Volkswagen Passat Variant 2,0 TSI DSG Elegance R-Line
Volkswagen Passat Variant 2,0 TSI DSG Elegance R-Line

Den nuværende Passat (B8) kom i 2014 og fik nye motorer i 2016. I september blev den kraftigt opdaterede version lanceret herhjemme.

© Søren Juul

Analyse: Den nye Passat ligner et okay køb, hvis vi kun ser på økonomien

Få biler er mere søgte på brugtmarkedet end Volkswagen Passat, der kom i en ny version i efteråret. Vi går bag om tekniske nyheder, køb og totaløkonomi

11. januar 2020 af Steen Bachmann


Firmabilklassen kunne strengt taget godt have heddet Passat-klassen, for Passat har domineret den i årtier. Modellen er for klassen, hvad Golf er for Golf-klassen: En institution, som både købere og sælgere af biler måler deres egne produkter op mod.

VW-gruppen sad i 2018 på 26 pct. af salget af nye biler i Danmark, og dominansen går igen på brugtmarkedet. Det er interessant, hvis du har tænkt dig at købe en Passat.

"Det er suverænt den model, der er flest til salg af. Vi har godt 950 eksemplarer af den seneste generation til salg. Det er 400 styk mere end Ford Mondeo på andenpladsen i et kvantitativt perspektiv. Det interessante er, at på trods af det store udbud, så er liggetiderne ikke dårligere end klassen, for det er faktisk hurtigere at sælge en Passat end klassegennemsnittet," siger Jan Lang, markedsanalytiker for Bilbasen.

Otte generationer Passat

Passat fås med manuelt gear eller DSG-gear. Sidstnævnte er VW's dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin. Her er to koblinger, så næste gear hele tiden ligger klar, og gearkassen kan bruges med manuelle eller automatiske skift. 

I praksis kører man den som en automatisk gearkasse uden forsinkelser mellem gearskift. Det gavner brændstofforbruget, som er på niveau med manuelt gear, men ulempen er en mere kompliceret konstruktion, der er dyrere at reparere.  

Tidligere generationer havde alvorlige problemer med holdbarheden i DSG-gearet, men det har VW fået has på, så du ikke behøver at bekymre dig om det sålænge vi taler biler fra 2014 og frem (Passat B8).  

Volkswagen Passat Variant 2,0 TSI DSG Elegance R-Line
Volkswagen Passat Variant 2,0 TSI DSG Elegance R-Line

De flotte digitale instrumenter bag skærmen kan nemt konfigureres, så man ser, det man vil. De er en del af en pakke med headup-display og skiltegenkendelse til 18.995 kr. Passat er kan delvist køre selv fra 0 til 210 km/t. Systemet er nemt at bruge, og tilpasser selv hastigheden til sving og rundkørsler.

© Søren Juul


Skal en ny Passat have DSG-gear?

"Dét skal den, i hvert fald hvis du vil sælge den igen med så lavt et værditab så muligt. 82 pct. af de udbudte Passat-modeller på brugtmarkedet i Danmark har automatgear. Det er markant højere end gennemsnittet på 52 pct. for klassen. Det interessante er, at DSG-bilerne holder værdien bedre end modellerne med manuelt gear – på trods af, at de var dyrere fra ny," siger Jan Lang.

Hvilke motorer fås der?

Er du i markedet for en ny Passat, skal du vælge mellem benzin, diesel eller hybrid. Der findes to turbobenzinere: En 1,5 med 150 hk og en 2,0 med 190 hk eller 272 hk og firehjulstræk. 

Diesel er 1,6 TDI med 120 hk og DSG-gear, eller 2,0 TDI med 150 hk og manuelt gear, eller 190 hk og DSG-gear. Der findes også en 2,0 diesel med 240 hk, firehjulstræk og DSG-gear.

Opladningshybrid kører op til 55 km på strøm

Den mest interessante Passat for brugere med mange kortere ture er opladningshybriden GTE. Den har en 156 hk 1,4 TSI turbobenzinmotor, en elmotor og et større og mere effektivt batteri, hvilket har øget rækkevidden på strøm til 55 km målt efter WLTP-normen. 

Batteriet kan oplades på tre en halv time i 3,6 kWh hjemmelader fra Clever, som følger med bilen inklusive montering. Passat GTE kan køre udelukkende på strøm i byer, og starter altid med eldrift. Ved hastigheder på over 130 km/t eller når GTE-programmet er slået til fungerer elmotoren som en booster til benzinmotoren. Den samlede ydelse er 218 hk.

