VW T-Roc Cabriolet 1,5 TSI R-Line DSG

VW T-Roc Cabriolet: Åben bil uden ballade

T-Roc ser anderledes ud, men er en ganske vellykket åben bil, der giver vind i håret og sol i ansigtet uden fis og ballade

22. oktober 2020 af Mikkel Thomsager

“Håndtasken” var det måske ikke særligt flatterende tilnavn til den første VW Golf Cabriolet fra 1979. Den fik tilnavnet, fordi cabriolet-løsningen med en bøjle, der forbandt B-stolperne, fik den til at ligne en håndtaske eller picnic-kurv set i profil på afstand.

Uanset, hvad man måtte mene om designet, så var den normsættende for cabriolet-begrebet i den billige ende. Det var en enkel, ærlig, brugbar åben bil, som løste opgaven for de af os, der blot holder af at køre bil med vind i håret og sol i ansigtet, når vejret tillader det, og gerne lider med andre skavanker for at kunne det.

VW T-Roc Cabriolet 1,5 TSI R-Line DSG

Med R-Line-udstyret, som er topversionen, følger de indfarvede detaljer i kabinen, som tager sig godt ud netop i cabriolet-udgaven.

Første indtryk af T-Roc Cabriolet er anderledes prætentiøst. Med fast tag er T-Roc af den lidt højbenede SUV- eller crossover-type. Dem er der endnu få af uden tag, men som SUV-biltypen griber om sig, måtte den komme, og selvfølgelig fra VW.

Åben T-Roc giver faktisk mening

Resultatet er da også langt mere uprætentiøst end den unikke løsning og det anderledes design antyder. Man kunne frygte, at det højbenede SUV-design ville kompromittere funktionen, men reelt fungerer T-Roc Cabriolet lige så godt og effektivt, som håndtasken gjorde det.

VW T-Roc Cabriolet 1,5 TSI R-Line DSG

Designet er i hvert fald unikt, med dets højbenede facon uden tag.

Selv om man sidder relativt højt, er man forholdsvis godt beskyttet mod turbulens i kabinen. I hvert fald med vindafviseren monteret bag forsæderne og ruderne kørt op. Bagsædepassagerer skal forberede sig på stormvejr næsten uanset hastighed, men sådan er det i stort set alle cabriolet’er med fire sæder.

I den oprindelige Golf bidrog den kiksede bøjle formentlig til at forøge karrosseriets stivhed – uden at det gjorde Golf’en overbevisende stiv. Den fleksede tydeligt i karrosseriet også under almindelig kørsel. Det gør T-Roc Cabriolet ikke. Den føles så stiv, som karrosseriets hårdkogte udtryk giver indtryk af, hvilket bidrager til oplevelsen af, at den kører som en T-Roc – bare uden tag.

VW T-Roc Cabriolet 1,5 TSI R-Line DSG

Vindafviseren er effektiv, og generelt er vindturbulensen i kabinen bedre, end det høje, åbne karrosseri antyder.

T-Roc adskiller sig fra andre VW-modeller med en kabine, der føles billig især i de lavere udstyrsversioner. Plastikken er hård og finishen rustik flere steder. 

Vælger man de dyrere versioner, kvitterer VW med indfarvede kabinedele i satin-finish. Det passer virkelig godt til cabriolet’en, hvor den hårde plastfinish giver indtryk af at være mere vejrbestandig end i andre biler. 

VW T-Roc er ikke en offroader

Det er nok en illusion, men det er det meste af det oprindelige SUV-begreb i dag. Vi forledes til at tro, at blot en bil har hævet karrosseri og plastikskærmkanter, så kan den forcere Himmelbjerget fra vandsiden. Det kan den ikke.

VW T-Roc Cabriolet 1,5 TSI R-Line DSG

Bagagerummet er lille og adgangen vanskelig, men også her er opgaven løst bedst muligt.

Det skal ikke pille glansen af T-Roc Cabriolet. Den fungerer fint som de åbne bilers fællesnævner. Med den følger klassiske skavanker som skidt udsyn skråt bagud med lukket kaleche, lille bagagerum med dårlig adgang, støj ved vinterkørsel med kalechen lukket. Nuvel, den slags slipper heller ikke T-Roc Cabriolet uden om, men de fleste detaljeløsninger er gode, og resultatet er en enkel, ærlig, brugbar åben bil.

Med åben kaleche forsvinder hele kalechen ned under bilens hoftelinje, hvilket givet vis koster lidt på bagagepladsen. Det kunne man måske have sparet sig, for selv om der ikke er noget håndtaske over T-Roc-designet, så er den stadig ikke særlig elegant.

VW T-Roc Cabriolet 1,5 TSI R-Line DSG

  • Økonomi:
    • Pris: 459.995 kr.
    • Årlig afgift: 1.780 kr.
  • motor:
    • R4, 1.498 cm3, 16V, turbobenzin
  • Ydelse:
    • 150 hk ved 5.000 o/min
    • 250 Nm ved 1.500 o/min
  • Præstationer:
    • Topfart: 205 km/t
    • 0-100 km/t: 9,6 sek. 
    • Forbrug (WLTP): 14,9 km/l 
  • Mål og vægt:
    • Længde/Bredde/Højde: 438/181/158 cm 
    • Vægt/last/påhæng: 1.589/ 311 /1.500 kg
    • Bagagerum: 284 liter 
  • Dæk:
    • Bridgestone Potenza S001 225/40R19

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...