vw multivan test priser
© Søren Juul

VW’s nye “rugbrød” er en gave til storfamilien og er 100.000 kr. billigere end forgængeren!

Ny Volkswagen Multivan plugin-hybrid har genial indretning, digital betjening og får stor rabat. Få hele historien her!

11. juli 2022 af Thomas Saks

Test: VW Multivan T7

At køre Multivan har indtil nu føltes som at køre en forfinet håndværkervogn. Den nye Multivan er mere raffineret og kører mere som en personbil.

Der findes en rimelig forklaring på, at syvende generation af VW Multivan føles mindre som en håndværkerkasse og langt mere som en personbil. Den er nemlig for første gang baseret på MQB-platformen som stort set hele VW’s øvrige modelprogram. Affjedringskomforten har nu et andet raffinement over sig, som klæder den store familiecontainer, hvilket nok er det ord, der beskriver Multivan bedst.

Det er en regulær 7-sæders bus. Samtlige sæder har ISOFIX-beslag og sædevarme, og takket være et snedigt system kan sæderne justeres, så de passer til hver enkelt families behov. Vælger man at bruge alle syv sæder, må man nøjes med et lille bagagerum, men vælger man at afmontere den midterste sæderække og rykke den bageste frem, får man et gigantisk bagagerum, hvor man snildt kan rulle to klapvogne direkte ind uden, at man behøver klappe dem sammen.

Testbilen er udstyrsniveau Energetic, hvilket betyder, at den er proppet med udstyr. Det afspejles også i prisen. Den nye Multivan fås fra 479.995 kr. (på testtidspunkt), men denne Energetic koster 694.995 kr.

Udstyrsniveauet har flere lækre løsninger, der er rettet mod familier med mange børn. De to skydedøre og bagklappen er elektriske og kan åbnes ved at svinge foden under døren. Det fungerer fremragende, specielt når man har hænderne fulde af børn, autostole og indkøbsposer.

vw multivan test priser
© Mathias Brandt

VW Multivan fås kun som hybrid

Herhjemme kan Multivan indtil videre kun fås med den velkendte opladningshybriddrivline, som vi blandt andet kender fra VW Golf. Det betyder 218 hk og et TEORETISK brændstofforbrug på 55,6 km/l.

Som med alle andre opladningshybrider kan du skyde en hvid pil efter dette tal. Batteriet i testbilen blev ladet hver eneste nat, og fuldt opladet havde bilen en rækkevidde på el på 34 km, hvilket er et stykke under det officielle WLTP-tal på 47 km på el.

Mit gennemsnitlige brændstofsforbrug lå på 13,4 km/l i løbet af omkring 450 km testkørsel.

Uanset hvilket udstyrsniveau man måtte vælge, er den nye Multivan en kærkommen håndsrækning til den store børnefamilie, der ikke gider døje med pladsproblemer. 

Læs også: Elektrisk rugbrød - Vi tester ID.Buzz.

Testbilen er den “korte” variant, og for en merpris på 13.000 kr. kan du få den lange, der er 20 cm længere. Her hæver man sin maksimale bagagekapacitet fra 3.672 liter til 4.005 liter – uanset hvad, får du oceaner af plads.

Vi synes

Multivan er gaven til den store børnefamilie, hvor plads er altafgørende og prisen fornuftig.

Testbilen: Volkswagen Multivan eHybrid Energetic DSG

  • Testbil med ekstraudstyr: 694.995 kr. (Ved testtidspunkt)
  • Årlig afgift: 680 kr.
  • Ydelse: 218 hk og 350 Nm
  • Topfart: 192 km/t
  • 0-100 km/t: 11,6 sek.
  • Rækkevidde på el (WLTP): 47 km
  • Mål: 497/194/191 cm L/B/H
  • Vægt: 2.120 kg
  • Last: 630 kg
  • Påhæng: 1.600 kg
  • Bagagerum: 3.672 liter

