© bilmagasinet.dk

Ros til VW's halve motor

Volkswagens 1,4 TSI ACT-motor kåret som "Bedste ny motor 2013"

9. juni 2013 af Bil Magasinet

Volkswagens 1,4-liters TSI-motor med aktiv cylinderfrakobling (ACT) er kåret som ”Bedste ny motor 2013” ved den årlige ”Engine of the Year Award”-kåring. Titlen går til den motor, der har budt på den bedste og mest epokegørende udvikling blandt motorer de seneste 12 måneder.

Hidtil har aktiv cylinderfrakobling været forbeholdt otte- og tolv-cylindrede motorer, og Volkswagen er verdens første mærke til at introducere denne teknik på en masseproduceret fire-cylindret motor.

Den 1,4-liters TSI-motor med aktiv cylinder frakobling (ACT) kan i kortere tid skifte fra fire til to cylindre, når bilen kører med en jævn hastighed og motoren snurrer med mellem 1.250 og 4.000 o/min, hvilket reducerer forbruget med op til 0,5 liter pr 100 km. På to cylindre er motoren lige så vibrations- og støjsvag som på fire. Skiftet mellem to og fire cylindre sker på mellem 13 og 36 millisekunder og den nødvendige ændring i tænding og gasspjæld er optimeret således, at du ikke mærker nogen ændring i motorens karakter.

Tilsammen vejer alle komponenterne i cylinder-frakoblings-systemet (ACT) kun 3 kg og sammen med andre tiltag, så som lavere intern friktion og optimeret styring af køling, er forbruget sænket med op til 15% i forhold til forrige generation af 1,4-liters TSI-motoren.

Den er både økobil og GT
1,4 TSI ACT-motoren blev først introduceret i Polo Blue GT, der har 140 hk/250 Nm og er i stand til at køre op til 21,7 km/l ved blandet kørsel. Samme motor findes også i Golf 7, der kan køre op til 21,3 km/l.

”Engine of the Year Award” kåres af 87 fagjournalister fra hele verden, og det var 15. gang, at kåringen blev afholdt. Volkswagens konstante udvikling og optimering af 1,4-TSI-motoren har betydet, at den igennem årene har høstet hele 13 priser i ”Engine of the Year Award”.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...