© Hardy Mutschler

Første test: VW T-Roc R er en GTI på steroider og stylter

Kan man proppe 300 heste fra Golf R i en højbenet T-Roc – og slippe godt fra det? Læs vores førstehåndsindtryk og få prisen på den forrykt hurtige VW T-Roc R lige her.

15. oktober 2019 af Søren Juul

Hvor er vi?

Bil Magasinet har takket ja til en invitation fra Volkswagen Danmark og er taget til den internationale præsentation af en nye VW T-Roc R. Den foregår i Nice, Frankrig, hvor bilerne  står klar udenfor byens lufthavn. Solen skinner sommerligt og vejene er knastørre.

Testruten er lagt ud på den legendariske Napoleonsrute, der byder på et miks af bløde og skarpe sving, på asfalt af blandet kvalitet på lande- og bjergveje. 

© Søren Juul

Hvad er nyt?

Hidtil har du kunne style din VW T-Roc med en R-line eksteriørpakke, så den lignede noget opdrættet hos Volkswagen R GmbH, datterselskabet, der tager sig af VW's motorsportsprogram og de hurtigste gadebiler. 

Nu kan du få den ægte vare. Drivlinen fra VW Golf R har fundet vej under motorhjelmen på den højbenede crossover, som indtil nu højst har kunne fås med 190 hk. 

Det betyder 300 hk og 400 Nm fra en 2,0 liters turbobenzinmotor med en enkelt turbolader, som sendes til asfalten gennem en 7-trins dobbeltkobling gearkasse og VW's 4Motion firehjulstræk.

Eksteriøret er liret op med et "R" logo i kølergrillen, forkofangeren har glubske, blanksorte luftindtag og lodrette LED kørelys. Dertil 18" fælge, en større hækspoiler,  og fire udstødningsrør, der kigger ud under et diffusor-panel. Har du 67.195 kr., der brænder i lommen, kan du opgradere udstødningssystemet til en højrøstet installation fra specialisten Akrapovič.

Den 2-liters TSI motor yder 300 hk og 400 Nm i T-Roc. Du finder den også i VW Golf R, Audi S3, Cupra Ateca og Audi SQ2.

© Hardy Mutschler

Har VW blot proppet en Golf R-motor i T-Roc og holdt fyraften?

Nej, ingeniørerne hos Volkswagen R har arbejdet intensivt med undervognen for at bekæmpe krængning og understyring i sving – og berolige ESC-systemet, så det ikke går i panik og tror bilen er ved at vælte, når du udnytter bilens nye fartpotentiale til en trackday. 

Mere konkret er undervognen sænket 20 mm i forhold til en standard T-Roc, der er kommet fastere støddæmpere og fjedre og forbroen er afstivet med en alu-ramme fra VW Golf GTI Clubsport S. Bremserne er de samme du finder på en VW Golf R med Performance-pakke. 


Ny software til 4Motion firehjulstrækket sender kræfterne hurtigere bagud, når forhjulene får en overdosis kræfter, mens Haldex-koblingen lukker mere kontant. Formålet er at reducere understyring ud ad sving når du giver gas.  

Bremserne er identiske med dem du finder på en Golf R opgraderet med Performance-pakke – bortset fra, at de ikke er krydsborede på en T-Roc R.  

© Hardy Mutschler

T-Roc R er adræt som en hatchback GTI

Der sker virkelig noget, når du træder på speederen. Brug launch control fra stående start og du rammer 100 km/t på 4,8 sek, blot 0,1 sek. langsommere end i en Golf R. T-Roc's mervægt er da også kun 25 kg, men vindsmodstanden er større, hvorfor topfarten er naturligt begrænset til 250 km/t.

Opstramningen af undervognen har gjort T-Roc lidt mere fast i kødet, men den er stadig til at holde ud at køre i på motorvej og over fartbump i byen. Testbilen er udstyret med adaptive støddæmpere fra ekstraudstyrslisten. De kan konfigureres i fem forskellige programmer, men T-Roc R kører bedst på almindelige veje i "Normal" indstillingen, der svarer nogenlunde til det standardsetuppet på en T-Roc R med passive støddæmpere.

For en crossover er der meget føling styretøjet, bid i forhjulene og krængningen i sving er moderat. Den nye software til firehjulstrækket har en mærkbar effekt. T-Roc føles i hvert fald lidt mere levende i bagvognen end den knusende effektive, men lidt humorforladte Golf R. Giv gas ud af sving og du kan mærke baghjulene hjælper til med at rotere bilen.  

T-Roc R en praktisk fætter: Den tager 75 kg på taget - og må trække 1,7 ton, hvis du bestiller bilen med trækkrog.  

© Hardy Mutschler

Sportssæder, et fladbundet rat med "R" emblem, digitale instrumenter og en "soundactuator" giver så meget GTI-stemning i T-Roc R. Og ja, den dyreste T-Roc i modelprogrammet døjer også med billig og hård plastik på instrumentbrættet. 

© Hardy Mutschler

Hvad skal den koste og hvem er konkurrenterne?

VW T-Roc R koster 555.000 kr., hvilket gør den til noget af et røverkøb sammenlignet med andre biler bygget på samme mekanik: 

En VW Golf R koster 639.740 kr, Cupra Ateca 655.472 kr. og Audi SQ2 667.260 kr. Skal du have et alternativ udenfor VAG-koncernen, kan du nuppe en BMW X2 M35i til 700.503 kr.  

Vi synes...

Hvad synes vi egentlig om en høj crossover mikset med motoren fra en über-GTI? Det må du vente med at få svar på i et kommende nummer af Bil Magasinet.

© Hardy Mutschler
© Hardy Mutschler

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...