VW Golf GTI
Træffet ved søen Wörthersee i Østrig bliver afholdt for 31. gang. Det begyndte som et rent Golf GTI-træf, men i dag bruger VW-koncernen træffet til at vise nye og nyere bilmodeller og konceptbiler.
Din internetbrowser er desværre uddateret. Denne side understøtter beklageligvis ikke forældede browserversioner.
Sådan opdaterer du din browserTræffet ved søen Wörthersee i Østrig bliver afholdt for 31. gang. Det begyndte som et rent Golf GTI-træf, men i dag bruger VW-koncernen træffet til at vise nye og nyere bilmodeller og konceptbiler.
Golf GTI Cabriolet havde verdenspremiere på udstillingen i Geneve i februar, og nu er den på vej ud til de europæiske forhandlere. Med en topfart 237 km/t bliver det den hurtigste cabriolet fra Volkswagen til dato, men den danske importør har endnu ikke besluttet, om den kommer til Danmark. Åbne biler til over en halv million kroner er der ikke forfærdeligt meget salg i, men mon ikke den vil kunne skaffes på flexleasing?
Golf Cabriolet GTI har 4-cylindret 2-liters motor med 210 hk, direkte indsprøjtning og turbolader. Den vil kunne fås med 6-trins manuelt gear eller 6-trins DSG-gear med dobbeltkobling. 0-100-tiden er 7,3 sek., og topfarten 237 km/t med kalechen oppe (235 km/t med DSG-gear).
Ni lærlinge på 18-23 år fra forskellige afdelinger hos VW har på syv måneder bygget deres helt egen Golf GTI. Den er sort med sort/rødt interiør, har fået sænket undervognen og den 2-liters turbomotor er tunet til 360 hk. Kabinen har lydsystem på 1.800 watt og ni højttalere, og de skålformede racerstole er bygget i hånden og belædt med alcantara og læder. Bilen er en del af lærlingenes uddannelse, og skal ikke serieproduceres.
Galleriet fortsætter efter annoncen
Concept White er et designstudie lakeret i mat Oryx White og med sort/rødt interiør. Sportsstolene er beklædt med nappa og læder, og her er røde syninger på rat, dørsider og håndbremse.
Volkswagen Motorsport går ind i WRC (rally-VM) i 2013, og viser deres rally-udgave af Polo for første gang.
For at skabe opmærksomhed om debuten i WRC, planlægger VW en gadeudgave af rallybilen. Polo WRC Street kører med 2-liters TSI-motor som i Polo GTI, men tunet til 220 hk. Her er aggressivt styling-kit med spoilere og voldsomme luftindtag.
VW viste den eldrevne roadsterudgave af den nye Beetle i Detroit i januar i år, men kun med kalechen oppe. Nu har de slået den ned og viser den frække Bugster igen, der stadig kører med 114 hk elmotor med en rækkevidde på omkring 160 km og mulighed for at lade batteriet 80 pct. op i hurtiglader på 30 minutter.
Galleriet fortsætter efter annoncen
Den eldrevne udgave af Audi A1 har en maksimal ydelse på 102 hk. Den kører hele tiden på el, og den indbyggede forbrændingsmotor bruges kun til opladning af batteriet i særlige situationer.
Audi RS Q3 Concept har den brølende 5-cylindrede turbomotor fra TT RS, der her udvikler 360 hk. Den er sænket 25 mm i forhold til den almindelige Q3 og har bredere sporvidde for at se mere barsk ud. Frontgrillen er i børstet og poleret aluminium og er designet med en ændret geometri - et særkende, der sandsynligvis dukker op på andre RS-versioner.
2012 er Dragens År i Kina, og derfor har Audi bygget denne gule Q3 konceptbil. Den hedder Q3 Jinlong yufeng, hvilket betyder "Den gyldne drage i vinden". Temaet er kitesurfing, og på taget er to surfboards fremstillet i kulfiber. I bagagerummet er her to videokameraer, der kan medbringes og monteres på surfboard, maste eller hjlem, og som så via en kraftig trådløs LAN-forbindelse kan sende video til bilen. Med Audi Connect og en Bluetooth-forbindelse kan man så uploade film til nettet.
Seats udgave af VW Up hedder Mii og er på vej i en hidsig FR-version. Det oplyser Seat, der samtidig afkræfter rygter om en endnu mere barsk Cupra-version. Den vil blive mindst 30 procent dyrere end en standard-Mii, og det er den lille bil alt for prisfølsom til at kunne retfærdiggøre, lyder det.
Galleriet fortsætter efter annoncen
Cupra-udgaven afden faceliftede Ibiza er også med på træffet i Østrig. Den står i Crono Yellow med særligt Cupra-skørtekit og har bixenon lygter, centerplaceret afgangsrør, diffuser og 17" alu. Motoren er en 1,4 TSI med 180 hk
Skoda har stor succes i internationale rallyserier, og følger op med denne rallyudgave af lille Citigo. Den står på 18" fælge og har enorm hækvinge, men er der ingen oplysninger om, hvor meget den 1-liters 3-cyl. motor yder i rallytrim.
... og tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev her. Så får du masser af nyheder, nytests, brugttests, konkurrencer og lækre gallerier direkte på mail. Når du tilmelder dig, får du også det eksklusive særtillæg '9 Spændende Bilsamlinger' til download.
Ja tak, jeg vil gerne modtage Bil Magasinets nyhedsbrev med spændende artikler og markedsføring om Bil Magasinet via e-mail. Du kan til enhver tid afmelde dig igen via afmeld linket. Læs mere