VW T-Roc Cabriolet 1,5 TSI R-Line DSG
VW T-Roc Cabriolet 1,5 TSI R-Line DSG

Med de fire ruder og vindstopperen slået op er her begrænset turbulens i kabinen op til 100 km/t. 

© S. Bachmann

Første test: VW T-Roc... arh hvad... CABRIOLET??

Flæk bare af grin, men den åbne udgave af den lille høje VW giver mere mening, end man skulle tro. Få forklaringen her

19. juni 2020 af Steen Bachmann

Hvad i alverden sker der?

Det skal jeg sige dig: De små, høje biler sælger i styrtende antal over hele Europa, så for et par år siden var der en medarbejder hos VW i Wolfsburg, der fik en idé: Hvad med at bygge en åben udgave af en crossover? 

De andre mødedeltagere fnyste af grin, for 'det er der ingen økonomi i for os, og der er da heller ingen købere, der vil ses i én', men chefdesigner Klaus Bischoff bad ham alligevel om at lave nogle skitser. 

Det lykkedes at præsentere en business plan (det var lang tid før coronakrisen), der gav mening, og derfor blev det besluttet at bygge en åben T-Roc som arvtager til VW Golf Cabriolet og VW Beetle Cabriolet. 

VW T-Roc Cabriolet 1,5 TSI R-Line DSG
VW T-Roc Cabriolet 1,5 TSI R-Line DSG© S. Bachmann

Hvad er det for en bil?

T-Roc Cabriolet er baseret på den almindelige, forhjulstrukne T-Roc, men har forstærket bund og forruderamme for at kompensere for den manglende stivhed i taget. 

Hvilke motorer?

Der kommer to benzinere til Danmark: 

1,0 TSI turbo med 115 hk og 6-trins manuelt gear
1,5 TSI turbo med 150 hk, aut. cylinderfrakobling og 7-trins DSG-gear

Der fås to udstyrstrin: Style og R-Lline, og begge har, hvad man forventer af en moderne bil. Det omfatter digitale instrumenter, 8" skærm i midten, 17" alufælge, adaptiv fartpilot (inkl. køassistent på biler med DSG-gear), aktiv vognbaneassistent, lædermultifunktionsrat, ambient belysning med mere. 

VW T-Roc Cabriolet 1,5 TSI R-Line DSG
VW T-Roc Cabriolet 1,5 TSI R-Line DSG© S. Bachmann

Hvordan fungerer kalechen?

Den fungerer godt. Her er tre lag stof, og taget kan slås op/ned på omkring 10 sekunder med op til 30 km/t. Det er hurtigt overstået på rampen til motorvejen eller ved et rødt lys, og gør, at man ofte får lyst til at køre med taget nede.

Med de fire sideruder oppe og vindstopperen monteret bag forsæderne er her bemærkelsesværdigt begrænset turbulens i kabinen. Faktisk er her mindre vind og støj i T-Roc Cabriolet op til 100 km/t end i mange dyrere åbne biler.

Jamen, hvad er meningen?

Den er der faktisk. Modne købere (men også mange yngre) har vænnet sig til at stige ind i stedet for ned i en bil. Og da det er de modne købere, der har penge, giver det mening at tilbyde en sommerbil til dem.

De er ikke så prisfølsomme, og ser man på en forgænger som VW Eos, der kom til Danmark i 2006, var den reelt dyrere end den åbne T-Roc i dag.

Er der bagsæde?

Ja, her er to sæder, men på trods af, af den åbne T-Roc er længere end den lukkede, er her ikke ret meget plads til knæene. Til kortere ture og børn går det an. 

VW T-Roc Cabriolet 1,5 TSI R-Line DSG
VW T-Roc Cabriolet 1,5 TSI R-Line DSG© S. Bachmann

Hvad koster den?

Priserne begynder ved 366.996 kr. for en 1,0 TSI med 6-trins manuel gearkasse, mens 1,5 TSI med 7-trins DSG-gear fås fra 409.995 kr.

Hvordan kører den?

Det får du at vide i et kommende nummer af Bil Magasinet (vi gemmer de bedste detaljer til vores abonnenter). Så hvad med at få det trykte Bil Magasinet hver måned - det er billigere, end du tror? Tjek de aktuelle tilbud her!

VW T-Roc Cabriolet 1,5 TSI R-Line DSG
VW T-Roc Cabriolet 1,5 TSI R-Line DSG© S. Bachmann

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...