Hej, jeg hedder Erik, er 45 år gammel, bor på Midtsjælland og har 63 km til arbejde.
Ja, jeg sætter pris på en fed (benzin)bil og har i mine yngre dage været stor fan af bølle-biler. Mine tidligere biler tæller blandt andet to sænkede BMW 320i’ere, en 325i, en Fiat Uno Turbo, en Golf GTI (1’er selvfølgelig), samt en Toyota Corolla Twincam Coupe (AE86’er med bananmanifold), som jeg i øvrigt solgte i midten af 90’erne for rundt 20.000 kroner – ja, jeg er idiot.
Anyway, siden min bøllebilsstorhedstid er jeg blevet så voksen, at jeg i dag sætter pris på pålidelighed, lave driftsomkostninger, sikkerhed og komfort.
Således flyder jeg de i alt 126 daglige kilometer til og fra arbejde i en Mondeo stationcar fra 2011 med automatgear, iført blød hat og kørehandsker (eller sådan næsten). Og jeg er TOP-glad for min Mondeo. Den kører cirka 18 lange kilometer på en liter diesel, larmer ikke, skifter selv gear og har i øvrigt været ganske pålidelig i de seneste syv år, jeg har haft den.
Mondeo'ens gearskifte lyder mærkeligt
Problemet er bare, at den nu, efter lidt over 400.000 km, er begyndt at være lidt underlig knoldet, når den kører i 1.-3.-5. gear, og at jeg står i situationen: Skal jeg købe en ny diesel- eller benzinbil, eller gå all in på el?
Og nej, jeg vil ikke kaste penge efter at få repareret Mondeo’en, og hybrid eller plugin-hybrid gider jeg ikke, for her tænker jeg, at man får det værste fra begge verdener: Aaaaalt for kort rækkevidde på el + en fossilmotor, man stadig skal servicere = lort.

Bil Magasinet er flyttet ind hos vores moderskib, det svenskejede Bonnier Publications på Østerbro i København. Her sidder vi ved siden af magasinet Gør Det Selv, hvor Erik er redaktionschef. Han spurgte, om en elbil er noget for ham?
© Søren JuulDag 1: Den ligner en UFO
Jeg er just kørt hjem efter at have hentet min VW ID.4 GTX hos importøren i Brøndby. Debuten som elbilist gik gennem et skybrud på 28 km, hvor alverdens lamper blinkede orange, rødt og grønt, men jeg er i sikkerhed nu. Elbilen kortsluttede ikke, og jeg må indrømme, at jeg sidder her og ikke rigtig ved, hvad jeg skal synes.
Jeg troede egentlig, min gamle Mondeo var rimelig smart bortset fra manglen på Bluetooth og et display, men efter en halv time i ID.4’eren, føler jeg mig lidt som en huleboer med flitsbuen på ryggen og knoerne slæbende henover asfalten, der tilfældigvis fandt en flyvende tallerken midt ude i junglen.
ID4’eren har ikke automatgear, nej, den har bare et enkelt fremadgående gear, og så trækker den som død og helvede.
Derudover er jeg ret sikker på, at man godt kunne sende den ned efter en halv liter mælk alene, for den er spækket med alverdens funktioner, hvor den selv holder afstand til bilerne foran, holder sig automatisk i vognbanen, man skal ikke engang bruge en nøgle for at tænde den, og så videre og så videre – jeg er med på, at det ikke nødvendigvis er en elbilting, men en nybilting, uanset om den så kører på el eller almindelig brændstof.
Eneste lidt irriterende ting, jeg greb mig selv i, var konstant at glo på kilometertælleren for at se, hvad der skete. Men på min første tur regnede den egentlig forbruget meget godt ud.
Læs også: Overvejer du elbil? Her er vores guide til køb af elbil

Man sidder højere i en ID.4 end i en Mondeo, og her er ingen trælse lyde fra gearkassen: Der er slet ingen gearkasse.
