VW T-Roc R

VW T-Roc R rammer 100 km/t på 4,8 sek. men giver den mening at købe?

Det ligner en SUV, men i virkeligheden gemmer den på teknikken fra en lynhurtig hatchback. Læs vores komplette test af bøllebilen VW T-Roc R lige hér!

20. juni 2020 af Mikkel Thomsager & Søren Juul

Mød VW T-Roc R

Det knalder hørbart fra udstødningen, da jeg slipper speederen i tunnelen, og der er masser af mas på ryggen, når jeg træder på speederen. VW T-Roc er en højbenet SUV-type, men i R-varianten opfører den sig som en utæmmet GTI – næsten da.

VW T-Roc bygger grundlæggende på samme teknik som VW Golf VII. Den er blot lidt højere og kabinen mere rå og SUV-agtig. Rent teknisk burde det være en smal sag at tage motor og undervogn fra en Golf R, og så er den fikset.

VW T-Roc R

T-Roc R er en bøllebil

Helt så nemt er det ikke af flere årsager. Som biltype er T-Roc højere end Golf. En T-Roc R er sænket to cm i forhold til en almindelig T-Roc, hvilket giver en frihøjde på 14 cm. Det er bare én cm højere end på en Golf R, hvor frihøjden er 13 cm. Men en R-Toc R måler stadig 158 cm i højden hvilket er hele 14 cm mere end en Golf R, og med til den ekstra højde hører en køreklar vægt på 1.575 kg, hvilket er 55 kg mere end en Golf R.

For at imødegå den udfordring, har T-Roc R fået lidt bredere dæk end den tilsvarende Golf (235/45 mod 225/40 på Golf, begge 18") og undervognen er tilsvarende optimeret til den højere og tungere bil.

VW T-Roc R

Rammer 100 km/t på 4,8 sekunder

Men bag rattet føles det anderledes. Og det er måske mest af alt netop oplevelse af førerpladsen, der gør forskellen. Golf R går fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder, altså 0,2 sekunder hurtigere end T-Roc R, så det er næppe accelerationen i sig selv, der gør forskellen. Men R-varianten af T-Roc føles stadig mere som en hurtig T-Roc end som en Golf R eller en hvilken som helst GTI.

T-Roc kabinen fremstår grundlæggende ikke i samme lækre finish som i en Golf GTI. Her er meget få bløde overflader, og al synlig plast er hård og sågar med et par skarpe plastkanter.

VW T-Roc R

VW T-Roc R blegner lidt

Indfarvning af frontpanelet, så det fremstår i karrosserifarven, giver et friskere udtryk, således også i R-varianten, hvor indfarvningen har satin-­finish. Det ser smart ud, men den gedigne oplevelse af en lækker GTI med omklamrende førermiljø og udsigt til sportslige GTI-detaljer udebliver.

Med andre ord: R-betegnelsen blegner lidt, hvis T-Roc R sammenlignes direkte med en Golf R. Hvis man derimod er ude efter en kvik T-Roc, der må trække 1.900 kg på krogen, så fungerer den fint – og der er et langt skridt ned til næstkraftigste T-Roc med benzinmotor, som nøjes med 150 hk.

VW T-Roc R kabine

VW T-Roc R 2,0 TSI 4MOTION DSG7 specs

  • 554.995 kr.(testbil: 685.260)
  • 3.640 Kr. Årlig afgift

Motor & ydelse 

  • R4, 1.984 cm3, 16V, turbo
  • 300 hk ved 5.300 o/min
  • 400 Nm ved 2.000 o/min

Præstationer 

  • 250 km/t Topfart
  • 4,8 sek. 0-100 km/t
  • 11,8 km/l WLTP

Mål og vægt 

  • 423/182/157 cm L/B/H
  • 1.575/495/1.900 kg Vægt/last/påhæng
  • 392-1.237 liter Bagagerum
  • 235/45R18 Dæk

VW T-Roc R

Artiklen herunder er fra første gang vi kørte VW T-Roc R i oktober 2019

Hvor er vi?

Bil Magasinet har takket ja til en invitation fra Volkswagen Danmark og er taget til den internationale præsentation af en nye VW T-Roc R. Den foregår i Nice, Frankrig, hvor bilerne  står klar udenfor byens lufthavn. Solen skinner sommerligt og vejene er knastørre.

Testruten er lagt ud på den legendariske Napoleonsrute, der byder på et miks af bløde og skarpe sving, på asfalt af blandet kvalitet på lande- og bjergveje. 

VW T-Roc R
© Søren Juul

Hvad er nyt ved T-Roc R?

