Første test: VW XL1 kører over 100 km/l

Auto, Motor und Sport har haft cigarbilen XL1 til test i den virkelige verden. Forbruget er lavere end det angivne EU-miks

5. september 2014 af Bil Magasinet

Volkswagens såkaldte 1-liters bil (fordi den bruger 1 liter brændstof pr. 100 km) er for første gang testet af et uafhængigt medie i almindelig trafik i Tyskland. Bilbladet Auto, Motor und Sport opnåede et snitforbrug på under 1 liter diesel pr. 100 km, hvilket er lavere end det officielt angivne EU-miks i blandet kørsel.

Bladets journalist har 40 km til arbejde og kørte denne strækning to gange om dagen i 10 arbejdsdage. Strækningen består af bykørsel, landevej og motorvej, og han ladede kun bilens batteri på sin bopæl. Snitforbruget var 0,7 liter dieselolie og et strømforbrug på 8,0 kWh pr. 100 km.

Bilens batteri har ifølge bladet en gennemsnitlig rækkevidde på 47 km. Når der ikke er mere strøm, kører man med en lille 2-cyl. 0,8 TDI dieselmotor med 48 hk. Den har et snitforbrug på 37 km/l (2,7 liter/100 km). Journalisten kørte altså dagligt i snit 47 km på strøm og 33 km på diesel.

Galleri og teknisk baggrund: Ny VW kører 111 km/l

I Danmark ville det betyde en udgift på 8,40 kr. til diesel og 10 kr. til strøm (ved kWh-pris på 1,25 kr. via en hjemmelader fra Clever) pr. 100 km. Eller med andre ord: Kilometerprisen for drivmiddel ved at pendle i en XL1 i Danmark vil være ca. 0,18 kr.

VW XL1 bygges ifølge Autobild i en begrænset serie på 250 stk. til en pris i Tyskland på €100.000 (750.000 kr.). På trods af et stort fradrag for at køre langt på literen vil prisen på danske plader nærme sig 1 mio. kr.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...