Volkswagen ID.3 1st Plus
Volkswagen ID.3 1st Plus

På landevejen sætter ID.3 selv farten op og ned afhængig af hastighedsgrænser og vejens forløb.

© Hardy Mutschler

FØRSTE TEST: Den nye Folkevogn bliver et HIT herhjemme

VW's længe ventede nye elbil er så komplet, at den vil give biltypen sit folkelige gennembrud. ID.3 er kvik, behagelig, rummelig, moderne og med en fair pris – tjek Bil Magasinets første indtryk

7. august 2020 af Steen Bachmann

Hvad er det for en bil?

VW ID.3 er en helt ny model, der samtidig er det første medlem af en ny eldrevet modelfamilie under ID-navnet.

Der er tale om en 5-dørs, 5-sædet hatchback med litihiumbatteri i bunden og en elmotor integreret i bagakslen. Bilen er baghjulstrukket og har ét gear frem og ét tilbage.

Så det er ikke en ny e-Golf? 

Nej, ID.3 har intet til fælles med Golf og deler ingen komponenter. Den er baseret på en nyudviklet skalerbar platform (MEB) til elbiler, som er fleksibel både hvad angår akselafstand og antallet af moduler i batteriet. I ID-3 er der for eksempel ni moduler i batteriet, mens den kommende ID.4 vil have 12.

Volkswagen ID.3 1st Plus
Volkswagen ID.3 1st Plus

Købere af ID.3 vil kunne hente deres bil på fabrikken i Wolfsburg i tårnet i baggrunden. På grund af covid19 sker udleveringen automatisk.

© Hardy Mutschler

Hvordan kører den?

Det får du alt at vide om i et kommende nummer af Bil Magasinet - vi gemmer de væsentligste ting til vore abonnenter.

Tjek tilbuddet for nye abonnenter på Bil Magasinet for 3, 6 eller 12 blade ... det er billigere, end du tror!

Kort fortalt har VW identificeret samtlige irriterende ting ved de elbiler, der er på markedet i dag, og elimineret dem én for én. Her er ekstremt støjsvag kørsel, overraskende langturskomfort til dels på grund af den lange akselafstand og generelt en moden og komplet måde at køre og opføre sig på. 

Her er hverken skabagtige påfund, kunstige motorlyde eller løsninger, der valgt bare for at lave ting anderledes. Det hele spiller usædvanligt godt.

Hvilken motor?

ID.3 fås kun med elmotor på bagakslen og ét gear - faktisk er her ingen gearkasse, men ét gear frem og ét tilbage. Elmotoren drives af energi fra en vandkølet litihiumbatteri placeret i bunden i en ramme af højstyrkestål. Batteriet fås med ydelser på 45, 58 og 77 kWh og ydelser på 150 eller 204 hk.

Hvad er rækkevidden?

VW forventer, at mindst otte ud af 10 solgte biler i Danmark vil have det mellemste batteri, der har en rækkevidde i WLTP-normen på 420 km. Det mindste batteri har 330 km, mens det største har 550 km.

Hvad er ladehastigheden?

Den er op til 100 kW i de to mindste batterier og 125 kW i det store. I hjemmelader kan alle varianter lades med 11 kW, hvilket vil sige, at en fuld opladning vil tage seks-syv timer.

På rejsen vil man kunne få 100 ekstra km på 8 minutter i hurtiglader. Med 125 kW vil man kunne lade fra 5 til 80 pct. på 30 mintter.

Volkswagen ID.3 1st Plus
Volkswagen ID.3 1st Plus

Kabinen er nyudviklet og deler ingen komponenter med øvrige VW-modeller. Den har digitale instrumenter og 10" skærm i midten som standard.

© Hardy Mutschler

Så skal jeg købe én?

Du bliver i hvert fald nødt til at seriøst at overveje det, hvis du er i markedet for en ny Golf eller en anden bil i denne klasse. 

Udstyrsmæssigt er det usædvanligt at kunne skrive, at VW sparker røv med en helt ny model, men listen over standardudstyr i ID.3 er lang. Her er navigation, adaptiv fartpilot med kø- og trafikassistent, LED-lys for og bag, wifi, trådløs opdatering og meget mere som standard i alle versioner. 

