© bilmagasinet.dk

Stortest: X-Factor for biler

I Bil Magasinets udgave af X-Factor er syngende talenter skiftet ud med biler. Værsgo´, kør

19. november 2009 af Carsten Nymann

Forudsigelig vinder. Tjah, udover den høje pris er det umuligt at sige noget negativt om klassens grundlægger. Turbomotoren og gearkassen, kabinen, køreegenskaberne, udstyret - alt er til topkarakter.


VW Golf 1,4 TSI Highline 5d

© bilmagasinet.dk

Når man som Volkswagen Golf har navngivet en klasse, vil der altid være udfordrere på spring for at bevise, at de kan gøre det lige så godt eller bedre. Den sjette Golf i rækken kombinerer komfort, pladsforhold, ­funktionalitet, dynamik, innovative løsninger og lave ­vedligeholdelsesudgifter som ingen anden. Hvis VW Golf var en sangstjerne, ville den have guld- og platinplader nok til at dække Rådhus­pladsen i København.

Men de andre deltagere i klassen rører hele tiden på sig, og måske er det tidspunktet, hvor vi skal finde et nyt navn til de kompakte biler. Mégane-klassen, Ceed-klassen eller Bravo-klassen, måske?

Alle kneb gælder, og hvis der er en ting, de tre udfordrere kan bruge til at pille Golf’en ned med, så er det - som altid - prisen, også selv om VW Golf er blevet billigere.

I test­bilens tilfælde er det dog lidt svært at tro, for vi har valgt den relativt nye turbomotor på 1,4 liter med 122 hk, og den fås kun som Comfort- eller Highline, de to dyreste og ret komplette udstyrsniveauer. 271.299 kr. for Comfortline, 286.296 kr. for testens Highline. Den sidste er lig med alufælge, Alcantara-indtræk, læderrat og tågelygter med drejelys, men Comfortline gør det også udmærket med detaljer som midterarmlæn, velklingende cd-radio med otte højttalere, el-ruder i alle døre, knæairbag, fartpilot og justerbar lændestøtte, så spar endelig pengene.

© bilmagasinet.dk


Når jeg lige dumper ned i de store sportssæder med Alcantara-betrækket og kigger ud over et landskab af diskret krom, hvide og ­letlæselige instrumenter og perfekt placerede knapper i Golf-kabinen, kan de andre godt pakke sammen med det samme. Lige så imponerende er de gode pladsforhold både foran og på bagsædet, for sammenligner man med de tre andre biler, er Golf’en en kort sag, faktisk hele 14 cm kortere overordnet end Fiat Bravo og med syv cm mindre mellem akslerne end Kia Ceed. Kun bagagerummet på 350 liter hører til i den lave ende af klassen.

Men det hedder Golf-klassen, ikke Mégane-klassen.

Golf 1,4 TSI er et dydsmønster, der kombinerer komfort og underholdning som ingen af de andre. Bilen er isoleret perfekt mod støjkilder, og den lille turbomotor løber helt uden den mindste resonans. Ved tomgang er man i tvivl, om bilen er startet! Den samme overlegenhed fremviser den i køreegenskaberne. Affjedringen er til den faste side, men dæmpningen er perfekt, og bilen er aldrig urolig trods fastheden.


Renault Mégane 1,6 Expression



© bilmagasinet.dk



Testens store overraskelse er Renault Mégane. Desværre ikke i positiv forstand. Pladsforholdene i passagerdelen af kabinen er simpelthen ikke i orden for en helt ny bil i denne klasse. Pladsen på bagsædet er ikke god nok til voksne mænd, og foran føles bilen bestemt heller ikke rummelig.

Vores ­testbil er udstyret med fuldautomatisk klima­anlæg, der som i Golf kan indstilles på automatisk lavt eller højt blæserniveau. Alt for høj blæserstyrke og ringe ydeevne er det eneste, vi oplever, så det er ærgerligt, at det automatiske anlæg er koblet sammen med fartpilot og regnsensor i en pakke til 12.000 kr., for de elementer vil vi gerne have. Fartpilot kan som den eneste af de tre ting købes separat for 4.500 kr. På samme måde bør man kun give de 4.000 kr. for et bedre audio-anlæg med adgang for MP3 og iPod, hvis man har det specifikke behov. For det tilfører en masse små knapper i midterkonsollen og informationer i displayet under forruden, som er svære at bruge til noget, og lydkvaliteten er kun middelmådig.

Det æstetiske layout på bilen er af langt højere klasse; designet er pænt, der er rigtig pæne materialer på de rigtige steder, og det digitale speedometer er faktisk både en fræk detalje og et nemt aflæseligt instrument.

Jeg forventer meget af den nye Mégane på vejen, for Renault har bevist, at de kan lave en rigtig god undervogn (Clio), en rigtig god affjedring (Grand Modus) og fede motorer (bl.a. dieselen 1,5 dCi). Igen må jeg se i øjnene, at Mégane skuffer på mange områder, og det er svagt for en ny bil, der er efterfølger til en af Europas mest solgte biler. Grundlæggende er undervognen i Mégane også ‘bare’ en forbedret udgave af den, der sad i den markant designede forgænger, og mens formen på ydersiden er radikalt anderledes end før, er komponenter som bl.a. undervognsophæng justeret, men stadig de samme. Bevares, samme operation foregik, da Golf fem blev til Golf seks. Forskellen er, at Volkswagen havde et fremragende produkt at arbejde videre med. Renault havde et - i ­sammenligningen - ­svagere udgangspunkt.

