VW Golf GTE volkswagen plugin hybrid bil
© Steen Bachmann

Det her er et af de bedste Golf-køb - nogensinde

Den nye VW Golf GTE er blevet endnu skarpere og mere grøn, og faktisk kan den for mange være et langt bedre valg end en fuldblods GTI.

11. april 2021 af Steen Bachmann og Mathias Brandt

"Røde lejesvin!"

I vinter var jeg vikarierende ­digital redaktør på bilmagasinet.dk. Der skete en masse i bilernes verden på trods af pandemien, men især én ting gjorde indtryk: Selvtilliden blandt Facebook-generalerne, der bekriger og kommenterer verden fra et tastatur.

Højdepunktet var, da jeg blev kaldt “røde ­lejesvin,” fordi jeg havde bragt et referat af en tysk undersøgelse af bilers samlede CO2-aftryk. Sikke en entusiasme! 

VW Golf GTE i hvid motorrum

Vi bestemmer ikke afgifterne

Generalerne tror, at Bil Magasinet er en del af en sammensværgelse for at få flere grønne biler på vejene – og det er næsten kedeligt at måtte skuffe dem.

Krav om grænser for CO2-udslip besluttes og administreres af EU, og priser på biler i Danmark bestemmes i praksis af den danske Registrerings­afgiftslov – (og ikke Bil Magasinet!). Med den seneste omlægning af loven fra december 2020 glider de to faktorer nærmest ­sammen i den forstand, at biler med et CO2-udslip under 50 g/km får en gigantisk rabat på registreringsafgiften, hvorfor det kun har hypotetisk interesse at tale om andre motor­varianter. 

VW Golf GTE i hvid interiør

Golf GTE er det åbenlyse valg

Det er ikke Bil Magasinet, der synes det – tag et blik på prislisten for nye Golf’er og forklar, hvorfor jeg skulle tage en diesel med manuelt gear og 150 hk, når jeg kan få en opladnings­hybrid med 245 hk, automatgear og 30-40 km på el til samme pris?

Eller forklar, hvorfor jeg skulle betale 175.000 kr. mere for en benzindrevet Golf GTI, der godt nok vejer mindre og er sjovere til en trackday, men som har samme ydelse som en GTE og ikke kan køre en meter kun på el? 

Dommen over VW Golf GTE

De gode nyheder er, at det er en fornøjelse at køre den seneste generation af Golf GTE. Den har forudsigelige og harmoniske skift mellem benzin og el, og optræder som en modnet og veludstyret pakke til en suveræn pris

Vi synes

En af de bedste Golf’er nogensinde? Ja, når man ser på pris i forhold til bil for pengene.

Denne test er fra Bil Magasinet, men der er meget mere at komme efter i bladet. Prøv at få 3 numre i postkassen for bare 99 kr.

VW Golf GTE 1,4 TSI

  • Pris: 349.995 kr.
  • Årlig afgift: 740 kr.
  • Ydelse: 245 hk og 400 Nm
  • Topfart: 225 km/t
  • 0-100 km/t: 6,7 sek.
  • Rækkevidde på el: 64 km.
  • Forbrug (WLTP): 90,9 km/l
  • Mål: 429/179/146 cm L/B/H
  • Vægt: 1.624 kg
  • Last: 416 kg
  • Påhæng: 1.700 kg
  • Bagagerum: 273-1.129 liter

                        Her er tre grunde til at købe en VW Golf GTE i stedet for en GTI

                        Den nye VW Golf GTE er blevet endnu skarpere og mere grøn, og faktisk kan den for mange være et langt bedre valg end en fuldblods GTI. 

                        VW Golf GTE i hvid bagfra

                        1 | Prisen på Golf GTE

                        Hvis du gerne vil have den nye VW Golf GTI, skal du betale 499.995 kr. for en manuel gearet og 509.995 kr. for et eksemplar med dobbeltkoblingsgearkasse. 

                        Artiklen her er opdateret med 2021 priser fra Volkswagen. Her kan du få en ny Golf GTE for 344.995 kr. Det er et decideret røverkøb!

                        Selvom du sparer omkring 150.000 kr., får du fortsat 245 hk og så har GTE'en faktisk 30 Nm mere i drejningsmoment, som lander på 400 Nm. Og så er den udstyret med DSG-gear.

                        2 | GTE kører langt på literen

                        Det officielle WLTP-tal hedder 90,9 km/l. Selvom du aldrig når derop, kan du være sikker på at den kører langt på literen. 

                        Ingeniørene hos VW har tryllet med batteriet, så det nu har en dobbelt så stor kapacitet sammenlignet med en Golf 7 GTE. Batteriet er nu på 13,7 kWh og det giver en anslået elektrisk rækkevidde på 64 km. 

                        Du skal være heldig hvis du kan hive en Golf GTI over 15 km/l. Altså heldig eller køre som en bedstemor, og hvad er der sjovt i det.    

                        3 | Golf GTE mindst ligeså sjov i hverdagen

                        Der er nok nogle hardcore GTI-fans der kommer til at tage sig til hoved, når jeg påstår, at GTE er mindst ligeså sjov som en GTI til hverdag. Men faktum er, at 90 pct at de danske GTI-kunder aldrig kommer i nærheden af GTI'ens potentiale, som først bliver forløst på en lukket racerbane. Så med mindre du har tænkt dig at køre trackdays i ny og næ, ser jeg ingen grund til at vælge en GTI fremfor en GTE. 

                        GTE'en er billigere, mere økonomisk og langt hen af vejen, er den ligeså sjov at køre i til hverdag. 

                        Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

                        Måske er du interesseret i...