20090303-007-up-img.jpg
20090303-007-up-img.jpg© bilmagasinet.dk

Her er den nye Polo

Genève: Verdenspremiere på 5. generation

3. marts 2009 af Steen Bachmann

34 år efter den første Polo blev sat til salg, debuterer femte generation i Genève. Den har designstil som Golf VI og er mere sikker, længere og bredere - men også lettere. Faktisk er det lykkedes at lette egenvægten med 7,5 pct. i forhold til den hidtige model, hvilket er et stort skridt i den rigtige retning.

Designet er inspireret af Golf VI og den nye Scirocco, og stammer fra et internt VW-team med koncernens designchef Walter de Silva i spidsen. Målet er et rent, simpelt design, der med smal sort frontgrill og slanke forlygter får bilen til at se lavere og bredere ud, end den er.

Dimensioner

Polo V er blevet 3,6 cm længere, 1,7 cm bredere og 1,3 cm lavere end forgængeren. Målene L/B/H er 395/168/145 cm. Bagtil er der nye baglygter og 12 mm bredere sporvidde end på den hidtige Polo.

Kabinen er mere rummelig end forgængerens, og her er et større bagagerum på 282 liter og 952 liter med bagsæderne slået ned. Nyt i kabinen er hvide instrumenter, og ekstraudstyr omfatter aircon i handskerum, mp3-stik og fjernbetjening af navi-anlæg fra rattet.

Motorer

Benzinmotorer er 1,2 og 1,4, og en ny turboladet 1,2-liters TSI-motor. Ved lanceringen fås også en ny 1,6-liters TDI-motor med 75 hk. Alle varianter fås med 5- eller 6-trins manuel gearkasse, og for første gang får udvalgte varianter mulighed for tilkøb af VW's 7-trins DSG-dobbeltkoblingsgearkasse.

En Polo BlueMotion med et CO2-udslip på bare 96 g/km følger kort efter lanceringen, hvor der også kommer en 90-hestes udgave af den 1,6-liters diesel.

I 2010 følger en Bluemotion II-udgave af Polo med aut. start/stop og en nyudviklet 1,2-liters 3-cylindret commonrail-diesel. Denne vises som konceptbil i Genève, og produktionsmodellen vil få et EU-snit på 30,2 km/l, oplyser VW.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...