Biltest af Nissan Murano 3,5 V6 SE X-Tronic van
Biltest af Nissan Murano 3,5 V6 SE X-Tronic van© bilmagasinet.dk

Nissan Murano 3,5 V6 SE X-Tronic van

Jeg er noget for mig selv

18. august 2005 af Bilmagasinet

Af: Peter Clausen

Nissan Murano er charmerende, men dømt til en outsiderrolle

Amerikanere og europæere ser forskelligt på mange ting. Bare spørg d’herrer George W. Bush og Jacques Chirac – eller kast et blik på Nissan Murano. I USA blev den store cross-over-suv med det ekstreme design en succes fra dag ét; alligevel anså Nissan det for nødvendigt at forbedre og ændre den på hele 1.600 punkter, inden de turde sende den i kamp med BMW X3/X5, VW Touareg & co. på europæiske veje.

USA-stil og -ånd er dog stadig til at tage at føle på i Nissan Murano, der dog ikke produceres i USA, men i japanske Kyushu. Du sidder højt, men Murano føles mere som en stor, doven personbil end en firehjulstrækker. Selvom undervognen er strammet så meget op, at du aldrig er i tvivl om underlaget, er Murano stadig en behagelig cruiser.

Den stilfærdige V6 og det velfungerende, trinløse automatgear med mulighed for at vælge mellem seks faste udvekslinger ansporer også den tilbagelænede stil. Sammenlignet med en BMW X3 3,0 til samme pris er Murano-kabinen en ren luksussuite med bl.a. klimaanlæg, læder, el-sæder, el-justerbare pedaler, fartpilot og meget mere, og kabinen er lækker og velindrettet med sit Nissan 350Z-agtige design.

Den største mangel finder vi under motorhjelmen, for Murano fås ikke med den dieselmotor, der i benzindyre Europa er et must for en ambitiøs suv. Hestefolk og andre, der ofte bruger de store suv’ere som trækdyr, vil også rynke på næsen af de kun 1.500 kg, Murano må have på krogen – en X3 3,0d må trække to ton og alle VW Touareg-modeller hele 3,5 ton.

Sammen med designet, som ikke falder i alles smag, dømmer det Murano til at spille outsiderens rolle i Europa. Men kan du leve med den manglende diesel og kapaciteten på trækkrogen, er den et oplagt og lækkert alternativ, hvis du vil have en anderledes suv.

NISSAN MURANO 3,5 V6 SE X-TRONIC VAN
Motor V6, 3.498 cm3, 24V
Ydelse 234 hk ved 6.000 o/min
318 Nm ved 3.800 o/min
0-100 km/t. 8,9 sek.
Topfart 200 km/t.
Forbrug 8,1 km/l EU-miks
Årlig ejerafgift 3.140 kr. (priv: +5.040 kr.)
Vægt/lastevne 1.800/575 kg
Mål (L/B/H) 477/188/171 cm
Bagagekapacitet 2.310 liter
Dækmontering 225/65R18H
Værditab 3år/60.000 km ca. 220.000 kr. (50 pct.)
Reservedelsindeks 218
Pris 439.888 kr. (moms 69.893 kr.)
Pris uden afgifter ca. 308.000 kr.

VI SYNES…Murano er en forfriskende anderledes, komfortabel cruiser-suv. Men uden dieselmotor har den ikke en chance – desværre

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...