Stor rabat på VW Multivan

Når VW lader nye Multivan baseres på MQB-platformen, giver det adgang til en bredere vifte af avanceret teknologi, digitale indslag og assistentsystemer, men vigtigst af alt (for danske kunder) en 1,4 liters TSI plugin-hybrid drivline med en systemydelse på 218 hk, som med det danske afgiftssystem sikrer Multivan priser fra 595.595 kr. i en basisversion med 5 sæder. En 7-sæders variant i et højere udstyrstrin koster fra 541.295 kr. Det er langt billigere end forgængeren, der i den allerbilligste version kostede fra 577.548 kr.

I forhold til forgængeren, som kendere vil vide går under den interne modelbetegnelse T6.1, er Multivan T7 længere, bredere og lavere. Der er barberet 7 cm af højden, så den nu måler 1,9 meter.

Det giver lidt mindre sved på overlæben, når der skal parkeres i lavloftede parkeringskældre. Den lavere højde mærkes heldigvis ikke i kabinen, hvor pladsen er øget i højden for de bagerste passagerer.

Multivan fås i en kort version på 4,98 m og længere med 20 cm mere på bagenden. Begge versioner har samme lange akselafstand på den gode side af 3 meter, så den lange version har udelukkende bedre bagagerumsplads. Merprisen for den lange version er 13.000 kr. og giver mening, hvis samtlige 7 sæder hyppigt anvendes.

Få 3 numre af Bil Magasinet for bare 99 kr.! Læs mere her

vw multivan test priser

Den tilbydes i en kort version på 4,98 m og en lang på 5,18 meter. Begge har samme akselafstand på 3,12 m så den lange version byder primært på mere plads i bagagerummet. 

© Thomas Saks

VW Multivan T7 priser:

Multivan eHybrid kort

  • Multivan          - 499.595 kr.
  • Life                  - 541.295 kr.
  • Style                - 598.595 kr.

Multivan eHybrid lang

  • Multivan           - 513.095 kr.
  • Life                   - 554.795 kr.
  • Style                 - 612.195 kr.
vw multivan test priser

Et panoramaglastag på hele 1,8 m2 er det største, VW har lavet i en personbil. 

© Volkswagen

Fås med adaptiv undervogn

Multivan kommer i tre udstyrsversioner, og er fra basismodellen, der bare hedder Multivan, ganske godt udstyret. Den byder på 5 sæder, digitalt cockpit, 10” touchskærm, skydedøre i begge sider, nøglefri start og 17” letmetalfælge.

Næste trin ”Life” har 7 sæder, skydedøre og bagklap med lukkehjælp, adaptiv fartpilot, 3-zone klimaanlæg og klapborde på bagsiden af ryglænet. 

Topmodellen ”Style” har mere avancerede LED-lygter, stylingelementer som den tværgående aluliste og lysstriben mellem forlygterne og elektrisk betjente skydedøre. Derudover ambientelys i kabinen, bakkamera og park assist.

Der kan tilkøbes forskelligt ekstraudstyr – både som pakker og individuelt. Du kan bl.a. få et stort panoramaglastag på hele 1,8 m2, hvilket giver en imponerende effekt af plads og lys i den i forvejen store kabine. Letmetalfælge fås fra 16”-19”. Multivan fås med adaptiv undervogn med dynamisk affjedring til 21.595 kr.

MQB-platformens mange assistentsystemer fås nu i Multivan, og ifølge Volkswagen er der hele 25 af slagsen. Herunder advarsel for krydsende biler ved venstresving eller advarsel, når bilen skal forlades og der er fare ved udstigning. Travel assist med bl.a. vejbaneassistent og et 360 graders områdekamera fås også.

VW Multivan lander hos de danske Volkswagen forhandlere til februar 2022. Privatleasing er muligt for Multivan ”Life” med en udbetaling på 25.000 kr. og 5.495 kr. i månedlig ydelse.

vw multivan test priser

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...