Hidtil har du kunne style din VW T-Roc med en R-line eksteriørpakke, så den lignede noget opdrættet hos Volkswagen R GmbH, datterselskabet, der tager sig af VW's motorsportsprogram og de hurtigste gadebiler. 

Nu kan du få den ægte vare. Drivlinen fra VW Golf R har fundet vej under motorhjelmen på den højbenede crossover, som indtil nu højst har kunne fås med 190 hk. 

Det betyder 300 hk og 400 Nm fra en 2,0 liters turbobenzinmotor med en enkelt turbolader, som sendes til asfalten gennem en 7-trins dobbeltkobling gearkasse og VW's 4Motion firehjulstræk.

Eksteriøret er liret op med et "R" logo i kølergrillen, forkofangeren har glubske, blanksorte luftindtag og lodrette LED kørelys. Dertil 18" fælge, en større hækspoiler,  og fire udstødningsrør, der kigger ud under et diffusor-panel. Har du 67.195 kr., der brænder i lommen, kan du opgradere udstødningssystemet til en højrøstet installation fra specialisten Akrapovič.

VW T-Roc R

Den 2-liters TSI motor yder 300 hk og 400 Nm i T-Roc. Du finder den også i VW Golf R, Audi S3, Cupra Ateca og Audi SQ2.

© Hardy Mutschler

Har VW blot proppet en Golf R-motor i T-Roc og holdt fyraften?

Nej, ingeniørerne hos Volkswagen R har arbejdet intensivt med undervognen for at bekæmpe krængning og understyring i sving – og berolige ESC-systemet, så det ikke går i panik og tror bilen er ved at vælte, når du udnytter bilens nye fartpotentiale til en trackday. 

Mere konkret er undervognen sænket 20 mm i forhold til en standard T-Roc, der er kommet fastere støddæmpere og fjedre og forbroen er afstivet med en alu-ramme fra VW Golf GTI Clubsport S. Bremserne er de samme du finder på en VW Golf R med Performance-pakke. 


Ny software til 4Motion firehjulstrækket sender kræfterne hurtigere bagud, når forhjulene får en overdosis kræfter, mens Haldex-koblingen lukker mere kontant. Formålet er at reducere understyring ud ad sving når du giver gas.  

VW T-Roc R

Bremserne er identiske med dem du finder på en Golf R opgraderet med Performance-pakke – bortset fra, at de ikke er krydsborede på en T-Roc R.  

© Hardy Mutschler

T-Roc R er adræt som en hatchback GTI

Der sker virkelig noget, når du træder på speederen. Brug launch control fra stående start og du rammer 100 km/t på 4,8 sek, blot 0,1 sek. langsommere end i en Golf R. T-Roc's mervægt er da også kun 25 kg, men vindsmodstanden er større, hvorfor topfarten er naturligt begrænset til 250 km/t.

Opstramningen af undervognen har gjort T-Roc lidt mere fast i kødet, men den er stadig til at holde ud at køre i på motorvej og over fartbump i byen. Testbilen er udstyret med adaptive støddæmpere fra ekstraudstyrslisten. De kan konfigureres i fem forskellige programmer, men T-Roc R kører bedst på almindelige veje i "Normal" indstillingen, der svarer nogenlunde til det standardsetuppet på en T-Roc R med passive støddæmpere.

For en crossover er der meget føling styretøjet, bid i forhjulene og krængningen i sving er moderat. Den nye software til firehjulstrækket har en mærkbar effekt. T-Roc føles i hvert fald lidt mere levende i bagvognen end den knusende effektive, men lidt humorforladte Golf R. Giv gas ud af sving og du kan mærke baghjulene hjælper til med at rotere bilen.  

VW T-Roc R

Sportssæder, et fladbundet rat med "R" emblem, digitale instrumenter og en "soundactuator" giver så meget GTI-stemning i T-Roc R. Og ja, den dyreste T-Roc i modelprogrammet døjer også med billig og hård plastik på instrumentbrættet. 

© Hardy Mutschler

Hvad skal den koste og hvem er konkurrenterne?

VW T-Roc R koster 555.000 kr., hvilket gør den til noget af et røverkøb sammenlignet med andre biler bygget på samme mekanik: 

En VW Golf R koster 639.740 kr, Cupra Ateca 655.472 kr. og Audi SQ2 667.260 kr. Skal du have et alternativ udenfor VAG-koncernen, kan du nuppe en BMW X2 M35i til 700.503 kr.  

Vi synes...

Hvad synes vi egentlig om en høj crossover mikset med motoren fra en über-GTI? Det må du vente med at få svar på i et kommende nummer af Bil Magasinet.

VW T-Roc R
© Hardy Mutschler

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...