VW T7 Multivan 7. generation syvende
© VW

Ny VW-bus får ladestik og STORT prisfald

En splinterny generation af VW's luksuscruiser til den store familie er netop fremvist. Den kan fås som plugin-hybrid, og det betyder en stor rabat på prisen.

12. juni 2021 af Frederik Hauschildt

7. generation af Multivan

Folkevogn er symboliseret af få ting mere end den allerførste Type 2. 'Rugbrøddet', som den har fået som tilnavn, har holdt arven kørende siden 1950, hvor den for første gang blev fremvist i både vare- og personbils-varianter. I moderne tid er den alsidige transportør blevet døbt T1, og fortsættelserne har talt op derfra. Nu kommer der dog en forstyrrelse i systemet.

VW har fremvist den syvende generation af det, der historisk set har været MPV-varianten af T-modellen: Multivan. Men modsat før er den ikke ledsaget af varebilen Transporter, og VW vil ikke have, at vi kalder den T7. T7 skal i stedet produceres i samarbejde med Ford's næste Transit.

VW T7 Multivan 7. generation syvende
© VW

Ny platform - nye drivliner

Den nye Multivan forbedrer på forrige generationer med en masse af VW's nyeste udstyr, men vigtigst af alt er afgjort drivlinen: Brugen af MQB-platformen har gjort, at der I bunden af bilen lander et batteri på 13 kWh, som fodrer et plugin-hybridsystem. Som afgifterne er lige nu, betyder hybridsystemet også et prisfald, og i tilfældet af Multivan, tegner dette fald til at blive stort: En ny Multivan 6.1 koster i dag fra knap 660.000 kr. med dieselmotor, men VW siger, at fra-prisen på den nye Multivan med opladningsteknologi bliver under 500.000 kr.

Til den pris får du også den mest kraftfulde motormulighed med 218 hk i systemydelse. Ydelsen består af en TSI-motor, samt en elektrisk motor, som ifølge VW 'dækker de fleste hverdagsbehov'.

Dertil kommer også de øvrige drivliner, der med både benzin og diesel har én ting til fælles: De er standardudstyret med en automatisk DSG-gearkasse, hvad end det er en af de to TSI-motorer på hhv. 136 hk eller 204 hk, eller den ene TDI-motor på 150 hk.

VW T7 Multivan 7. generation syvende
© VW

Fokus på pladsudnyttelse i Multivan 7

VW har forsøgt at forstørre den praktiske plads i kabinen på en række måder: Centerkonsollen har, grundet manglen på manuelle gearkasser, gjort det af med en stor gearknop til valg af gear, hvilket formindsker denne.

VW har også udviklet et nyt skinnesystem og et tilhørende udfoldeligt bord, der kan bruges som kopholder og armlæn til alle tre sæderækker, dog ikke samtidig. Bilen er også blevet marginalt større i længde og bredde, men har til gengæld mistet en smule højde. Med alle sæder oppe byder Multivan 7 på 469 liter i bagagerumsplads.

VW T7 Multivan 7. generation syvende
© VW

Digitale lækkerier og soltag

Brugen af MQB-platformen betyder også, at Multivan 7 får en række andre, digitale opdateringer. Heriblandt er VW's IQ.Light matrixlygter, eller mærkets kombination af adaptiv fartpilot og linjevogter, IQ.Drive. Dykker du i detaljen, finder du også en automatisk døråbner, der med et spark under bilen kan åbne de elektriske skydedøre.

I det, der kan tolkes som et tilbageblik på nogle af de første Type 2'ere, har VW udstyret den nyeste Multivan med et panoramaglastag, der efter sigende forøger højden til loftet.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...