En GTi på el?
Når VW-koncernen rykker mod eldrift, så har distributionen hidtil været rimelig klarlagt: Porsche har de hurtigste biler, Audi udfylder en performance-luksus-rolle, og VW, Skoda og SEAT tager det praktiske bagsæde.
Men nu vil VW også have en bid af performance-kagen, omend en lille en: ID.4 er på vej i en GTX-variant, der med 299 hk, to elmotorer og firehjulstræk opnår en 0-100 km/t tid på 6,2 sekunder.
GTX kendes på den redesignede frontkofanger, der med særskilt kørelys og indfarvede plastikdele ser mere sportslig ud. Her er GTX-logoer ude og inde samt en bestemt farvekombination på syninger og indtræk i kabinen.

Boost-funktion i 30 sek. i ID.4
Der er en hage: De 299 hk er kun tilgængelige i op til 30 sekunder i det, der i effekten er en boost-funktion. Effekten varierer afhængigt af batteriets temperatur, der yderligere afhænger af faktorer som udendørs temperatur, brug af diverse klimatiseringssystemer og om du kører fornuftigt eller som en idiot.
ID.4 GTX fås fra 409.995 kr. med omfattende udstyr som baglygter med 3D-effekt og alt det, topmodellen ellers er udstyret med. Siddestiller du GTX med eksempelvis Ford Mustang Mach-E, tjener en lignende pris dig 269 hk, baghjulstræk og et lavere udstyrsniveau.
Hvis du er solgt på ID.4 GTX, så kan bilen prøvekøres fra juni, hvor bilen lander hos de danske forhandlere.
GTX-betegnelsen blev første gang brugt på en udstyrsversion af VW Scirocco II (1981-1992).