Passat GTE fås fra 412.495 kr. for sedanen og 422.495 kr. for stationcaren.

Volkswagen Passat Variant 2,0 TSI DSG Elegance R-Line
Volkswagen Passat Variant 2,0 TSI DSG Elegance R-Line

Der er gennemsnitligt 30.000 kr. at spare på en brugt Passat ved at tage den som sedan, men skal du købe ny bil, skal du gå efter en stationcar (Variant).

© Søren Juul


Hvorfor er Passat GTE så dyr som brugt?

"På grund af høj efterspørgsel. Den passer bare perfekt til tidsåndens krav om at være brugbar og samtidig have en miljøprofil. Benzin er mere populær end diesel – og hybriden er langt mere populær end benzinbilen. Det gælder ikke kun Passat, men også andre hybridbiler. Det er klart den Passat-model med lavest afskrivning og kortest liggetid. Den gode nyhed er, at der faktisk er et fornuftigt udbud lige nu på godt 50 brugte biler til salg," lyder det fra Jan Lang.

Skal man tage sedan eller stationcar?

"Du skal ubetinget tage en stationcar. Vi har 750 Passat stationcars til salg ud af de 950 i alt, og samtidig er der dobbelt så mange søgninger på stationcar end på sedan. Vi kan også se, at liggetiderne er lavere for stationcarudgaverne."

Kan man komme af med en Passat diesel om fire år?

"Jep – det kan man. Det er en Euro 6-model, og de er generelt accepteret både herhjemme og i udlandet. Jeg vil også mene, at afskrivningen fortsat er fornuftig, hvis modellen har en fornuftig farve og er en stationcar med DSG-gearkasse og et fornuftigt udstyrsniveau, som ikke har kørt jorden rundt syv gange."

Volkswagen Passat Variant 2,0 TSI DSG Elegance R-Line
Volkswagen Passat Variant 2,0 TSI DSG Elegance R-Line

De adaptive LED-forlygter kører med konstant langt lys og sender 'skyggekegler' ud for at undgå at blænde andre. De koster desværre hele 41.990 kr.

© Søren Juul

Vi tester 190 hk turbobenziner

Testbilen er en Passat Variant 2,0 TSI DSG7 Elegance R-Line. Det lange modelnavn står for en stationcar med 190 hk turbobenziner, syvtrins DSG-gear, det højeste af tre udstyrsniveauer og tilkøb af den sportslige R-Line-pakke med skørter, større hjul, skålformede stole med mere.

Den har den ubesværede opførsel, man forventer af en Passat, hvor man kobler sin telefon til, indstiller sæde og rat, og så kører de næste 100.000 km uden at tænke nærmere over det. Komforten på ujævne veje er fornem i forhold til prisen, støjniveauet er lavt op til 160 km/t, hvor her er lidt vindstøj fra spejle og dæk, og gearkassen er forfinet til næsten at have samme skiftekomfort som en automatisk gearkasse.

Her er god plads til to voksne og to børn, og det mærkes, at Passaten er vokset fra 420 til 477 cm i længden siden første generation – uden at den på nogen måde ser anmasende eller voluminiøs ud. Her er et stort og anvendeligt bagagerum, et godt udsyn hele vejen rundt og en forudsigelig køredynamik, hvor bilen opfører sig som man forventer, også i regnstorm og under offensiv kørsel i kurver.

Delvist selvkørende funktion

Den nye Passat hjælper dig med at køre den, og på typisk VW-vis sker det ganske udramatisk. Her er et digitalt skjold med radarer, sensorer og ultralydsssensorer rundt om bilen, og det kræver kun en halv dag at lære de nye systemer at kende. 

Bilen hjælper nænsomt med at holde sig mellem vejstriberne, og holder selv afstand til bilen foran fra stillestående køkørsel og op til 210 km/t. Den fremragende adaptive fartpilot med køassistent er standard bortset fra det mindste udstyrsniveau.  

Volkswagen Passat Variant 2,0 TSI DSG Elegance R-Line
Volkswagen Passat Variant 2,0 TSI DSG Elegance R-Line

Motorprogrammet omfatter to benzin- og to dieselmotorer med 150-272 hk, alle med partikelfilter. Der fås også opladningshybriden Passat GTE med benzin- og elmotor og 218 hk.