© Søren JuulDag 2: Første dag til arbejde
Den fuldstændig larmende stilhed skal jeg vænne mig til. Når jeg sætter mig ind på førersædet, kommer jeg i tvivl om, hvad jeg skal. Er bilen klar til afgang, eller mangler jeg at trykke på et eller andet? Men det værste er alligevel, når jeg sætter bilen fra mig. Er den tændt eller slukket, eller kan lortet finde på at køre afsted uden mig, helt af sig selv?
MEN hvor er det dog fedt, at køre i en bil, der trækker ubrudt og ens helt nede fra bunden og til toppen. Jeg havde egentlig forestillet mig, at det ville være ekstremt radiobilsagtigt og ulækker kunstigt, men sådan er det ikke. Køreoplevelsen er supernaturlig, og jeg skal virkelig passe på ikke bare at hamre sømmet i bund hele tiden, for den nærmest tigger om det.
Læs også: Sydpå i 5 elbiler. Hvem klarer det bedst?
Brugte kun lidt strøm i bykørsel
Lidt pudsigt om morgenen, at displayet adviserede, at der var 276 km tilbage på batteriet. Men da jeg var kommet de 63 km frem, var batteriet kun nede på 236 km.
Den første lange bid af turen foregik på Holbæk-motorvejen kl. 6.00 om morgenen uden nævneværdig trafik. Og her lagde jeg godt mærke til, at batterikilometrene faldt ret hurtigt ned til omkring 240-agtigt. Men den sidste del af turen på motorvej med ret meget kø og stop’n’go, brugte bilen næsten ikke noget el på.
Vidste du, at du kan forære et abonnement til Bil Magasinet til dig selv eller andre? Tjek magasingave.dk og få julegaverne hurtigt overstået
Weird, men hænger meget godt sammen med, hvad jeg ellers har læst om, at bykørsel er bedst, når det gælder elbiler.

Kan man nu finde ud af det uden at lægge hele kvarteret øde? Ja, det var nemmere end ventet at lade batteriet hos Clever.
© Søren JuulDet var også her på min første elbilsdag på arbejde, at jeg fik prøvet ladekablet – og igen fik jeg afmonteret en fordom. Det var ikke mere besværligt end at oplade min mobil.
Bare prop det ene stik i bilen og det andet i ladestanderen, kør den lille medfølgende brik henover ladestationen, og vupti går opladningen i gang. Smart og nemt.
Dag 3: Hvorfor sidder der et 12 volts-batteri i en elbil?
KÆFT, hvor jeg hygger mig! Ja, jeg sidder stadig og kigger nervøst på batteri-indikatoren, men jeg tror efterhånden på, at bilen nok skal kunne fragte mig mine 126 km om dagen uden problemer. Og så er det jo vanvittig fedt at køre med alle de elektroniske hjælpemidler, der findes.
Det er svært at sige, hvad jeg er mest imponeret over, men i går aftes med det lange lys slået på auto, gik det op for mig, at ID4’eren aktivt kan flytte rundt på lyskeglen, så den ikke blænder modkørende … djævelsk!
Jeg kiggede selvfølgelig også i motorrummet, bare lige for at se, hvordan en elmotor ser ud, og jeg må indrømme, at jeg blev noget overrasket over at finde et almindeligt 12 volts-batteri.
Oh but why …?
Dag 4: Skingrende fartgal kone
Jeg har vænnet mig til min elbil. Ja, det er lidt irriterende, at jeg så ofte skal tænke over at tanke den op, men havde jeg haft en ladestander hjemme i carporten, ville jeg ikke spekulere på det overhovedet.
Til gengæld har jeg så fået prøvet at lade rundt omkring på forskellige Clever-standere, og det virker fuldstændig upåklagelig let.
