Volkswagen ID.3 - elbil til folket
VW ID.3 var startskuddet på ID-serien af biler fra Volkswagen, og ID signalerer, at det her er en elbil. På det danske marked findes også den større elbil VW ID.4 og ID.5 som deler MEB-platformen med VW ID.3 og andre elbiler fra koncernen som fx Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.
Elbilen Volkswagen ID.3 blev kåret som årets bil i Danmark i 2021.
Volkswagen ID.3 kan fås i tre forskellige varianter, med to forskellige batteristørrelse og fire forskellige udstyrsniveauer. I alt kan den fås i fem udgaver, der har en opgivet rækkevidde mellem 424 km og 544 km.
Har du husket at aktivere dit prøveabonnement på Bil Magasinet? Ellers kan du gøre det lige her!
OBS: Testene er lavet i 2021. I dag markedsfører VW udelukkende ID.3 med 58 kWh og 77 kWh.

Frostvejr og korte ture uden forvarmning af kabinen halverer næsten rækkevidden på testbilen.
© Søren JuulTest af ID.3 med 58 kWh batteri
Det er et rart gensyn, da der atter står en VW ID.3 i testbilgaragen. Sidst, jeg sad i en, var i november i en variant med det mellemstore 58 kWh batteri og 204 hk. Den viste sig som en rummelig og folkelig elbil med kvikke præstationer, som sejrede i en stortest mod Tesla Model 3, Nissan Leaf og Kia e-Niro.
Rækkevidden i testbilen var dengang opgivet til 414 km, men med meget motorvejskørsel nærmede vi os 300 km i virkeligheden. Det var til at leve med og kom ikke som en overraskelse.
Denne gang er jeg bag rattet af basisvarianten med 45 kWh batteri og en officiel rækkevidde på 349 km. Den koster fra 269.995 kr og har 150 hk (denne variant markedsføres ikke længere). Rækkeviddemåleren er permanent parkeret omkring 225-250 km de tre gange, jeg hiver kablet ud af redaktionens lader og kører ud i den københavnske storbytrafik – mens jeg undrer mig over, hvor meget ti graders temperaturforskel påvirker testbilens energiniveau.
Den bekræfter de positive og få negative ting fra sidste gang: ID.3 er behageligt selskab, og dens infotainment-system er langsomt opfattende. Men rækkeviddemåleren nager som en tændt brændstofmåler i en fossilbil: Du har ikke lyst til at køre en lang tur i frygt for at løbe tør.
Jeg skriver en mail til importøren for at være sikker på bilens specifikationer – og får en overraskende melding om, at testbilen har 204 hk og samme 58 kWh batteripakke som ved sidste test. Den lave rækkevidde er ikke en fejl: Ved minustemperaturer og uden en forvarmning af bilen står VW på mål for, at rækkevidden reduceres til 250 km i snit.
Respekt for ærligheden, men det virker voldsomt, at så stort et udsving er normalt. Hvis ID.3 med det lille batteri har lige så kraftige humørsvingninger om vinteren, bliver den ikke sjov at være i nærheden af.
Vi synes
ID.3 har større humørsvingninger om vinteren end forventet, men er stadig en prima elbil.
Få 3 numre af Bil Magasinet i postkassen for bare 99 kr.
Volkswagen ID.3 MAX 58 KWH
- Pris: 379.995 kr.
- Årlig afgift: 660 kr.
- Ydelse: 204 hk og 310 Nm
- Topfart: 160 km/t
- 0-100 km/t: 7,3 sek.
- Rækkevidde (WLTP): 414 km.
- Mål: 426/181/157 cm L/B/H
- Vægt: 1.794 kg
- Last: 476 kg
- Påhæng: 0 kg
- Bagagerum: 385-1.267 liter

Med det “lille” batteri på 45 kWh vejer VW ID.3 omkring 150 kg mindre end varianten med 77 kWh-batteri.
© Søren JuulVW giver ikke i pose og sæk - test af ID.3 med 45 kWh batteri
Er rækkevidde afgørende for brugbarheden af din elbil? Hvis du taler med erfarne elbilister, siger mange, at lang rækkevidde er overvurderet. For de fleste af os er selv en kort rækkevidde tilstrækkelig, og opladning sker umærkeligt, når du sover. Derfor er der ikke nogen grund til at betale ekstra for et stort batteri.
Jeg er åbenbart ikke tilstrækkelig erfaren elbilist, for under testen af den billigste ID.3 variant savnede jeg rækkevidde og måtte opgive at benytte bilen til en planlagt tur, også fordi en “mormorlader” – det medfølgende stik til almindeligt 230 volt – åbenbart er en mangelvare hos VW, og ved min destination var eneste lademulighed.
Eneste ekstraudstyr på testbilen er 19” hjul i stedet for 18”, hvilket faktisk reducerer den officielle rækkevidde fra 346 til 322 km, Reelt er rækkevidden med oppakning og lidt motorvejskørsel nærmere 200 km.
OBS: ID.3 produceres ikke længere med et 45 kWh batteri, men blot i 58 kWh og 77 kWh.
Læs også: Hvor mange elbiler er der i Danmark?
Den lette ID.3 er sjov at køre
Nuvel, rækkevidden er måske en personlig udfordring, så hvis vi antager, at det ikke er den, der er begrænsningen, så giver den mindste og billigste ID.3 mening i sig selv. Det lille batteri på 45 kWh giver en vægtfordel på godt 150 kg i forhold til varianten med det største batteri på 77 kWh og en officiel rækkevidde på 550 km. Selv om den køreklare vægt på basisvarianten stadig er på knap 1,8 ton, så bilder jeg mig ind, at jeg kan mærke forskellen fra den tungeste til den letteste ID.3.
Læs også: Alt om det elektriske rugbrød!
Den mindste ID.3 kører dynamisk og måske ikke interessant, med i så fald medlevende, og den giver næsten samme oplevelse af væver elbybil, som elvarianten af Mini (se artiklen på side 92). Selv med Pure-udstyr, som er det næstlaveste udstyrsniveau, virker ID.3 ikke skrabet. At jeg stadig ikke forstår VW’s mani med gloss-overflader over alt i kabinen, er en anden ting.
Vi synes
Velfungerende, kørelglad elbil, der nyder vægtbespareslen, som koster på rækkevidden.
Få 3 numre af Bil Magasinet i postkassen for bare 99 kr.
VW ID.3 Pure 45 KWH
- Pris: 269.995 kr
- Pris (testbil): 293.289
- Årlig afgift: 660 kr.
- Ydelse: 150 hk og 310 Nm
- Topfart: 160 km/t
- 0-100 km/t: 8,9 sek.
- Rækkevidde (WLTP): 346 km.
- Mål: 426/181/155 cm L/B/H
- Vægt: 1.787 kg
- Last: 469 kg
- Påhæng: 0 kg
- Bagagerum: 385-1.267 liter

Danske priser på VW ID.3 i 2023
- Pris: 329.995 kroner
- Ydelse: 204 hk
- Batteristørrelse (netto): 58 kWh
- Rækkevidde (WLTP): 424 km.
- Maks. ladeeffekt AC: 11 kW
- Maks. ladeeffekt DC: 120 kW
- Grøn ejerafgift: 370 kr. pr. halvår
VW ID.3 77 kWh
- Pris: 419.995 kroner
- Ydelse: 204 hk
- Batteristørrelse (netto): 77 kWh
- Rækkevidde (WLTP): 544 km.
- Maks. ladeeffekt AC: 11 kW
- Maks. ladeeffekt DC: 120 kW
- Grøn ejerafgift: 370 kr. pr. halvår