© Søren Juul


Bilen tager selv farten af i sving og tilpasser den til aktuelle forhold – man får en melding på den digitale skærm bag rattet om et skarpt sving forude, som tages med for eksempel 35 km/t hvis man ikke foretager sig noget. 

Assistenten var lidt nervøs i første generation, men nu er der styr på den, og man kører med den hele tiden. Det hjælper alt sammen til en glidende, sikker og effektiv kørsel, og systemet svigtede ikke mig en eneste gang under 750 km blandet kørsel. 

Registrerer bilen en uundgåelig frontal kollision, advarer den, og flår rattet til højre eller venstre for at undgå eller afbøde kollisionen, hvis føreren ikke gør noget.

Bilen er altid online

Kabinen har fået en omfattende opdatering med nyt indtræk, dørbeklædninger, farver, instrumenter og rat. Midterkonsollen har et stort åbent opbevaringsrum, der fås med trådløs opladning af smartphone, og baggrundsbelysningen er valgfri i 30 farver.

De nye digitale instrumenter står knivskarpt og fungerer efter hensigten. Sim-kort er nu indbygget, så bilen altid er online for opdaterede informationer om trafik, og herudover er her Apple Car Play, der nu kører trådløst, så man slipper for et irriterende kabel. Der er faktisk også en dansk vinkel: Dynaudio fra Skanderborg har tilpasset det 700 watt kraftige lydsystem specifikt til Passat for at sikre optimal lydkvalitet

Den faceliftede Passat Variant fås fra 334.996 kr. med manuelt gear, mens en Variant 2,0 TSI Elegance uden R-Line-pakke fås fra 454.995 kr.

Volkswagen Passat Variant 2,0 TSI DSG Elegance R-Line
Volkswagen Passat Variant 2,0 TSI DSG Elegance R-Line

Passat er designmæssigt afdæmpet, men fremstår tidløs og med en vis elegance. Tagrælinger i sølv er standard. 

© Søren Juul

Volkswagen Passat Variant 2,0 TSI DSG Elegance R-Line

Opbygning
Femsædes stationcar, syvtrins dobbeltkoblingsgear, forhjulstræk

Motor
R4, 1984 cm3, 16V, turbobenzin
190 hk ved 4200 o/min
320 Nm ved 1450 o/min

Præstationer
0-100 km/t 7,7 sek.
Topfart 232 km/t
Forbrug WLTP 12,7 km/l (test 12,1 km/l)
CO2-udslip 146 g/km

Dimensioner
L/B/H 477/183/148 cm
Akselafstand 279 cm
Køreklar vægt/last/påhæng 1.570/560/2.000 kg
Bagagerum 650-1780 liter
Dæk 215/55R17 Pirelli Cinturato P7

Årlig afgift
2380 kr.

Reservedelsindeks 
179*
* Indeks 100 er gennemsnittet for summen af 11 gængse reservedele for de ti mest solgte biler i 2018.

Serviceinterval
Bilen kalder selv til service i perioden 1 år/15.000 km-2 år/30.000 km afhængigt af køremønster. Service- og reparationsaftale fås fra 219 kr./mdr for 3 år/45.000 km og kan tegnes op til 6 år.

Garanti mekanik/lak/rust
2/3/12 år

Pris
496.990 kr.
(testbil 610.995 kr.)


Standardudstyr


3-zone klima 

18" letmetalfælge
8 højttalere
8" skærm med Navigation Discover Media 

Adaptiv fartpilot med køassistent
Elklapsidespejle med varme
Elstole med Vienna læder og midterstykker i Alcantara
Følg mig hjem-lys

LED-forlygter m. LED-dagskørelys
LED-tågelygter for
Lys- og regnsensor
Opvarmede sprinklerdyser
Simkort med 3 års wifi-adgang
Splitbagsæde med skilem
Parkeringssensorer for og bag
Tagrælinger

