© Newspress

Ny VW Passat: Første test og danske priser

VW er klar med den nyeste aftapning af den populære Passat. Største nyhed er plug-in-hybriden, GTE. Læs alle detaljerne her:

19. juni 2019 af Mathias Brandt & Mikkel Thomsager

Hvor er vi?

Den dynamiske præsentation af den faceliftede VW Passat var henlagt til Frankfurt, Tyskland med udgangspunkt i lufthavnen. Bil Magasinet var inviteret af VW.

Hvad er nyt i VW Passat?

VW Passat har fået en let opdatering. Mest omfattende er opdateringen plug-in-hybriden, kaldet GTE, men der kommer også en ny lille dieselmotor.

GTE-modellen har fået opdateret batteripakken, som øger rækkevidden til 55 km på ren el-kørsel. Sammen med elmotoren, har VW koblet den kendte 1,4 TSI benzin-motor.

De synlige ændringer gælder udvendig en ny front med fuld LED-lys som standard. Indvendig er det mest synlige nye digital-instrumenter, som en mindre men med en klarere skærm end hidtil.

Et nyt infotainmentsystem sikrer, at Passat altid er opkoblet til nettet og så er assistentsystemerne udbyggede, så Passat nu kan køre endnu mere, af sig selv, uden at den er blevet 100 pct. selvkørende.

Hvem er konkurrenterne?

For fem år siden konkurrerede VW Passat med Ford Mondeo, Peugeot 508, Opel Insignia og Skoda Superp. I dag er konkurrenterne Mercedes C-klasse, Audi A4 og BMW 3-serie, dog med Passat som den mest sælgende, mens Mercedes C-klasse var den næste mest sælgende.

Hvad koster den nye Passat?

Priserne på den nye GTE-model kendes endnu ikke, selv om modellen er klar til levering, når resten af programmet kommer til september. Hvor den udgående GTE-version kun kunne fås i ét, højt udstyrsniveau, kommer den nye også i et lavere niveau og dermed en billigere model.

VW-importøren regner med, at GTE-varianten kan tage op til 20 procent af Passat-salget.

Priserne starter på 324.996 kr. for sedan-versionen, kaldet Limousine, og 334.996 kr. for stationcar-versionen, kaldet Variant. Introduktionen finder sted anden uge i september.

Her er 10 ting du skal vide om den nye VW Passat


1: Selvkørende op til 210 km/t

IQ.DRIVE er betegnelsen for den nye paraply, der dækker over Volkswagens udvalg af assistentsystemer. Fra nu af vil teknologier indenfor autonom kørsel (selvkørende) blive samlet under IQ.DRIVE-mærket. Et eksempel er den nye Travel Assist. 

Passat vil være den første Volkswagen, der er i stand til delvis automatiseret kørsel ved næsten alle hastigheder fra 0 til 210 km/t. 

2020 VW Passat Variant R-Line
2020 VW Passat Variant R-Line © Newspress
2020 VW Passat Variant R-Line
2020 VW Passat Variant R-Line

2: Automatisk sikkerhed

Som en ny ting i VW Passat kommer Emergency Steering Assist. Systemet forbedrer ved hjælp af bremserne sikkerheden ved pludselige undvigende manøvrer, og dertil er Lane Assist desuden blevet optimeret med et nyt multifunktionskamera. De nye IQ.LIGHT-LED matrix-forlygter (ekstraudstyr), der blev introduceret første gang på den nye Touareg, forvandler nat til dag.

3: Altid online

Tredje generation af Modular Infotainment Matrix (MIB3) introduceres sammen med den nye Passat. Systemet App-Connect, der via Apple Carplay spejler udvalgte apps fra din smartphone op på bilens touchskærm, fungerer i den nye Passat trådløst, så du ikke længere skal have besværet med et kabel.

Den nye Passat er også altid online, da det nye infotainment-system er udstyret med en integreret online tilslutningsenhed (OCU) komplet med SIM-kort som standard. 

2020 VW Passat GTE
2020 VW Passat GTE

4: Udvikles hele tiden digitalt

Volkswagen har udviklet en digital platform kaldet Volkswagen We, der tilbyder og samler mobilitetsprodukter på en enkel måde. Det er et åbent system, der løbende optimeres. 

Volkswagen er åben for samarbejde med specialiserede partnere og for at udvikle nye tjenester sammen med dem. Samarbejde med virksomheder, myndigheder samt små lokale start-ups skaber plads til nye koncepter som f.eks. We Park, der finder en ledig p-plads og parkerer bilen for dig.

5: Nyt digitalt cockpit

Hardware og software i MIB3-infotainmentsystemet skaber en digital forbindelse med Passats nye digitale cockpit. De digitale instrumenter tilbyder en række forskellige funktioner.

6: Ingen udledning i byen

Den nye Passat GTE har fået en betydelig længere rækkevidde og er nu i stand til at køre ca. 55 km ifølge WLTP-normen, svarende til omkring 70 km ifølge NEDC-normen. Ligesom forgængeren kan den nye Passat GTE midlertidigt anvendes som en elbil, og er ved kørsel i storbyer som London derfor ikke pålagt vejafgifter. 

Det er muligt at bruge den nødvendige energi på en mere målrettet måde til emissionsfri kørsel i byen. Samtidig betyder kombinationen af den elektriske motor og den 1,4-liters turboladede benzinmotor, at Passat GTE har en samlet systemydelse på 218 hk. Passat GTE lever allerede nu op til kravene i Euro 6d emissionsstandarden, der gælder for nye biler fra 2021.

2020 VW Passat GTE
2020 VW Passat GTE © Newspress

7: Partikelfilter er standard i Passat

En anden nyhed blandt drivlinjerne i den nye Passat er den nyudviklede 2,0 TDI Evo - som er den nye turbodieselmotor med 150 hk. Den producerer 10 g / km mindre CO2 sammenlignet med den tilsvarende motor i forgængeren. 2.0 TDI Evo er forløberen for en ny generation af dieselmotorer. 

Motorprogrammet omfatter også tre TSI-benzinmotorer med 150 hk, 190 hk og 272 hk. Derudover fås den også i tre TDI-varianter som yder fra 120 hk, 190 hk til 240 hk. Alle motorer i den nye Passat - både benzin- og dieselmotorer - udstyret med partikelfilter.

8: Ny digital verden i kabinen

Den faceliftede Passat kendes i kabinen på nyt indtræk, nydesignede dørbeklædninger, nye farver, nye instrumenter og et nyt multifunktionsrat. Centerkonsollen har et stort åbent opbevaringsrum, der kan udstyres med induktiv opladning af din smartphone og USB-C-tilslutning. 

Skærmene på den digitale instrumentering (ekstraudstyr) og infotainment-systemerne smelter om natten visuelt sammen med de belyste knapper på det nye multifunktionsrat. Baggrundsbelysningen er valgfri i 30 farver.

2020 VW Passat GTE
2020 VW Passat GTE © Newspress

9: Dansk lyd i VW Passat

Danske Dynaudio har tilpasset det 700-watt kraftige lydsystem til interiøret i den nye Passat. Dette sikrer, at musikken om bord - uanset kilden - har den bedste lyd, der nogensinde er hørt i en Passat.

10: Ny modelstruktur

Volkswagen har ændret opbygningen af modelprogrammet på firmabilklassens bestseller. Basismodellen hedder nu blot "Passat", mellemste udstyrstrin hedder Business og topversionen hedder Elegance. Business- og Elegance-versionen kan også bestilles med sportslig R-Line styling. Ud over disse versioner tilbydes også GTE opladningshybriden.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.