VW Polo Blue GT
VW Polo Blue GT© bilmagasinet.dk

God samvittighed - hurtigt

Uge 17/13 VW Polo Blue GT HOT

26. april 2013 af Mikkel Thomsager

En GTi med miljøambitioner? Det er vel ikke mere selvmodsigenden, end når Lamborghini ulejliger sig med at lave stop/start-teknik på en Aventador. Så vi tager den nye Polo GT med cylinderfrakobling for en både og.

Blue GT er en 1,4 i den nye TSi-motor, der har mulighed for at frakoble to cylinder. Når du ikke træder på speederen, eller du køre med jævn fart, så trækker motoren kun to cylinder for at spare brændstof.

Hvor meget du rent faktisk sparer, kan du læse mere om i næste nummer af Bil Magasinet. Det sjove er, at motorlyden ændrer fra en traditionel 4-cylindret til en 2-cylindret lyd, som du kender den fra Twinair-motoren i Fiat 500 og Panda.

Ret underholdende. Hertil kommer, at 140 hk i en Polo er ganske meget. Den køre ikke som en GTi men mere som en GT (meget passende). Det vil sige, at undervognen er mere komfortabel end i den rigtige GTi.  Den er da også er 80.000 kr. dyrere (dog med DSG-gear som standard).

En detaljer ved den nye TSi-motor: GT-modellen afslørede en overraskende turbo-tøven.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...