Udvalgt ekstraudstyr

19" R-line alufælge 9995 kr.
Ambient belysning 4295 kr.
DAB+ radio 4295 kr.
DK Pluspakke med bakkamera, trådløs mobilopladning og varme i forrude 19.995 kr.
DK Sportspakke med 19" verona alufælge og R-Line sportspakke 19.995 kr.
DK Teknikpakke med nøglefri adgang, heaudup-display og DAB+ radio 19.995 kr.
Elbagklap 8995 kr.
Forsæder med hukommelse og massage 21.995 kr.
Headup-display 9995 kr.
Nappalæder 13.995 kr.
LED Matrix adaptive forlygter 41.990 kr.
Dynaudio 700 watt lydystem med 10 højttalere, 16-kanals forstærker og subwoofer 24.595 kr.
Navigation Discovery Pro med 9,2" skærm, digitale instrumenter, DAB+ og skiltegenkendelse 18.995 kr.
Komplet R-line pakke ud- og indvendigt 41.995 kr.
Rejse- og parkeringsassistent 14.995 kr.
Svingbart anhængertræk med el-frigørelse 18.495 kr.

Sikkerhed

5 selestrammere
5 stjerner af Euro NCAP

3 nakkestøtter bag
Aktiv vognbaneassistent
Automatisk nødbremse med cyklist- og fodgængergenkendelse

Bakkeholder
Fartbegrænser
Træthedsassistent

Baggrund

Volkswagen startede produktionen af de første Passat-modeller på fabrikken i Wolfsburg den 14. maj 1973 under mottoet ”Begyndelsen på en ny VW æra”. Modellen blev starten på en helt ny generation af VW-biler med vandkølede motorer, forhjulstræk og ultramoderne stålkarrosseri.

Første generation var baseret på Audi 80, og gennem årene har vi set en lang række karrosseriversioner. De første var en firedørs sedan, en femdørs hatchback og stationcaren Variant, men der findes også en hævet, firehjulstrukken Passat og en firedørs coupé.

Finansiering

Volkswagen tilbyder finansiering i forbindelse med køb af bilen med en løbetid på mellem to og otte år. Ved 84 måneder, variabel rente på 1,15 pct. og 20 pct. i udbetaling vil den månedlige bruttoydelse være 6.353 kr. Samlet lånebeløb er 488.185 kr. og det samlede beløb, der skal betales tilbage er 533.630 kr. ÅOP er 2,59 pct.

Anslået månedligt budget for testbilen ved køb:

Billån (udbetaling 122.810 kr.): 6.353 kr.
Brændstof ved 1.250 km, 12 km/l og 12 kr./l: 1.250 kr.

Forsikring: 587 kr.

Serviceaftale: 219 kr.

Ejerafgift: 198 kr.

Ialt: 8.607 kr.

* alle beløb er inkl. moms, etableringsomkostninger og levering.

Forsikring

Der følger en måneds gratis forsikring med ny eller brugt Passat købt hos en aut. VW-forhandler. Kører man skadesfrit i en måned, optjenes fire års ancennitet, og købere over 30 år bliver automatisk elitebilist. Testbilen kan kaskoforsikres via VW fra 7.049 kr. om året med en selvrisiko på 5.000 kr., vejhjælp i Europa og lånebil.

Leasing

Volkswagen tilbyder privatleasing inklusive service- og reparationsaftale. Passat Variant 2,0 TSI 190 hk DSG Elegance Plus med metallak koster 5.249 kr./mdr. over 3 år/45.000 km. Det er også muligt at få en leasingbil med R-Line-pakke og individuelt ekstraudstyr; ydelsen vil her kunne beregnes af en VW-forhandler.

Afskrivning

Det ser positivt ud for afskrivning og brugtpriser. Priserne er i gennemsnit 7-8 procent højere end klassegennemsnittet i firmabilklassen, og samlet set har Passat særstatus på brugtbilmarkedet.

"Priserne på brugte biler er faldet generelt efter afgiftsomlægningerne for to år siden. Men faldene fladede hurtigere ud for Passat end for konkurrenterne. I år har priserne været relativt stabile, og det forventer vi også at de vil være for den nye model," siger Jan Lang fra Bilbasen.

Den særlige status skyldes, at VW er lykkedes med at give Passat et værdifuldt prestigeimage, som ikke er udfordret af andre på brugtbilmarkedet i øjeblikket. 

På den ene side har vi de klassiske firmabiler som Ford Mondeo, Toyota Camry og Mazda 6, og på den anden premiumbiler som BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse. Passat holder fast i positionen mellem de to klasser. 

Bilbasen vurderer, at testbilen vil kunne komme ned på en afskrivning på 40 pct. over 4 år/60.000 km.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...