opdateres gratis i tre år. Touareg kan godt købes uden, men det vil være synd, så find de 49.990 kr. til systemet, som VW har døbt Innovation Cockpit.

VW Touareg 2018 Innovative Cockpit

Luftaffjedring i Touareg

Touareg understreger luksusfølelsen med en yderst komfortable luftaffjedring, den er dog ikke standard, men fås i pakken med firehjulsstyring til 49.990 kr. eller med firehjulsstyring og aktive krængningsstabilisatorer, som vi kender den fra Porsche Cayenne Turbo, det er dog ekstraudstyr til 114.990 kr. Luftaffjedringen giver sublim komfort på hullede bjergveje med små og store ujævnheder såvel som ved høj fart, hvor den sænker undervognen for at bidrage til lavere vindmodstand og større stabilitet.

Med firehjulsstyring drejer baghjulene modsat forhjulene ved parkering og i p-huset og med forhjulene i sving og kurver for at øge stabiliteten. Med systemet forkortes vendediameteren med en meter, så den næsten svarer til en VW Up. Det er særdeles anvendeligt.

Sådan kan vi blive ved, og allerede med den mindste motor er vi nu langt over en million kroner. Touareg er med andre ord trådt op i en anden prisklasse, men det bekymrer ikke de tyske marketingfolk bag modellen. Testbilen til 1.046.990 kr. Koster, hvilket umiddelbart er enormt mange penge, men er du på jagt i en bil i dette prislag, er det faktisk en attraktiv pris for en stor, veludstyret SUV med firehjulstræk og automatgear.

VW Touareg 2018 medstyrende bagaksel

Touareg med harmonisk V6’er

Den første Touareg var en kraftbombe med den enorme 5-liters V10-­diesel, med enorme driftsudgifter, og et utal af børnesygdomme. Anden generation fra 2010 var mere civiliseret, men stadig langt fra værdig til at blive kaldt en luksusbil. Her træder tredje generation en ny vej.

Ved et let tryk på startknappen starter den velkendte 3-liters V6-diesel med en rolige motorgang, der faktisk minder om den i en Audi A8.

Med køreprogrammet sat i “Comfort” triller vi ud fra p-pladsen og ud på landevejen. Skiltegenkendelsen registrerer, at vi ­forlader en 50 km/t-zone, hvorfor den konkluderer, at vi så må køre 100 km/t, hvilket er den aktuelle fartgrænse. 

Den aflæser farttavler og sammenholder med Google Earth og lokale hastighedsgrænser og tager så selv farten af i sving, rundkørsler og T-kryds. Når først man vænner sig til den, kører man stort set med den hele tiden.

VW Touareg 2018 motor

Velafstemt undervogn

Hvor fætteren fra Bentley er ­ulideligt blød i Comfort (sådan vil amerikanerne have det), er Touareg mere anlagt til europæisk smag. I Comfort er speederresponsen sløv og gearskiftene ligeså, så da vi havner bag en af de utallige traktorer med en høvender, drejer jeg kørevælgeren over på Sport. Som i en Cayenne springer automatgearkassen straks et gear ned, mens motoren hugger til ved berøringer af speederen, og affjedringen bliver mærkbart mere fast.

Med den store variant af V6-dieselmotoren er her masser af kræfter til en kvik overhaling, og 230 km/t på Autobahn er lige så udramatisk som i en stor Audi. Støjniveauet virker også til at være på dette niveau på motorvejen.

VW Touareg 2018 køreprogram

Du kan nøjes med en “lille” 231 hestes motor

Den lille dieselvariant med 231 hk synes dog tilstrækkelig til danske forhold, men vil du have mere, så vent til næste år. Der ankommer nutidens svar på V10-dieselmotoren, nemlig en V8 diesel med 421 hk og 900 Nm. Den fås kun i øverste udstyrstrin R-Line og kommer til at koste 1.424.990 kr.

De danske priser begynder ved 929.990 kr. for en standard ­Touareg med V6 diesel og 231 hk, stålaffjedring og en almindelig 9” skærm i midten i stedet for de nye digitale instrumenter. Den kører op til 14,5 km/l.

Blandt ekstraudstyret finder vi et kæmpe hifi-anlæg fra danske Dynaudio med 14 højttalere og subwoofer. Det er 100 pct. udviklet af specialisten fra Skanderborg og lyder fantastisk foran og bag i bilen ved både lav og høj volumen. Prisen er 28.770 kr.

Pris og beskatningsgrundlag for VW Touareg

Benzinmotor

3,0 TSI 4Motion - 340 HK: 1.106.990 kr.

- beskatningsværdi 953.970 kr.

Dieselmotor

3,0 TDI 4Motion - 231 HK: 929.990 kr.

- beskatningsværdi 779.270 kr.

3,0 TDI 4Motion - 286 HK: 980.990 kr.

4,0 TDI 4Motion - 421 HK: 1.424.990 kr.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.