2021 vw GOLF GTI Clubsport
© Volkswagen

2021 GTI Clubsport: Få detaljer, pris og billeder af Golf'en, der er bygget til Nürburgring

Synes du Golf GTI er blevet lidt for pæn, så tjek Clubsport-varianten med 300 hk

7. november 2020 af Frederik Hauschildt

Flere hestekræfter end før

Da Bil Magasinet i august kunne rapportere på Golf 8 GTI, var det en pose blandede bolsjer: Der manglede fandenivoldskhed, og motorkraften var simpelthen ikke på de niveauer i relation til konkurrenterne, som man er vant til med VW's GTI-biler.

Men de seneste par måneder har vist, at VW vil vende bunden i vejret på den synsvinkel. Nu harde nemlig bygget en speciel variant af Golf GTI, der kan prale med hele 300 hk. Og så er den specialbygget til Nürburgring.

VW GTI Clubsport

Én af de mange visuelle ændringer fra den normale GTI til Clubsport'en er forkofangeren.

© Volkswagen

Nürburgring-mode

Når du sætter dig ind i en regulær Golf GTI, så har du naturligvis en række forskellige køreprofiler at vælge imellem. Men én mode, du ikke finder i en normal GTI, er 'Special'. Denne indstilling er lavet med ét mål i sigte: At køre på Nürburgring Nordschleife. Men mod den umiddelbare forventning, så bliver undervognen ikke stivere, af at du sætter den i Special - Det klarer Sport. 

Tværtimod kræver Nordschleifes bumpede veje en accepterende undervogn, der ikke sættes på spidsen af en curb eller en pludselig højdeforskel. Og Volkswagen har testet: Den nye Clubsport tager hele den knap 21-kilometer lange bane hele 13 sekunder hurtigere, end den normale Golf.

Golf GTI Clubsport
© Volkswagen

Vi dykker ned i tallene...

Motoren i den nye Clubsport i grunden den samme, som den i GTI: En 2,0 liters TSI benziner med 4 cylindre og turbolader, der i Clubsport-varianten klarer 300 hk og 400 Nm. 

Den er koblet til en 7-trins DSG-gearkasse (dobbeltkoblingsgearkasse), og med bilens launch control kan den nå 100 km/t på lidt under 6 sekunder.

Topfarten i basisvarianten er begrænset til 250 km/t elektronisk. VW laver dog en Race-pakke, hvor der blandt andet følger 19" fælge, og en tophastighed på 270 km/t.

VW har også gjort undervognen mere sportslig: Bilen er kommet 15 mm længere ned, og har mere positiv camber. Det er kombineret med en gennemarbejdet servostyring, der skulle være mere direkte i forhold til GTI'ens. Til undervognen kan tilkøbes en DCC-pakke, der sammen med de elektroniske spærredifferentialer giver dig mulighed for at lege meget med opsætningen af bilen.

Bilen er som noget nyt også udstyret med et 18" skivebremsesystem.

Golf GTI Clubsport
© Volkswagen

Kend en Clubsport

De nye Clubsport-GTI'er kan genkendes både forfra og bagfra: En todelt spoiler sidder monteret for enden af taget, en diffuser sidder imellem de to ovale udstødningsrør, der er rykket længere ud fra Golf GTI'en. En ny forkofanger med forstørrede lufthuller afslører Clubsport'en forfra. Udover lufthuller har den nye kofanger en indfarvede vingeelementer, der er designet til at hjælpe med downforce.

Interiøret er også peppet lidt op, med røde syninger i rattet, såvel som rødt lys i start-knappen på instrumentbordet. De nye sæder har integreret nakkestøtte, og kommer i to betræk: ArtVelour eller perforeret læder.

Golf GTI Clubsport
© Volkswagen

Sidst, men ikke mindst: Pris

Golf GTI Clubsport starter ved 544.997 kr. Det inkluderer ikke den høje tophastighed, 19-tommers fælge og DCC-undervognen. Hvis du vil kunne køre mere end 250 km/t, skal du siden af med 70.940 kr. til Race-pakken, og hvis undervognen også skal på plads, er det endnu 14.992 kr. Pludselig er Golf GTI Clubsport oppe i en pris, der hedder 630.929 kr. og så er der endnu ikke de få interiør-lækkerier, man kunne købe ekstra med.

Golf GTI Clubsport
© Volkswagen

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...