VW Up på værksted, vw up tuning
© Anders Richter

Sådan tuner du din VW Up

Få flere hestekræfter i din VW Up. En simpel operation til 2.500 kr. hæver effekten markant. Læs hvordan lige her

4. december 2018 af Anders Richter

Få flere HK i din VW Up

VW Up er uden tvivl en af Danmarks mest populære mikrobiler, og jeg ser den alle steder - både som VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii. Og lige præcis med denne bil har jeg altid tænkt over én ting: Den første generation findes i to effektvarianter (en 60-hestes og en 75-hestes), men begynder du at kigge de tekniske ting efter, vil du finde ud af, at motorerne er ens - de yder bare noget forskelligt. Så på en eller anden måde må det være muligt at hente flere kræfter ud af en 60-hestes VW Up. 

VW Up fra 75 hk til 90 hk

En af mine gode venner investerede i en VW Up med 75 hk. Jeg har dog i lang tid godt kunnet mærke på ham, at han synes, den er til den langsomme side. Men han fandt en løsning på problemet. Palms Auto i Skovlunde påstår nemlig, at de kan indlæse et nyt program i bilens motorstyring, så effekten vil gå fra 75 hk til 90 hk. 

I mine øjne lyder det som en ret stor effektforøgelse set i lyset af, at Up-motoren er en sugemotor. Jeg ved godt, at der altid kan hentes en del på en turbomotor, da det ikke kræver andet end at hæve ladetrykket lidt, men 15 ekstra hk i en 3-cylindret sugemotor på én liter lyder lidt for godt til at være sandt. Så jeg tog selvfølgelig med ud til Palms Auto for at undersøge sagen, og vi tog selvfølgelig min vens VW Up med som prøveklud. 

VW Up motorrum, vw up tuning
© Anders Richter

Sådan får du flere kræfter i din Up

Først bliver bilen kørt ind på værkstedet, hvor der bliver sluttet strøm til, så den ikke begynder at aflade under operationen. Herefter går Bent, som er elektronik- og tuningsekspert hos Palms Auto, i gang med at gøre programmet klar, som senere skal indlæses i bilen.

Herefter starter den første test af bilen på rullefelt, som skal konstatere, hvor stor effekt, bilen har, inden de nye data bliver indlæst i motorstyringen. VW Up'en yder 79 hk og 104 Nm, hvilket må siges at være godkendt, når den fra fabrikken er opgivet til at yde 75 hk og 95 Nm.

Uden en lyd går tuningen af bilen nu i gang. Hvor du i gamle dage ville skifte en karburator eller en knastaksel, så foregår nutidens tuning med en computer. Et nyt program bliver indlæst i bilens motorstyring. Programmet er ikke udviklet af Palms Auto selv men i stedet af et tysk firma, som samtidig har fået det TÜV-godkendt, hvilket må siges at være en slags kvalitetsstempel. 

De nye data er indløst, og så er det bare at lave en ny test på rullefelt med den nye software indlæst. 

Vi må ikke selv være i lokalet under testen på rullefelt, så vi må pænt følge med bag en glasrude, men det er tydeligt at høre, det går lidt stærkere med at få rullerne til at snurre denne gang. Og da vi senere får lov til at dykke lidt ned i dataene, står det klart, at der er sket en markant forskel. 

VW Up på værksted, vw up tuning
© Anders Richter
vw up tuning
© Anders Richter

Fik effekten op til 91 hk 

Den lille VW Up yder nu 91 hk og 116 Nm, hvilket er en effektforøgelse på 12 hk og 12 Nm. I procent er det en stigning på 15 pct., hvilket er yderst respektabelt, og faktisk synes jeg også, at det er ret vildt, at du kan hente ekstra effekt ud af bilen så let. 

Det mest interessante for Danmarks pænt store gruppe af VW Up-, Skoda Citigo- og Seat Mii-ejere er dog, at den 60-hestes kan få stort set det samme boost i effekt. Lige inden, vi fik Up'en lavet, var der en Skoda Citigo forbi med 60 hk. Inden tuningen ydede den 66 hk og 103 Nm. Efter tuningen var effekten steget til 89 hk og 115 Nm. Det er en stigning i hestekræfter på 35 pct. Vildt!

Skal TÜV-godkendes

Der er selvfølgelig en bagside af medaljen, og det er, at hverken de danske myndigheder eller bilfabrikkerne bryder sig om denne slags tuning. Din fabriksgaranti bortfalder, når du laver dette nummer, og selv om der foreligger en TÜV-godkendelse på det nye program, som bliver indlæst i motorstyringen, så vil de danske myndigheder have, at der bliver lavet en TÜV-godkendelse på lige netop dén bil, det handler om - og sådan noget koster.  

Få flere kræfter for 2.500 kr. 

Jeg skal ikke gå og opfordre til at begynde at tune biler, som typisk er noget, der hører sammen med hundredevis af hestekræfter og masser af dækrøg, men jeg kan kun fortælle om min oplevelse med denne operation - og den er positiv. En VW Up med 91 hk er stadig ikke nogen raket, men den kan følge trafikken langt bedre, og specielt på lande- og motorvejen føles den mere voksen.

Hvis jeg havde en VW Up, havde jeg fået den OBD-tunet med det samme. Hos Palms Auto kører de med et introduktionstilbud, så operationen koster 2.500 kr. inkl. moms. Det er altså de billigste hestekræfter, jeg har hørt om i rigtig lang tid. 

Anders Richter
© Bil Magasinet

Richters Garage er en blog skrevet af redaktionschefen på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om køretøjer med historie og nogle par år på bagen. Bloggen handler dog også om livet I selskab med en vognpark, der består af en Porsche 944 Turbo fra 1987, en Volvo Amazon fra 1970, en BMW 750i E32 med V12-motor fra 1988, en BMW M3 3,2 E36 uden plader fra 1998 samt en Moto Guzzi V7 Sport fra 1973 (ja, det er en motorcykel).

Følg Richters Garage på Instagram og få daglige opdateringer.

Ris, ros eller idéer til emner på bloggen modtages gerne på [email protected] 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.