VW Caddy

Vil du heller ikke ses i en Berlingo? Den nye VW Caddy er din redning...

Familier og håndværkere landet over kan godt glæde sig, for femte generation af VW Caddy er præsenteret, og den har mere af det hele samt et helt nyt sæt af spændende motorer.

24. februar 2020 af Christian Birkekvist

Næste generation præsenteres

Efter at have solgt mere end 3 millioner eksemplarer af Caddy’en, kan VW nu meddele at de er klar med 5. Generation af den populære bil, der både kommer som MPV og varevogn. Så er der plads, hvad end du vil køre med børn eller værktøj bagi. 

Caddy kommer både som almindelig model, Caddy Cargo og Caddy Maxi til dem, der ikke kan få for meget plads. Den store dreng i klassen, Caddy Maxi, kan nu rumme to europaller på tværs. Ret praktisk for nogle virksomheder.

VW Caddy

Bæredygtige dieselmotorer

Caddy’en fås med firecylindrede 2,0 TDI-turbodieselmotorer, der har mellem 75 og 122 hk. VW bryster sig af at levere “bæredygtige dieselmotorer”. Det lyder måske en kende selvmodsigende, men der er noget om snakken. 

VW benytter nemlig for første gang det nye twin dosing-system, der sikrer en seriøs reduktion af NOx-emissionen via en SCR-katalysator og en dobbelt adBlue-indsprøjtning. Det skulle gøre Caddy’ens motor til en af de reneste dieselmotorer i verden. 

Er man ikke til diesel kan tyskeren også fås med en 1,5 TSI-turbobenzinmotor, der yder 116 hk. Og hvis naturgas er sagen kommer den også med en 1,5 TGI, der har en ydeevne på 150 hk. Så er der ihvertfald lidt at vælge imellem. 

Ifølge VW har de nye drivlinjeteknologier en mærkbar indflydelse, både økonomisk og miljømæssigt. Afhængigt af motorvarianten ligger det forventede forbrug for Caddy op til 12% under forgængerens. Det bliver desuden hjulpet på vej af det nye eksteriørdesign, der er klassens mest aerodynamiske.

VW Caddy

Længere, bredere og lavere Caddy

Akselafstanden er blevet forlænget med 73 mm på den korte version af Caddy. Målene lyder på 4.501 mm i længden, 1.855 mm i bredden og 1798 i højden, hvilket vidner om at Caddy er blevet længere, bredere og lavere. 

Som noget helt nyt er Caddy’en nu bygget på den modulopbyggede tværgående platform, MQB, der kendes fra VW’s personbiler. Skiftet til MQB-platformen, betyder at Caddy får en ny undervogn, der bidrager til køredynamik, kørekomfort, manøvredygtighed og pladsudnyttelse i varerummet. Tanken hos VW er at kombinere de dynamiske køregenskaber fra personbiler med de praktiske fordele ved erhvervskøretøjer. 

Det anerkendte McPherson-hjulophæng på forakslen reducerer styreudslag ved manøvrering i bytrafik og på landeveje. En stiv bagaksel med langsgående svingarme, Panhard-stang og fjedrer er en nyudvikling, der erstatter det tidligere bladfjedrer baserede hjulophæng, hvilket har optimeret kørekomforten. Og baghjulsophængets kompakte konstruktion giver et bredere varerum.

VW Caddy

Caddy kommer med masser udstyr

Den tyske vare- og familiebil kommer med nøglefri låse- og startsystem samt infotainmentsystem med touchskærm. Via en Online-Connectivity-Unit (OCU) med integreret eSIM-kort giver infotainmentsystemerne (MIB3) adgang til mobile onlinetjenester og funktioner fra ”Volkswagen We”. Den nye Caddy er dermed altid online. 

Af ekstraudstyr kan nævnes el-betjente skydedøre og bagklap samt panorama glastag, der strækker sig henover både første og anden sæderække. Caddy fås nu også med anhængermanøvreringsassistenten Trailer Assist, der kendes fra Crafter, og gør det langt nemmere at manøvrere baglæns. Versioner med DSG-gear har fået samme digitaliserede ”Shift-by-wire”-skiftekontakt som findes i den nye Golf 8. 

Den nye Caddy ser allerede dagens lys i løbet af 2020. Først i Tyskland, Østrig og Polen. Og senere på året vil den dukke op i Danmark.

VW Caddy

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...