I går aftes fik min ellers så aftenvagt-ramte kone sin første tur, og der var faktisk flere bekymrende øjeblikke undervejs. Efter hun fandt ud af, at slæden høvlede fra 0-100 på seks sekunder, fik den ellers bare noget at æde ved hver en lejlighed.
Hele vejen rundt tænkte jeg over vanvidskørsels-hastighedsgrænsen for beslaglæggelse. Men det største problem er, at jeg ikke selv får lov til at køre ret meget mere i den. Begejstringen ville ingen ende tage …
Uhh… en note. Selv med sølle 4-5 cm plads i hver side, er det nemt at parkere det store skrummel (jeg elsker den) med alle sine parkeringskameraer og -sensorer.
Dag 5: Hele familien på tur
Der er overraskende meget plads i min elbil. Gulvet bagi (og ja også foran) er helt fladt, og på dag fem skulle vi til fodboldkamp med den 16-årige (amerikansk fodbold, ikke fesen EU-reguleret tøsebold for curlingbørn).
Far, mor, to store knægte og farmor afsted i ID.4 GTX, og der var masser af plads og power.
Vi startede med fuldt opladt batteri, men jeg opdagede ret hurtigt, at den brugte flere batteri-kilometre, end den kørte. Jeg regnede merforbruget ud til cirka 30 procent, men i praksis ville jeg ikke være bange for at køre på en lang familietur i min elbil – der skal selvfølgelig bare lægges et ekstra ladestop ind undervejs, og ladestationer findes der masser af.
Efter kampen (som vi Frederiksund Oaks vandt 52-0), kørte jeg hjem og satte familien af. Derefter kørte jeg til Holbæk for at shoppe bukser, og satte bilen til opladning ved Clever-standeren bag Føtex.


Bilen fik en p-bøde på denne plads på taget af Føtex i Holbæk. Det er helt meningsløst, da den lige var sat til at lade, og ikke holdt ulovligt eller noget. Der manglede bare en p-skive i forruden. Tak for lort, Europark.
© Erik ChristensenDa jeg kom tilbage, så jeg, at jeg havde fået en parkeringsbøde. Ja, jeg havde ikke sat p-skiven (hvorfor er der ikke en auto-p-skive i en spritny elbil anno 2021??).
Og selv om ladestanderen med al ønskelig tydelighed kunne fremvise det klippefaste bevis på, at bilen var i gang med at lade – og netop derfor ikke kunne have været efterladt for mere end en halv time siden – kunne tumpen fra Europark med et skælmsk smil på sine tynde, kolde, onde, blå læber med retten i sine krogede hænder og i al sin magt og vælde, stange mig en bøde på 600-noget kroner.
Jeg håber, du vrikker om på anklen, så den brækker, og du falder ud på vejen og bliver kørt ned af en damptromle... (Rolig nu, Erik! red.)
Dag 6: Med 1.000 kg trailer i byggemarkedet
Det er blevet søndag og min 1.000 kg’s trailer er proppet med skrammel, der skal på genbrugspladsen. Bagefter skal jeg have et læs nøddesten med hjem til min synkende indkørsel – og fedt, så lige at have en stor elbil, der må trække 1.400 kg.

Jeg er på toppen over bakkameraet, der ikke bare viser, hvad der sker lige bagved bilen, men også viser den ovenfra, så jeg har fuldt udsyn hele vejen rundt. Dét gør det virkelig nemt at bakke til traileren… og ID4’eren opdagede knapt nok, at der var en trailer koblet på vejen ud.
Til gengæld kunne jeg se på kilometer-indikatoren, at den tog noget for ulejligheden på hjemvejen læsset med et halvt ton småsten.
På turen hjem på fem km, brugte den 20 batterikilometre – selvfølgelig ikke et problem på et par ture frem og tilbage en søndag eftermiddag, så jeg var helt rolig.
Dag 7: Fra mine kolde døde hænder ...
Dagen er kommet, hvor jeg skal aflevere min ID.4, og min første tanke er “ja, hvis I kan vriste nøglerne fri af mine kolde, døde hænder”.
