Nye funktioner til VW-elbiler
Volkswagen er klar til at installere generation 3.0 af software i deres elektriske ID-modeller. Det betyder, at bilerne fremover vil få en række nye funktioner og en øget ladeeffekt.
Opdateringen giver blandt andet Travel Assist-systemet en overhaling, og det betyder blandt andet, at bilen fremover vil kunne skifte bane på motorvejen af sig selv, hvis man giver et tryk på blinkerarmen - nøjagtigt som det allerede kendes fra Tesla.
Desuden får ID-modellerne en mere intelligent ruteplanlægger i den indbyggede navigation, der udarbejder en intelligent rute med flere stop til de lange køreture, så bilen kommer hurtigst muligt frem til destinationen. Den tager hensyn til trafik- og rutedata, samt hvor meget strøm man vil have på batteriet, når man når frem.
Også det automatiske parkeringssystem bliver opdateret og får blandt andet en “memoryfunktion”. Memoryfunktionen husker parkeringsmanøvrer, fx til parkering i en carport eller i en garage. Føreren skal blot selv parkere bilen en enkelt gang og gemme parkeringsmanøvren, og fremover kan bilen selv udføre manøvren.

Fremover kan købere af elbiler fra VW få hjælp til at skifte vognbane med et tryk på blinkerstilken.
© VWMange slipper ikke for værkstedet
Sidst men ikke mindst betyder opdateringen en optimering af opladningen. For varianter med det store 77 kWh batteri hæves den maksimale ladeeffekt fra 125 til 135 kW, mens den hæves fra 100 til 120 kW med 58 kWh batteri. Forbedringer i batteriets termostyring skal gøre kørslen mere effektiv og frem for alt øge rækkevidden i koldt vejr.
Opdateringen får fuld effekt i alle VW’s ID-modeller, der kommer på gaden fremadrettet. Det gælder ID.3 og ID.4, samt de kommende ID.5 og ID.Buzz.
Nuværende ejere af ID-modeller får også gavn af opdateringen - i hvert fald af den forbedrede opladning. Det er endnu ikke sikkert, hvilke af de andre softwareopdateringer, der kan overføres til de allerede solgte modeller.
Læs også: De mest interessante elbiler på det danske marked i 2022
Opdateringen overføres trådløst, men mange ID-ejere slipper dog ikke for en tur på værkstedet - i hvert fald ikke denne gang. Modellerne skal nemlig have et større 12-volts batteri og en ældre opdatering, før de er klar til at modtage opdateringer uden at besøge værkstedet fremover.
Audi annoncerede i start-maj, at Audi Q4 e-tron, der deler platform med ID-modellerne, også får gavn af den hurtigere opladning. Det er endnu ikke klart, om opdateringen også kommer til gavn for koncernens andre biler på MEB-platformen, såsom Skoda Enyaq og Cupra Born.
Skoda oplyser dog, at Enyaq'er med det store 77 kWh-batteri, der er produceret siden uge 2 i 2022, har fået den hurtigere opladning - det samme gælder i øvrigt ID-modellerne fra VW.

Audi Q4 e-tron med det store batteri får også forbedret opladning.
© Steen Bachmann