© bilmagasinet.dk

Nu kan Up køre på naturgas

VW introducerer udgave af Up, der kan køre på naturgas fra Nordsøen

10. februar 2013 af Bil Magasinet

På baggrund af Folketingets afgiftstilpasning, der sidestiller gasdrevne biler med diesel-bilerne, har Volkswagen Danmark besluttet at udvide sit modelprogram til også at omfatte gasdrevne biler, under betegnelsen EcoFuel. Volkswagen kan fra foråret tilbyde seks EcoFuel-biler til de danske forbrugere, virksomheder såvel som privatpersoner.

Afgiftstilpasningen betyder, at EcoFuel nu kan lanceres til mere konkurrencedygtige priser. Den populære up! vil i EcoFuel varianten, under navnet eco up! blive tilbudt til priser startende ved 130.000 kr.

Det er det politiske skulderklap, som partierne bag energiforliget har givet de energisparende transporttyper, der nu får Volkswagen til at udvide sit modelprogram med biler, der kører på natur- og biogas på det danske marked. Uanset typen af gas er denne komprimeret og kaldes internationalt for CNG.

Forliget betyder, at der fra politisk hold er afsat 20 millioner kr. alene til at opbygge infrastrukturen til gasbilerne over de næste tre år. Samtidig er gasbilerne afgiftsmæssigt blevet sidestillet med dieselbilerne, således at man får et betydeligt højere fradrag, når man vælger en gasbil, end tilfældet har været hidtil. Gasbilerne vil fremadrettet få samme fradrag i registreringsafgiften, som diesel-bilerne pr. km de kører over 18 km/l. Tillige vil den halvårlige ejerafgift på gasdrevne biler også blive beregnet ud fra det opgivne CO2-udslip pr. km (1). Desuden vil regeringen i løbet af foråret etablere strategiske partnerskaber, der skal skabe størst mulig effekt af de afsatte millioner og få flere energieffektive køretøjer på vejene.

 - Det bliver en stor udfordring at få transportsektoren over på vedvarende energikilder. Vi får brug for en række teknologier til at dække behovene i både persontransporten og lastbilerne. Med pengene og de nye partnerskaber skaber vi et godt grundlag for udviklingen i de kommende år, siger Martin Lidegaard i en pressemeddelelse udsendt af Klima-, Energi-, og Bygningsministeriet.

© bilmagasinet.dk

Eco Up fra 130.000 kr.
Den storsælgende Up blive en af de første biler, som Volkswagen tilbyder i en EcoFuel-version i Danmark. Under navnet Eco Up lanceres den til priser fra 130.000 kr. C02-udslippet er 79 g/km, hvor den konventionelle Up udleder 96-105 g/km - et fald på 17 pct.

Det placerer varianten i energigruppe A+ med en årlig ejerafgift på 240 kr. Eco Up forbruger ca. 4,4 m3 naturgas pr. 100 km - det svarer med de dagsaktuelle priser på naturgas til ca. 44 kr. pr. 100 kørte km. Dermed er EcoFuel-bilen også et økonomisk alternativ til de konventionelle teknologier.

Eco Up kører med en 1-liters 3-cyl. 68 hk motor med 90 Nm ved 3.000 o/min, en 0-100-tid på 16,3 sek. og en topfart på 164 km/t. Den har to gastanke med i alt 11 kg gas (svarende til 72 liter) - der er skjult i bilens undervogn og ikke gør krav på bagagerumspladsen. Bilen kan køre 380 km på en gasoptankning og yderligere 220 km på reservetanken, der indeholder 10 liter benzin; dermed er rækkevidden 600 km.

Eneste synlige tegn på, at du kører EcoFuel er, at der i instrumentet vises to tankbeholdninger: én for gas- og én for benzintanken. Og at der under tankdækslet befinder sig to påfyldningshuller, én til gas og én til benzin. Bag rattet kan man hverken høre eller mærke forskel sammenlignet med den benzindrevne Up.

Ud over Eco Up lanceres også Touran EcoFuel, Caddy EcoFuel, Passat EcoFuel, Passat Variant EcoFuel og Golf EcoFuel. De vil alle kunne bestilles hos de danske Volkswagen-forhandlere i løbet af det næste halve år. Volkswagen Danmark vil fra juni 2013 have uddannet sit fagpersonale til at kunne servicere den nye teknologi på samtlige autoriserede Volkswagen-værksteder.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...