VW Golf GTI Mk1 rød

GTI-livet efter de 30 år

"Jeg sidder i en 30 år gammel bil med et smil, der får de andre til at tro, jeg har ribbet et apotek for lykkepiller. Den lille GTI er mindst ligeså sjov i dag, som da den kom frem."

8. august 2018 af Anders Richter

En ellers helt normal onsdag på redaktionen tikker en tilsyneladende helt normal mail ind. Det er en bekræftelse på udlån af en pressebil. Ikke noget specielt i det tænker jeg, indtil jeg ser specifikationerne: VW Golf GTI Mk.1, Rød, 110 hk. En GTI Mk.1! Glæden vokser til eufori, da jeg ser, at nøglerne er mine i fem dage.

Første generation af den legendariske Golf GTI står stadig som forfaderen til alt, hvad der i tidens løb har fået klasket et GTI-skilt på bagsmækken. Derfor er det også med en vis spænding, at jeg sætter nøglen i tændingen og drejer. Den 1,8-liters motor sætter i gang, så det kan mærkes i hele karrosseriet. 

Sæderne strammer om kroppen, og der er intet til at distrahere mig i kabinen. Den eneste luksus er et varmeapparat og en radio, som skratter ud af en enkelt højttaler i midterkonsollen. 

VW Golf GTI Mk1 rød

Til motorvejskørsel er den en tand for lavgearet. I byen føles den rigtig rap, når du kører den gennem gearerne

VW Golf GTI Mk1 rød

Blyerstatning er et must på en gammel bil. Du vænner dig hurtigt til det

VW Golf GTI Mk1 rød

Den lille 1,8-liters motor nipper til benzinen, og ifølge fabriksopgivelserne kan den gå op til 14 km/l

Normalt, når jeg sætter af sted fra VW’s hovedkvarter, sker det i en splinterny bil. Nutidens vogne er proppet med udstyr, som både gør din køretur mere komfortabel og samtidig mere sikker. Alt det kan du dog godt glemme i den gamle, røde hidsigprop. 

Her er ingen airbags, ESC, antispin, varme i sæderne, servostyring, kopholdere eller noget, der bare ligner. Heldigvis har den noget helt andet – nemlig sjæl. Jeg er knap nok nået ind til byen, før jeg er blevet håbløst forelsket. 

Motoren, som ellers lyder grov i tomgang, tager masser af omdrejninger, og de fem, tætte trin i gearkassen er perfekte til bykørsel. Efter at have stjålet en ratlås fra min Volvo Amazon er jeg klar til at stille bilen i ly for natten. 

VW Golf GTI Mk1 rød

På trods af at koste under 100.000 kr., så stjæler GTI’en billedet i Store Kongensgade i København

VW Golf GTI Mk1 rød

Bagsædet kan lægges ned, så der er masser af plads til det store læs, som i dette tilfælde var et mobildiskotek

Anders Richter og Mathias i VW Golf GTI

På med solbrillerne og væk med soltaget. Den røde GTI er helt perfekt på en varm sommerdag i hovedstaden

Gensynsglæden er stor, da jeg finder GTI’en næste morgen parkeret i en endeløs række af grå, kedelige dansker-biler. Duggen ligger som et tæppe over bilen, mens et par vanddråber har fundet vej ind i baglygten. 

Motoren starter med det samme og endda uden at skulle bøvle med en choker, da Golf GTI jo har indsprøjtning. På vej gennem den københavnske morgentrafik falder femøren. Jeg sidder i en 30 år gammel bil med et smil, der får de andre til at tro, jeg har ribbet et apotek for lykkepiller.

Den lille GTI er mindst ligeså sjov i dag, som da den kom frem. I de fem dage, den stod til min rådighed, var der ikke én opgave, den ikke kunne klare. Motorvej, tjek! Bykørsel, tjek! Parkering, tjek! Laste et mobildiskotek, tjek! 

Sidste år blev der indregistreret 221.819 personbiler i Danmark, men jeg tør vædde med, at kun en lille håndfuld af dem har det ligeså sjovt, som jeg havde i mine fem dage med den røde GTI. Og de har højst sandsynligt betalt noget mere end 80.000 kr., som der kræves, for at få en nogenlunde Golf GTI af første generation.  

VW Golf GTI Mk1 rød

Der er ingen servostyring, så parallelparkeringer kræver lidt armkræfter. Så snart du er oppe i fart, glider det hele dog noget lettere

VW Golf GTI Mk1 rød

På førstedagen er det svært at hitte rundt i Golf’ens enorme nøglebundt. Det blev dog bedre på dag fem

VW Golf GTI Mk1 rød

På trods af at have 30 år på bagen, så er den lille Golf GTI med 112 hk faktisk overraskende kvik i bytrafik

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.