Golf GTE kører 66,7 km/l

Med turbobenzinmotor, elmotor og batteri skal GTE kombinere det bedste fra benzin- og elbilerne

25. februar 2014 af Steen Bachmann

Golf-familien udvides med en plugin hybrid, der stiller med sportslige ambitioner og ekstremt lavt forbrug. Den nye Golf har fået GTE-navnet, fordi den er i familie med de sportslige GTI og GTD. Bogstaverne GT står for Gran Turismo - et synonym for sportslige egenskaber - og hvor I’et i GTI står for indsprøjtning (af benzin) og D’et i GTD for diesel, står E’et i GTE for elektricitet.

Læs også: Test af VW Golf

Golf GTE har to motorer: En 1,4-liters TSI-turbobenzinmotor med 150 hk og en 102 hk el-motor, der har en samlet systemydelse på 204 hk. Kører Golf GTE udelukkende på strøm, er topfarten begrænset til 130 km/t, men bruger du samtlige 204 hk i aktion, er 0-100-tiden 7,6 sekunder og topfarten 222 km/t. Det samlede moment er på 350 Nm.  

El-motoren får strøm fra en lithium-ion-batteripakke, der har en kapacitet på 8,8 kWh og som udgør de 120 kg af Golf GTE’s samlede vægt på 1.524 kg. Transmissionen er en 6-trins DSG-gearkasse (dobbeltkoblingsgearkasse) specielt udviklet til hybrid-drivlinjen, og selve el-motoren er integreret i DSG-gearkassen. Med til drivlinjen hører et styresystem, der forvandler jævnstrøm til vekselstrøm samt et ladesystem. En elektromekanisk bremseforstærker og en elektrisk kompressor til klimaanlægget sikrer, at bremser og klimaanlæg fungerer optimalt, når Golf GTE udelukkende kører på strøm.

Via en knap på instrumentbordet kan føreren køreprogram. E-program står for ren eldrift, hvor der afhængig af udetemperatur og kørestil er op til 50 kilometers rækkevidde og en begrænset topfart på 130 km/t. Med et tryk på GTE-knappen udnyttes hele drivlinjens motorkraft.

 

El-bil med lang rækkevidde
Golf GTE lades op på ca. 3,5 timer via et almindeligt 230V-stik og på 2,5 timer via en hurtiglader. Det er muligt at planlægge kørslen så der er strøm nok til, at man kan køre den sidste del af turen - eksempelvis i by - på strøm. Pointen er at skabe en bil, der både er sportslig, har lavt forbrug på lange stræk og som kan køre som ren elbil over kortere afstande. Rækkevidden er teoretisk set 939 km, og forbruget er ifølge EU-normen for plug-in-hybrid-biler 66,7 km/l. C02-udslippet ligger på 35 g/km. Golf 7 tilbydes nu med diesel- , benzin-, gas-, el- og hybrid-motor.

Visuelt kombinerer Golf GTE stilelementer fra e-Golf og Golf GTI. Forkofangeren har C-formede LED-kørelys i hver side og horisontale aerodynamiske finner som på Golf GTI. Hvor du finder røde stilelementer på en Golf GTI har Golf GTE blå, hvilket blandt andet gælder linjen i kølergrillen, der løber ud gennem LED-forlygterne.

Farven går igen i interiøret blandt andet i sportssædernes ternede betræk, syningerne på læderrat og gearknop samt kabinens ambientebelysning. Instrumenteringen er i Golf GTE suppleret med et display, der viser hvor meget strøm  batteriet har tilbage, om bilen bruger strøm og hvor meget strøm, der regenereres. 

 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...