Hvad i alverden sker der?
Det skal jeg sige dig: De små, høje biler sælger i styrtende antal over hele Europa, så for et par år siden var der en medarbejder hos VW i Wolfsburg, der fik en idé: Hvad med at bygge en åben udgave af en crossover?
De andre mødedeltagere fnyste af grin, for 'det er der ingen økonomi i for os, og der er da heller ingen købere, der vil ses i én', men chefdesigner Klaus Bischoff bad ham alligevel om at lave nogle skitser.
Det lykkedes at præsentere en business plan (det var lang tid før coronakrisen), der gav mening, og derfor blev det besluttet at bygge en åben T-Roc som arvtager til VW Golf Cabriolet og VW Beetle Cabriolet.

DK-pakke med bakkamera, nøglefri adgang og trådløs mobiloplading koster 15.995 kr.
© Søren JuulT-Roc Cabriolet er større end en Polo og mindre end en Golf, og selv om den gerne vil være en SUV, er den bare en almindelig bil, der er lidt højere end andre biler.
Markedet sagde straks ja tak til T-Roc modellen, da den debuterede i 2017 som 5-dørs “crossover”, eller hvad vi nu skal kalde den, og i 2020 fulgte så en åben 2-dørs udgave med to gode forsæder, to bagsæder til børn, et beskedent bagagerum og en elbetjent stofkaleche.
2022-facelift af T-Roc
T-Roc får nu et nyt instrumentbord med ret lækre materialer bortset fra fnidrede plastikkontakter på rattet og en blanksort pianolak, der efter 10 minutter får kabinen til at se ud som, føreren har utroligt fedtede fingre. Taber du ét hår (det sker i min alder), får man straks øje på det.
Kabinen er digital med VW-gruppens seneste infotainment-systemer med mulighed for at tilkøbe tjenester som realtime-navigation online, og adaptiv fartpilot er standard. Som tilkøb fås en rejseassistent, der selv indstiller hastigheden efter aktuelle forhold. Det fungerer godt.

Matsorte 17” alu og fire falske afgangsrør i krom er standard på R-Line udstyrsniveauet.
© Søren JuulKalechen kører hurtigt op/ned med op til 30 km/t, og man vænner sig til at køre åbent, så snart det er muligt. Med sideruderne oppe og vindstopperen monteret over bagsædet er her forbløffende lidt turbulens op til 100 km/t.
Man fristes til at køre kalechen ned, så snart det ikke regner, og det er kompliment til Karmann-fabrikken i Osnabrück, der bygger cabriolet’en.
Læs også: Her er alt om den nye Passat.
T-Roc med tre benzinmotorer
Den fås i tre varianter: En 3-cylindret 1,0 TSI turbo med 110 hk og manuelt gear til 374.995 kr. og en 1,5 TSI med 150 hk, automatisk cylinderfrakobling og DSG-gear (dobbeltkoblingsgear). Udstyr er Style eller R-Line, og vi ville tage den billige Style.
Året før finanskrisen skrev jeg Bil Revyen 2007, og da var der en lang række åbne biler på markedet til under en halv mio. kr. fra mærker som Citroën, Fiat, Ford, Opel, Mazda, Mitsubishi, Peugeot og VW. I dag er der to: Den lille, sjove og upraktiske Mazda MX-5 og så T-Roc Cabriolet.
Det giver en unik plads på markedet, for kan du leve med det beskedne bagagerum, kan T-Roc Cabriolet faktisk bruges som helårsbil – bemærk, at testbilen må trække op til 1.700 kg på krogen.
En høj, åben bil med kaleche er ikke så tosset, som det lyder.
VW T-ROC 1,5 TSI EVO ACT R-LINE CABRIOLET DSG
Drivline
Benzin, forhjulstræk
R4, 1.498 cm3, 16V, turbo
150 hk ved 5.000 o/min
250 Nm ved 1.500 o/min
Præstationer
205 km/t Topfart
9,6 sek. 0-100 km/t
15,4 km/l Forbrug
149 g/km CO2-udslip
Mål og vægt
423/182/152/259 cm L/B/H/akselafstand
1.540/360/1.700 kg Vægt/last/påhæng
280 liter Bagagerum
215/50R18 Bridgestone Turanza dæk
Pris
469.995 kr. (testbil 499.985 kr.)
Årlig afgift 1.840 kr.