Jeg er oprigtigt ked af det på mandemåden, altså dér hvor man ikke viser følelser, men bare holder vejret og afleverer nøglerne. Men mit hjerte er slukket.
For at afrunde min første uge i en elbil nogensinde vil jeg konkludere, at jeg nok kommer til at eje en. Snart. Jeg er vild med det.
Men jeg vil sige, at den allerstørste kontrast alligevel var, da jeg satte mig tilbage i min gamle, sure, larmende, lugtende, usmarte og skrantende Mondeo og kørte ud af porten – det kommer sgu ikke til at gå.

Eriks 7 fordomme om elbiler
Fordom: Man kan ikke regne med de oplyste km, før batteriet er fladt
Efter syv dage: Både og. Hvis du kører stille og roligt, og under 90 km/t, kan du køre længere. Hvis du hamrer pedalen i bund, kører du kortere.
Fordom: Man bliver køresyg af at køre elbil
Efter syv dage: Næ. Men det er virkelig underligt, at den er så stille og har så hårdt et træk. Hvis passagererne har tendens til køresyge, skal man nok tage det lidt roligt...
Fordom: Elbiler er uegnede til pendleren
Efter syv dage: Jeg pendler lige under 130 km om dagen og ville ikke tøve et sekund med at investere i en elbil. Ja, rækkevidden er kort, men hvis man får installeret en eldims i garagen, så man kan sætte den til opladning natten over, er der ingen problemer.
Det er møgbesværligt at finde opladningsmuligheder
Efter syv dage: Ikke rigtigt, men ja, det er noget andet end at køre ind på tankstationen. Hvis man vil oplade ude i byen, gælder det om at finde nogle sweetspots – jeg havde eksempelvis stor glæde af en hurtiglader ved Føtex i -Holbæk. Her kunne jeg lige oplade et par hundrede kilometer, mens jeg kæmpede med selvbetjeningskassen, der alligevel krævede to medarbejderes opmærksomhed.
Det er irriterende besværligt at sætte bilen til opladning
Efter syv dage: En af mine store bekymringer var, om det ville lykkedes mig at ødelægge bilen, for eksempel ved at komme til at mase et forkert stik ind et forkert sted. Eller måske komme til at slutte den til en alt for kraftig lader, som så ville ende i en eksploderende miljøkatastrofe. Men virkeligheden var heldigvis ligeså komfortabel kedelig, som man kunne ønske sig. Der er INGEN problemer overhovedet. Bare slut bilen til laderen, kør Clever-brikken over ladestanderen, og gå væk. Det virker.
Man kan ikke bruge den til en familieudflugt
7 dage efter: Både ja og nej, men mest jo. Den bruger meget mere el med fem -personer og et bagagerum fyldt med oppakning. I praksis oplevede jeg, at aktionsradiusen faldt med cirka 30 procent, men som min pragmatiske mor sagde, kan man jo sagtens planlægge sig til en ekstra opladning et eller andet sted på ruten.
Det er gratis at parkere, når man oplader
Efter syv dage: JA! Lige -indtil der kommer en person fra Europark forbi og ser, at p-skiven ikke er indstillet rigtigt. Selv om displayet på ladestanderen fortæller, at en opladning er i gang og står på 41%, og at bilen i sagens natur må være ankommet for under en halv time siden, får du en parkeringsbøde. Øv!
Man kan ikke trække en trailer
Efter syv dage: Det kommer an på, hvad du køber. VW ID.4 må trække 1.400 kg, og den er VIRKELIG god til det. Komplet læsset til kanten af det kriminelle, brugte den fire gange så mange batterikilometer, som den kørte. I praksis er det jo fløjtende ligegyldigt, når genbrugspladsen eller byggemarkedet (eller grusgraven) ligger indenfor 25 km.
Læs også: Her er 18 interessante elbiler på det danske marked.