Bilen leveres med en Clever-hjemmelader monteret på købers adresse, hvorefter el koster 749 kr. pr. måned for frit forbrug ude og hjemme. Man kan også købe sin egen ladeboks og lade fra den, hvis man hellere vil det.

Hvad med garantien?

Her er 2 år på mekanikken, 3 år på lakken og 12 år mod gennemtæring af rust. Batteri og elmotor er dækket af en garanti på 8 år/160.000 km eller ned til 70 pct. af batteriets kapacitet i forhold til da det var nyt.

Volkswagen ID.3 1st Plus
Volkswagen ID.3 1st Plus© Hardy Mutschler

De danske priser blev offentliggjort 21. juli 2020. De første biler vil blive leveret til danske kunder til oktober. Priserne starter ved 324.995 kr. for en Life-version.

Danske priser på ID.3

Priser VW ID.3 med 58 kWh batteri og 204 hk:

Life – 324.995 kr.

Style – 354.995 kr.

Business – 354.995 kr.

Family – 364.995 kr.

Tech – 374.995 kr.

Max – 394.995 kr.

I 2021 lanceres en billigere City med mindre batteri og en dyrere Tour med 77 kWh-batteri og en ræekkevidde på 550 km. Priserne for disse to biler er endnu ikke meldt ud.

Artiklen herunder blev bragt på bilmagasinet.dk 9. september 2019:

VW viser ny el-Folkevogn

Den vigtigste Volkswagen siden Golf debuterede i 1974 er netop vist for første gang. Det sker til et eksklusivt arrangement på VW-gruppens stand på den store IAA- udstilling i Frankfurt, der åbner for pressen tirsdag.

Den første elbil baseret på den nyudviklede MEB-platform bliver en familiebil med udvendige dimensioner som en Golf. I 2016 fik at vide, at prisen ville svare til en mellemudstyret Golf diesel, men den begynder længere nede: Startprisen i sommeren 2020 bliver 279.995 kr.

Ladestander fra Clever følger med

For det får du en 5-dørs bil i Golf-klassen med en kabine på størrelse med en Passat, 5 år/100.000 km service- og reparationsabonnement og en hjemmelader fra Clever monteret på din adresse. 

Herefter koster strøm 749 kr. om måneden med frit forbrug inklusive ubegrænset ladning i Clever's standere over hele Europa.

vw id3 1st edition front white
VW ID.3 1st

ID.3 er et par millimeter kortere end en Golf, lige så bred men noget højere. 


Bil Magasinet har haft lejlighed til at se ID.3 uden forklædning i fotostudiet på fabrikken i Wolfsburg. Første indtryk er, at den er mere ordinært og fredsommeligt designet end ventet – her er ingen kulfiberdetaljer eller døre, der åbner mærkeligt, for det er en masseproduceret bil, der ikke skal skræmme nogen væk.

Men faktisk gør den sig bedre i virkeligheden end på de første billeder, hvor den godt kan minde lidt om en opfrisket Nissan Leaf. Den ser slet ikke tosset ud. Vi har ikke kørt i bilen, men der følger en rapport i Bil Magasinet lige så snart, vi kommer bag rattet.

VW ID.3 har lithium-batteri i bunden og en elmotor ved bagakslen med 204 hk. Batteriet kommer i tre varianter med en rækkevidde i WLTP-normen på mellem 330 og 550 km. I første omgang får vi det midterste med en rækkevidde på 420 km.

De tre batteristørrelser er 45, 58 og 77 kWh.

Maksimal ladehastighed på 125 kW

Ladetiden, altså hvor lang tid det tager at holde ind for at lade, når man er på længere ture, er vigtigere end rækkevidden. Her udmærker ID.3 sig med en maksimal ladehastighed på 125 kW på det største batteri, hvilket er mere end biler som Jaguar I-Pace og Mercedes-Benz EQC. 

I en hurtiglader som dén i Fredericia vil man kunne få ca. 290 km på 30 min. Der er 8 år/160.000 km garanti på batteriet. 

