volkswagen id.7 test
© VW

Volkswagen ID.7 er ny topmodel med rækkevidde på 700 km

VW er på vej med en ny elektrisk topmodel i det klassiske firmabilssegment, hvor de i lang tid har haft succes med Passat’en. Den kommer til at hedde ID.7, og vi har været bag rattet.

17. april 2023 af Patrick Boje Jensen

Elektrisk sedan

Volkswagen er på vej med mærkets næste flagskib: En elektrisk sedan i samme størrelse som VW Passat. Det betyder ikke, at Passat'en udgår - VW har været godt i gang med at teste den næste Passat. Den får navnet ID.7 og bliver en global elbil ligesom ID.4 – det vil altså sige, at den både skal sælges i USA, Europa og Kina med kun små forskelle.

17. april 2023: Nu har Volkswagen endelig hevet kamuflagen deres kommende topmodel, og designet vil være genkendeligt for alle, der har set en ID-model. Vi har strøet billeder af bilen ned gennem af artiklen.

Test af VW ID.7

Patrick Boje Jensen

Volkswagen ID.7 bliver tyskernes nye flagskibsmodel, som også introducerer ny teknologi, som på sigt vil være at finde i de andre ID-modeller.

Med sine næsten fem meter er ID.7 større end den nuværende Passat, men samme nogenlunde samme størrelse som den nye Passat, der kommer i 2024.

volkswagen id.7 test


© VW

Bedre rækkevidde i ID.7

Vi er inviteret til Alicante i Spanien, hvor vi kører ID.7 med det samme batteri på 77 kWh, som vi allerede kender fra de andre elektriske modeller fra VW, Skoda, Cupra med flere.

Men hvor batteriet i Volkswagen ID.5 giver adgang til en officiel rækkevidde på op til 533 km, regner VW med en officiel rækkevidde på op til 615 km i ID.7. Den forbedrede rækkevidde skal komme fra en bedre aerodynamik og en mere effektiv motor.

VW har lavet en gennemgribende ombygning af sin elmotor, der nu sender 286 hk til baghjulene i stedet for 204. Men vigtigere er det, at mange dele er skiftet ud med lavfriktionsdele, der skaber mindre modstand. Der er også tilføjet oliekøling, som betyder, at elmotoren kører mere effektivt.

vw id.7 test
© VW

Større batteri i ID.7

Vi er vant til at se, at elbilers forbrug stiger voldsomt, når du kommer over 110 km/t, men den nye elmotor skulle ifølge en af ingeniørerne være markant mere effektiv ved motorvejshastigheder – noget som firmabilfolket formentlig vil værdsætte, hvis det viser sig at være tilfældet. Tophastigheden er også hævet fra 160 km/t til 180 km/t.

Akselafstanden i ID.7 er næsten tre meter, og det giver overdådig benplads til voksne bagsædepassagerer, men den lange akselafstand giver også mulighed for tilføje et ekstra modul til batteriet, og Volkswagen ID.7 vil kort tid efter den danske lancering også kunne fås med et 86 kWh-batteri (brutto: 91 kWh), der ifølge VW vil give adgang til en WLTP-rækkevidde på 700 km.

Samtidig kan ID.7 med det store batteri lynlade med op til 200 kW, mens varianten med det mindre batteri kan lades med op til 170 kW.

Både det store batteri og den mere effektive motor vil på sigt finde vej til fremtidige ID.-modeller og opdaterede varianter af de nuværende.

Det er tydeligt, at fokus ikke har været på køredynamik, men på komfort – og sådan bør det også være i Passat’ens elektriske fætter, der virker som VW’s hidtil bedste bud på en elektrisk kilometerknuser.

Der er ikke indlagt en motorvejsstrækning på testruten, men ID.7 giver et klart indtryk af, at det er her, den vil finde sig mest tilpas, og vi ser frem til at teste effektiviteten og rækkevidden på motorvej, når ID.7 får dansk premiere.

vw id7 test
© VW

HUD er standard i ID.7

Headup-displayet kan indstilles, så du selv bestemmer, hvilke informationer du ser – helt som man allerede kender det fra digital instrumentering i flere andre biler.

En 15”-skærm til infotainment og sekundær betjening er også ny og vil formentlig også finde vej til senere elbiler fra VW. I ID.7 er den standard i alle udstyrsniveauer.

Den store skærm muliggør, at der kan puttes mere information på startskærmen, så man ikke skal ned at grave i menuerne, mens man kører. “Forsiden” er bygget op af en række apps og knapper, og i de fleste setups kan du lægge de genveje, du bruger mest.

Læs også om den kommende ID.2 her.

vw id 7 test
© VW

Stationcar på vej

VW har lyttet til kundefeedbacken og flyttet alle genvejene til klimaanlægget ud på startskærmen. Desværre har de ikke lyttet i en grad, at de har udskiftet de dødirriterende berøringsfølsomme knapper på rattet og de ubehjælpsomme “sliders”, der justerer temperaturen, men i de mindste er de sidstnævnte nu oplyst, så du kan finde dem, når det er mørkt.

Bagagerummet tilgås via en stor bagklap og er på 532 liter. Senere i år planlægger VW at vise en stationcarudgave af ID.7.

Volkswagen ID.7 kommer til Danmark i oktober, og stationcaren får dansk premiere i foråret 2024.

Vi synes

Mange små ændringer gør en stor forskel i ID.7. Firmabilfolket og flådeindkøberne har sukket efter elektriske sedaner med lang rækkevidde, så hvis prisen bliver tilpas, er der storsællert-potentiale i ID.7

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...