© mmm.dk

En sjov øko-bil...arh, hvad?

Volkswagen påstår, at du nu kan køre langt på literen og have det sjovt samtidig. Det vil vi se, før vi tror det

6. marts 2012 af Steen Bachmann

Den her bliver sjov at få til test: En Polo, der angiveligt forener køreglæde med ekstrem sparsommelighed. Ved hjælp af avanceret cylinderstyring er det lykkedes Volkswagen at få deres 1,4 TSI-motor med 140 hk til at køre 21,2 km/l i EU-miks (22,2 km/l med DSG-gear).

Det interessante er, at den samtidig har en 0-100-tid på 7,9 sek. og en topfart på 210 km/t, så den altså ikke hænger fast i højde vognbane sammen med Polo BlueMotion og de andre miljøhippier.

Der er tale om et samspil mellem cylinderstyring, en lille motor med direkte indsprøjtning og kompressor og den såkaldte BlueMotion Technology. Denne omfatter intelligent ladning af batteriet, lavere vindmodstand og aut. start/stop.

© mmm.dk

Sådan fungerer det
Systemet med cylinderfrakobling hedder ACT og anvendes for første gang i en serieproduceret lille bilmodel fra VW. Teknologien har tidligere været benyttet til 8- og 12-cylindrede motorer, men bruges her i en motor med kun fire cylindre.

Systemet slår den anden og tredje cylinder fra ved lav belastning og derved reduceres benzinforbruget med 0,4 l/100 km. Ved en konstant hastighed på 50 km/t i tredje eller fjerde gear skriver VW, at der spares en liter benzin pr. 100 km.

© mmm.dk

Slår en eller to cylindre fra
ACT-systemet aktiveres ved 1.250-4.000 o/min og ved et drejningsmoment mellem 25 og ca. 100 Nm. Giver man gas, slår de to cylindre til igen.

Volkswagens ingeniører lover, at Polo BlueGT kører lige så støjsvagt og uden vibrationer med blot to cylindre som med alle fire slået til. Ved hjælp af en sensor ved speederen genkender systemet, når der køres uregelmæssigt i en rundkørsel eller ved lidt mere sportslig kørsel. I disse tilfælde slår cylindrene ikke fra. Om det er to eller fire cylindre, der er aktive, ses ved et symbol i multifunktionsanlægget.

© mmm.dk

Detaljer fra GTI og BlueMotion
Polo BlueGT har 17" alu, GT-emblemer og ny udstødning, og låner detaljer fra Polo GTI og Polo BlueMotion. Fra GTI kommer spoileren bagpå, den bageste stødfanger og diffusor, og tågeforlygter med kørelys. Fra Polo BlueMotion har man hentet sideskørterne og den sortlakerede front ligesom Polo BlueGT er sænket 15 mm og har en særlig undervognsbeklædning, der gør bilen mere aerodynamisk.

Polo BlueGT har sportsæder foran med nydesignet stof, sort taghimmel og beklædning af stolperne, sportslæderrat og kromdetaljer i kabinen. Den forventes til Danmark i august 2012.

© mmm.dk

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...