© Martin Meiners

Første test: Ny VW Golf er klar til kamp

Volkswagens elbiler er på vej, men de får skarp konkurrence af den nye Golf, der stiller med elektrificerede fossilmotorer, en digital kabine og muntre køreegenskaber. Få vores førstehåndsindtryk og startprisen her.

8. december 2019 af Søren Juul

Hvor er vi?

Vi har fået en invitation fra den danske VW-importør og er draget til Portugal, hvor den dynamiske præsentation af ottende generation VW Golf finder sted. Fra Porto lufthavn kører vi direkte ud på motorvejsnettet og videre ud på landeveje for at teste modellen godt og grundigt. 
© Martin Meiners

Hvad er nyt?

VW Golf ligner sig ligner sig selv i profil og den brede C-stolpe går da også igen, som den har gjort siden den første Golf fra 1974. Ottende generation af Golf bygger videre på forgængerens MQB-platform, der blev introduceret i 2012. Det betyder at de ydre mål er stort set de samme og akselafstanden er identisk. 

De store nyheder finder du i kabinen, der er blevet mere minimalistisk og mere digital - og i motorrummet, hvor VW har skruet ned for brændstofforbruget og op for elektrificeringen med nye hybridmotorer og opdaterede plug-in hybrider.   
© Martin Meiners
© Martin Meiners

Hvordan er kabinen i den nye VW Golf?

Pladsforholdene er som i den gamle fornuftige, men layoutet er helt nyt og umiddelbart mere overskueligt. På biler med dobbeltkoblinggearkasse er gearstangen skiftet ud med en lille vippekontakt, i stil med den du finder i en Porsche 911, som sparer plads. 

Som i Mercedes-Benz A-klasse har Golf 8 digitale instrumenter, der kan konfigureres på utallige måder. De breder sig mod højre med en stor, trykfølsom skærm på midterkonsollen, hvor traditionelle greb og knapper er flyttet op. Kun en lille klynge genvejsknapper er tilbage. Du kan også tale med din VW Golf og bede den om på dansk f.eks. at justere på klimaanlægget. Uanset hvad, så kræver betjeningen en del tilvænning, når man er vant til den gamle Golf.

Den nye Golf er altid online via et indbygget sim-kort. Det betyder at bilen, i stil med en Tesla, kan modtage opdateringer og/eller få aktiveret hardware uden den skal på værksted. 

© Martin Meiners

Hvad ligger der under motorhjelmen på den nye Golf? 

Benzin, benzin/el eller dieselmotorer, som yder fra 110 til over 300 hk, når alle varianter er introduceret i slutningen af 2020. En væsentlig nyhed er en ny 1,5 eTSI hybridmotor, som kombinerer en 4-cylindret benzinturbomotor med en starter/generator, der bijobber som elmotor indtil turboladeren tager fat. eTSI kommer med 130 eller 150 hk og altid med DSG-gearkasse.

I første omgang toppes modelprogrammet af 150 hestes TSI eller TDI-motorer.. Senere i 2020 kommer et par plug-in hybrider inklusiv en ny GTE med 245 hk, der kan lades op med et kabel. Der følger sportslige GTI- og R-varianter sidst i 2020.  

© Martin Meiners

Hvordan kører den nye Golf?

På motorvejen demonstrerer Golf'en et højere niveau af komfort end før. Kun lidt vindstøj fra sidespejlene forstyrrer billedet af en behagelig kørende bil. På de snoede vej virker den mindre tør og mere livlig, ligesom en Ford Focus, når du svinger pisken. Der er mere liv i bagvognen og modellen nyder godt af et hurtigere styretøj end i den gamle Golf. 

Vi kører Golf med 130 hk benzinheste, 150 benzinhybridheste og 150 dieselheste. Særligt de to sidste varianter er vellykkede. 

Hvad skal den koste? 

Vi kender i skrivende stund kun startprisen, som bliver på 249.995 kr. for en Golf 1,0 TSI med 110 hk og manuelt gear. De gamle udstyrsbetegnelser Trendline, Comfortline og Highline afløses i øvrigt af Golf, Life, Style og R-Line. 

Den nye VW Golf har forhandler-premiere til marts.

Læs den fulde test af VW Golf 8 i februar-udgaven af Bil Magasinet, som udkommer 16. januar.  

© Martin Meiners

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...