Frem mod 2023 vil VW-mærket alene investere ca. 67 mia. kr. i elektrisk mobilitet, så der er ikke tale om et stunt eller en koncept-øvelse. ID.3 bliver en bil, vi vil se på gaden herhjemme om et år. Kombinationen af kvikke præstationer, rummelighed som en Passat og folkelige priser betyder, at den vil være værd at se nærmere på uanset hvordan din holdning ellers er til elbiler.

VW ID.3 1st
VW ID.3 1st

Kabinen i ID.3 1st er tofarvet og med omfattende udstyr. 1st-versionen er med det midterste batteri og er udsolgt – VW nåede målet på 30.000 reservationer i sidste uge.

Gulvet er placeret højere end i en Golf fordi man sidder oven på batteriet. Første indtryk af førerpladsen er, at den er rummelig og med en simpel instrumentering - ikke så ultrasimpel som en Tesla Model 3, men med langt færre knapper og greb end i en Golf.

Nydesignet kabine

Skærmen bag rattet fortsætter ud i et V på højre side, som kan drejes og erstatter trykknapper og gearvælger. Drej væk for at gå i R, drej mod dig selv for at gå i D. Det virker tiltalende, og har den rette tyngde, men vi aner ikke, hvordan det er at bruge i praksis.

På bagsædet kan denne skribent på 190 cm sidde bag sig selv med et par centimeter op til forsædet - det svarer til en Passat eller en endnu større bil. Bagagerummet er på størrelse med dét i en 5-dørs Golf.

VW ID.3 1st
VW ID.3 1st

VW ID.3

Opbygning
5-dørs. 5-sædes hatchback, lithium-batteri bunden, elmotor ved bagakslen, ét gear (ingen gearkasse), baghjulstræk

Motor
204 hk/310 Nm

Batteri
45, 58 eller 77 kWh
Ladehastighed 50-125 kW (DC)
Ladehastighed hjemmelader 7,2-11 kW (AC) 

Præstationer
0-100 km/t ikke oplyst
Topfart 160 km/t
Rækkevidde 330, 420 og 550 km for de tre batterier (WLTP)

Dimensioner
L/B/H 426/181/155 cm
Akselafstand 277 cm
Egenvægt 1719 kg (DIN-normen)
Påhæng 0 kg
Lasteevne 416-541 kg
Vendediameter 10,2 m

Pris
fra 279.995 kr.

Dansk introduktion
Maj 2020

VW ID.3 1st
VW ID.3 1st
VW ID.3 1st
VW ID.3 1st
VW ID.3 1st
VW ID.3 1st

VW ID.3 1st

Volkswagen åbnede for forhåndsreservering af ID.3 1st i maj 2020. Mere end 30.000 kunder i Europa har lagt billet ind på en 1st Edition.

ID.3 1st har et 58 kWh batteri, der driver en elmotor integreret i bagakslen. Den yder 150 kW/204 hk. Prisen er fra 334.990 kr., og der findes tre udstyrsversioner: 

ID.3 1st har navigationssystem, DAB+ radio, sædevarme, varmepumpe, rat med varme, armlæn foran, et type 2-ladekabel og 18” alufælge.

ID.3 1st Plus har herudover bakkamera, adaptiv fartpilot og nøglefri adgang. I kabinen er her midterkonsol med to USB-porte bagi, ambientebelysning og tonede ruder. Exterieur Style-pakken i sølv, LED-Matrix-forlygter, Matrix-lys-stop-blink-baglygter og 19” alufælge følger også med.

I topversionen ID.3 1st Max er der yderligere augmented reality i head-up-displayet (blandet almindelige informationer med 3D-billeder for at hjælpe føreren), soundsystemet ”Beats”, et stort panoramaglastag og 20” alufælge. Hertil kommer desuden en vognbaneassistent, vognbaneskiftassistent, trådløs opladning af smartphone, komfortsæder og en dobbeltbund i bagagerummet.

Det vil være muligt at prøve ID.3 hos en VW-forhandler fra slutningen af september 2020.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...