Volkswagen Up 1,0 TSI
Volkswagen Up 1,0 TSI © Søren Juul

Pilotprojekt: Nu skal biler og trafiklys tale sammen

I København er trafiklysene indrettet så håbløst, at du også skal standse for rødt lys, når der ikke er tværgående trafik. Det kan et nyt projekt i Wolfsburg med mere intelligent trafik ændre

16. oktober 2018 af Steen Bachmann

Moderne og intelligente vejkryds burde være en selvfølge i 2018, men ikke i Danmark. I Københavns Kommune og de omkringliggende forstadskommuner er det for eksempel umuligt at køre på en af de større indfaldsveje uden konstant at skulle standse for rødt lys – og det gælder uanset, om du kører 30, 40 eller 50 km/t.

Volkswagen og Siemens tster lige nu en teknologi i et pilotprojekt i Wolfsburg, der skal forbedre smidigheden og sikkerheden i trafikken.

Biler og trafiklys skal tale sammen

I et fælles projekt med Wolfsburg by, Volkswagen og Siemens er man i gang med at etablere en testsektion på en stor offentlig vej med ti trafiklys, der vil sende informationer til biler om lysfaserne i området via den forholdsvist sikre WLANp (ITS-G5) standard. 

Fremtidige biler vil være forbundet via denne standard, og meninger er, at bilisterne skal undgå unødvendig opbremsning eller acceleration. Det vil give lavere støj, færre emissioner og højere sikkerhed med en konstant gliden trafik. 

I fremtiden vil assistentsystemer i bilerne være i stand til at gøre dette uden førerens indgriben.

Simens og Volkswagen pilotprojekt i Wolfsburg
Simens og Volkswagen pilotprojekt i Wolfsburg

”I modsætning til en smartphones relative unøjagtige data om position, giver brugen af sensorer i forbindelse med biler langt mere præcise data indenfor et trafikalt kritisk område. Det er essentielt for at undgå falske advarsler om andre trafikanter," siger Gunnar Koether, chef for sikkerhed i biler hos Volkswagen.


I Wolfsburg er to lyskryds udstyret med avancerede sensorer, der er i stand til at opdage cyklister og fodgængere. 

”Vejkryds med trafiklys, der er udstyret med radarsensorer er i stand til markant at forbedre nøjagtigheden i forhold til at opdage fodgængere og cyklister. I de tilfælde at bilerne ikke selv opdager/registrere fodgængere eller cyklister, får de i stedet information om dette fra intelligente trafiksystemer ved komplekse vejkryds og sorte pletter på vejnettet,” fortæller Manfred Fuhg, chef for Siemens Mobility Tyskland.

Bil til bil-technology WLANp introduceres af Volkswagen i 2019 og gør det blandt andet muligt at integrere samarbejdende sikkerhedssystemer. 

De griber ind i situationer, hvor føreren eller bilen ikke kan opdage/registrere andre trafikanter med deres egne sanser/sensorer eller først kan gøre det meget sent. 

Specielt trafikanter som fodgængere eller cyklister, der ofte er involveret i uheld, vil være bedre beskyttet med sådan et system. 

Intelligente vejkryds forbedrer sikkerheden

”Trafiklys udstyret med systemer baseret på kunstig intelligens kan give bilisterne og deres biler meget mere præcise informationer om de røde og grønne faser, end vi før har været vant til,” siger Manfred Fuhg.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.