Indtrykket på f.eks. en landevej i lidt dårlig stand er, at hverken ­komfort eller dynamik har fået første­prioritet; huller i vejen giver uro i bilen, affjedringen er for hård til at absorbere stødene, og Mégane lægger sig som en strandet hval i svingene. Korrektion via styretøjet er absolut ingen fornøjelse, og godt nok er noget af den ­syntetiske fornemmelse, der kendetegner styre­tøjet i mange Renault’er, næsten væk, men det samme er enhver kontakt med underlaget.

Elementet køreglæde aflives totalt gennem motoren, en 1,6-liters motor uden direkte indsprøjtning, turbo eller variable det ene og det andet; med kun 101 hk er den ikke bundet op til at yde ret meget, og da jeg gentagne gange prøver at give den pisk, knurrer den ad mig som en gammel hund; det eneste resultat ved hård acceleration er støj. Ved motorvejsfart er der kraftig og uudholdelig resonans mellem 114 og 118 km/t, og da vi har prøvet det fænomen i to biler, er der tale om en generel fejl, som Renault bør undersøge.

© bilmagasinet.dk

Kun den nye Renault Mégane 1,6 med 101 hk er så veludstyret som Golf Comfortline, og det skyldes Expression-udstyrsniveauet, der får den endelige regning til at ende på 221.900 kr. Kan du undvære el-ruder i bagdørene, armlæn foran i midten, justerbar lændestøtte i førersædet og et par småting, er prisen for Authentique endnu mere attraktive 209.900 kr. Selv som Expression er Mégane 49.399 kr. billigere end Golf Comfortline.


Fiat Bravo 1,4 T-Jet Dynamic Evo 1



© bilmagasinet.dk


Med 109 hk og uden turboladning er Kia Ceed 1,4 ISG så billig i indkøb, at man skulle tro, den tilhørte klassen under. 179.999 kr. for en bil i Golf-klassen er et røverkøb! Prisen er imidlertid for en meget skrabet Motion-model uden aircondition og el-justerbare spejle.Active-modellen til 194.999 kr. har begge dele og mere til, men selv i fornemmeste udstyr, Exclusive, som testbilen er leveret i, er der ikke meget mere udstyr at komme efter på trods af en pris på 209.999 kr.

Mellem Golf 1,4 Comfortline og Ceed 1,4 Active er der 76.300 kr. Det er rigeligt til at købe en brugt bil nummer to eller et nyt ­køkken, men tyskeren tager det med ophøjet ro. Dommerne er på hårdt arbejde, for kan en Golf være så meget bedre end konkurrenterne, at den retfærdiggør så høj en merpris?

Kia Ceed har på papiret har testens absolut mest tøsede motor. I virkeligheden reagerer den dog ekstremt hurtigt på speederen, tager høje omdrejninger uden at støje og åbenbarer i kraft af sin ­variable ­ventilstyring en portion ekstra kræfter ved de høje omdrejninger. Det er en munter, let­løbende motor, og gearkassen med fem trin glider let, selv om mere træfsikkerhed ville være at foretrække.

Som noget helt nyt er Ceed med denne og den større 1,6-liters benzin­motor udstyret med start-stop-teknologi, så motoren går ud, når man holder stille; det foregår endda mere lydløst end i f.eks. BMW 1-serie, og det sparer dyre dråber i hverdagen. Resultatet er en meget lav årlig ejerafgift på blot 1.520 kr. Det er et fedt træk af en producent af lavprisbiler at gøre det standard!

© bilmagasinet.dk

Køreegenskaberne i Ceed er mere på det jævne, men den har en ganske kompetent undervogn, mens affjedringen virker lidt for stiv ved bykørsel. Den største anke er et styretøj, der ikke selv retter op, og som savner fornemmelse, når vejen drejer.

Det mener vi

© bilmagasinet.dk

1. VW Golf
Forudsigelig vinder? Tjah, udover den høje pris er det umuligt at sige noget negativt om klassens grundlægger. Turbomotoren og gearkassen, kabinen, køreegenskaberne, udstyret - alt er til topkarakter.

2. Kia Ceed
Ceed er det billige, fornuftige valg. Pladsforholdene er rigtig gode og kabinen generelt et rart sted at opholde sig. Køreegenskaberne er til middel, men Kia får et plus for at have indført aut. start/stop-teknologi.

3. Fiat Bravo
Turbomotoren er det absolut største aktiv ved Bravo. Den har underholdende, men langt fra perfekte køreegenskaber. Pladsforhold er under middel, ligesom udstyret kunne være bedre i forhold til konkurrenterne.

4. Renault Mégane
Mégane står ikke positivt frem på andet end pris og udstyr, og det er slet ikke nok til en god placering. Pladsforhold, motor­egenskaber, køreegenskaber, funktionalitet i kabinen - bilen halter hele vejen i forhold til de andre i testen.

 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...