© bilmagasinet.dk

Premiere: VW Touareg

Ny og lettere generation med Golf-look får premiere i Genève

11. februar 2010 af Steen Bachmann


I foråret 2009 testede Bil Magasinet en hybridudgave af Touareg, der fungerede som rullende laboratorium for at få erfaringer med hybridteknologien i en stor og tung en bil. Nu er teknologien klar til masseproduktion med den nye Touareg, der får premiere i Genève 2. marts.

Hybrid-udgaven har V6-benzinmotor, elmotor og 8-trins aut. gear. Den 3,3-liters V6'er har kompressor og direkte indsprøjtning, og yder 333 hk, og elmotoren på 47 hk tillader, at man kører 100 pct. på el over kortere afstande op til 50 km/t. Med begge motorer i brug er her 580 Nm til rådighed. 

Den samlede ydelse er på 380 hk, 0-100-tiden angives til 6,5 sek. og topfarten er 240 km/t. Det mest interessant og hele pointen med en hybrid-Touareg er forbruget: Ved blandet kørsel skal den kunne gå 12,5 km/l.


Ny bil fra kofanger til kofanger
Den nye generation er en komplet ny konstruktion. VW fremhæver vægttab som en af de væsentligste nyheder, men det skal tages med et vist forbehold: Basis-modellen med V6-benzinmotor har ganske vist tabt sig 200 kg, men vejer stadig 2.150 kg i kampklar tilstand. Til gengæld må alle varianter fortsat trække op til 3.500 kg på krogen.

Designsproget trækker tydelige linjer til Golf VI, den nye Polo og den 3-dørs coupé, der blev vist fornylig i Detroit. Her er korte udhæng for og bag, der gavner offroad-egenskaberne, og vindmodstanden er sænket i forhold til den nuværende model.

Touareg er blevet 4 cm længere, så den nu har en totallængde på 478 cm, mens den fortsat er 193 cm bred målt uden sidespejle. Højden er 172 cm, hvilket er 2 cm lavere end før.

Standard på alle varianter er 8-trins automatisk gearkasse og automatisk start/stop-system, der standser motoren, når man holder for rødt lys. Ekstraudstyrslisten er endeløs med blandt andet mulighed for automatisk op/ned-blænding af fjernlys (Dynamic Light Assist), dødvinkelassistent, aktiv luftaffjedret undervogn (standard på dyrere modeller) og aktive stole med ventilation og massage.

© bilmagasinet.dk
V10 udgår
Den 5-cylindrede 2,5-liters diesel og den pragtfulde, men teknisk problematiske V10 TDI udgår. Mindste diesel bliver V6 3,0 TDI med 240 hk og 550 Nm ved 2.000-2.250 o/min. Den har en køreklar vægt på 2.174 kg og et EU-miks på 13,5 km/l. CO2-udslippet angives til 195 g/km.

Spændende bliver det at prøve bilen med en ny 4,2-liters V8-diesel med 340 hk ved 4.000 o/min. Den yder knusende 800 Nm ved 1.750-2.750 o/min og har et snitforbrug på 11,0 km/l.

For købere, der vil udnytte bilens egenskaber til at kravle gennem et hvilket som helst terræn, fås en 4Motion Terrænpakke. Den har reduktionsgear, centerdifferentiale og differentiale på bagakslen, der begge kan låses manuelt for optimalt vejgreb. Her er fem køreprogrammer:

1. Asfalt - automatisk fordeling af kræfter og undervogn sat op til komfort
2. Offroad - automatisk styring af diffentialer
3. Offroad med reduktionsgear, ændret styring af gearkassen og annulering af automatiske gearskift
4. Samme som 3, men med låst centerdifferentiale
5. Samme som 3 og 4, men med bageste differentiale låst

© bilmagasinet.dk

Kabinen
Den nuværende Touareg har ringe plads til bagsæde-passagerer og begrænset plads til bagage i forhold til bilens størrelse, men det skulle være bedre i den nye. Her er mere benplads bag forsæderne, og bagsædet kan skydes frem og tilbage. Bagagerummet rummer nu 580 liter og op til 1.642 liter med bagsæderne slået ned.

Vi følger op med danske priser og udstyrsvarianter fra udstillingen i Genève i begyndelsen af marts.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...