VW T7 Multivan 7. generation syvende
© Volkswagen

VW’s nye “rugbrød” bliver 100.000 kr BILLIGERE end forgængeren

Ny Volkswagen Multivan plugin-hybrid har genial indretning, digital betjening og får stor rabat. Få hele historien her!

4. november 2021 af Thomas Saks

Stor rabat på VW Multivan

Volkswagen har virkelig tænkt sig om. I stedet for at lade den nye multivan fortsætte på en Transporter-platform, baseres den på MQB-platformen, som anvendes til de øvrige VW-personbiler lige fra Polo til Tiguan.

Det giver adgang til en bredere vifte af avanceret teknologi, digitale indslag og assistentsystemer, men vigtigst af alt (for danske kunder) en 1,4 liters TSI plugin-hybrid drivline med en systemydelse på 218 hk, som med det danske afgiftssystem sikrer Multivan priser fra 479.995 kr. i en basisversion med 5 sæder. En 7-sæders variant i et højere udstyrstrin koster fra 519.995 kr. Det er langt billigere end forgængeren, der i den allerbilligste version kostede fra 577.548 kr.

Fås i en kort- og en lang version

Platformskiftet betyder, at den nye Multivan er udviklet som en regulær personbil. I forhold til forgængeren, som kendere vil vide går under den interne modelbetegnelse T6.1, er Multivan T7 længere, bredere og lavere. Der er barberet 7 cm af højden, så den nu måler 1,9 meter. Det giver lidt mindre sved på overlæben, når der skal parkeres i lavloftede parkeringskældre. Den lavere højde mærkes heldigvis ikke i kabinen, hvor pladsen er øget i højden for de bagerste passagerer.

Multivan fås i en kort version på 4,98 m og længere med 20 cm mere på bagenden. Begge versioner har samme lange akselafstand på den gode side af 3 meter, så den lange version har udelukkende bedre bagagerumsplads. Merprisen for den lange version er 13.000 kr. og giver mening, hvis samtlige 7 sæder hyppigt anvendes. 

Få 3 numre af Bil Magasinet for bare 99 kr.! Læs mere her

Den tilbydes i en kort version på 4,98 m og en lang på 5,18 meter. Begge har samme akselafstand på 3,12 m så den lange version byder primært på mere plads i bagagerummet. 

© Thomas Saks

Genialt multikonsolbord

Multivan er lidt af en schweizerkniv. Udover at have et yderst fleksibelt skinnesystem til sæderne på 2. og 3. række, som muliggør at stolene kan indrettes i et hav af kombinationsmuligheder, har VW udviklet et genialt multikonsolbord, der kan placeres fleksibelt i hele kabinen længde. Det glider nemt på skinnerne i gulvet, og kan med få greb justeres i højden, ændres til et større bord og der er rum til opbevaring til småting. Der er naturligvis rigeligt med kopholdere. Bordet er ekstraudstyr til 8.895 kr. men er et must at få med, da det øger anvendeligheden som superpraktisk familiebil eller et rullende kontor til travle businesstyper. 

Kabinekvaliteten opleves som god og robust med fin finish og god betjening. Instrumentbordet er opdateret med fuld digitalisering kendt fra andre VW-personbiler. Fra en 10” infotainmentskærm betjenes de fleste funktioner og et velindrettet digitalt cockpit fuldender den digitale oplevelse bag rattet. Head up display kan tilvælges som ekstraudstyr.

Gearvælgeren sidder lidt spøjst placeret til venstre for infotainmentskærmen, men placeringen skyldes at der ikke er en fast midterkonsol mellem forsæderne, og en drejeknap ved rattet er indtil videre kun at finde i de fuldt elektriske ID.-modeller. Afhængig af udstyrsversion kan de bagerste skydedøre åbnes el-betjent med knapper på instrumentbordet. Udvendigt kan skydedørene åbnes med en viftende fod under døren. Der er elektrisk håndbremse, hvor knappen ligeledes er placeret på instrumentbordet.

Det geniale multikonsolbord er ekstraudstyr til 8.895 kr. men et must at få med, da det øger anvendeligheden.

© Volkswagen

Fås udelukkende som plug-in hybrid med automatgear

Alle versioner kommer som standard med 6-trins DSG gearkasse. Den spiller fint sammen med bilens 1,4 liters TSI plug-in hybrid drivlinie, som med 218 hk og 350 Nm virker hæderligt til en bil af denne størrelse. Batteriet på 10,4 kWh giver – afhængig af udstyrsvariant – en elektrisk rækkevidde på lige knap 50 km (WLTP). Bilen starter altid på strøm, og du kan – med strøm på batteriet – køre helt op til 140 km/t før forbrændingsmotoren slår til. Drivlinjen er kendt fra en lang række andre Volkswagen personbiler, og gør det godt i Multivan. Der findes en ren benzin- og dieselmotor på hhv. 204 og 150 hk i det europæiske modelprogrammet, men Volkswagen i Danmark har valgt udelukkende at markedsføre plugin-hybriden, hvilket giver god mening, sådan som de danske bilafgifter på nuværende tidspunkt er skruet sammen. Forbruget er angivet op til 58,8 km/l (WLTP).

Et panoramaglastag på hele 1,8 m2 er det største, VW har lavet i en personbil. 

© Volkswagen

Fås med adaptiv undervogn

Multivan kommer i tre udstyrsversioner, og er fra basismodellen, der bare hedder Multivan, ganske godt udstyret. Den byder på 5 sæder, digitalt cockpit, 10” touchskærm, skydedøre i begge sider, nøglefri start og 17” letmetalfælge. Næste trin ”Life” koster fra 519.995 kr. og har 7 sæder, skydedøre og bagklap med lukkehjælp, adaptiv fartpilot, 3-zone klimaanlæg og klapborde på bagsiden af ryglænet. Topmodellen ”Style” til 574.995 kr. har mere avancerede LED-lygter, stylingelementer som den tværgående aluliste og lysstriben mellem forlygterne og elektrisk betjente skydedøre. Derudover ambientelys i kabinen, bakkamera og park assist.

Der kan tilkøbes forskelligt ekstraudstyr – både som pakker og individuelt. Du kan bl.a. få et stort panoramaglastag på hele 1,8 m2, hvilket giver en imponerende effekt af plads og lys i den i forvejen store kabine. Letmetalfælge fås fra 16”-19”. Multivan fås med adaptiv undervogn med dynamisk affjedring til 21.595 kr.

MQB-platformens mange assistentsystemer fås nu i Multivan, og ifølge Volkswagen er der hele 25 af slagsen. Herunder advarsel for krydsende biler ved venstresving eller advarsel, når bilen skal forlades og der er fare ved udstigning. Travel assist med bl.a. vejbaneassistent og et 360 graders områdekamera fås også.

VW Multivan lander hos de danske Volkswagen forhandlere til februar 2022. Privatleasing er muligt for Multivan ”Life” med en udbetaling på 25.000 kr. og 5.495 kr. i månedlig ydelse.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...