© bilmagasinet.dk

Danske priser: VW Golf GTI og GTD

Den nye GTI fås på danske plader fra godt 450.000 kr.

11. april 2013 af Steen Bachmann

Golf GTI kommer for første gang i to varianter; en standard med 220 hk og en Performance med 230 hk og en række features, der skal give mere sporty køreegenskaber. Priserne for Golf GTI begynder ved 457.995 kr. for en 3-dørs-version med 6-trins manuel gearkasse og 220 hk og 469.998 kr. for den 5-dørs.

Motoren er en 2-liters TSI-turbomotor, der yder 10 hk mere end forgængeren, mens drejningsmomentet er øget med 70 Nm til 350 Nm ved 1.500-4.400 o/min. Mellemaccelerationen fra 80 til 120 km/t i 5. gear er angivet til 5,0 sekunder (Golf GTI VI: 7,5 sek.). 0-100 km/t nås på 6,5 sek., og topfarten er 246 km/t. Forbruget er  reduceret med 18 pct., så en Golf GTI med manuelt gear er opgivet til at køre 16,7 km/l ved blandet kørsel (6-trins DSG-gear: 15,6 km/l).

 

© bilmagasinet.dk

I Performance-versionen yder motoren 10 hk ekstra og drejningsmomentet er uændret, men de 350 Nm er til rådighed over et bredere omdrejningsfelt (+200 o/min). Golf GTI Performance kører 0-100 km/tpakke når 100 km/t på 6,4 sek. og har en topfart på 250 km/t. Performance-pakken omfatter ikke kun mere motorkraft, men også dynamikforbedrende detaljer som elektronisk styret mekanisk spærredifferentiale (VAQ) og større bremseskiver, der måler 340 mm foran og 310 mm bag. En Golf GTI 2,0 Performance koster i 3-dørs-versionen og med 6-trins manuelt gear 477.998 kr. og i 5-dørs-versionen 489.996 kr.

Begge versioner af Golf GTI er standardudstyret med progressivt styretøj, der varierer udvekslingen, så du skal dreje mindre på rattet ved højere hastigheder igennem sving. Det bidrager til at gøre bilen mere adræt, styrevillig og sportslig, og samtidig letter det progressive styretøj manøvrering ved lav hastighed eller parkering. Visuelt kan den nye Golf GTI kendes på den karakteristiske røde linje i kølergrillen, der på nu løber helt ud i forlygterne, hvis bilen er specificeret med Bi-xenon-forlygter. Frontkofangeren har fået et mere aggressivt look med tre vertikale sorte finner, og der er sideskørter og en diffuser bag til i sort. Golf GTI kører på 17” Brooklyn-aluminiumsfælge med dæk i dimensionen 225/45, og den står 15 mm lavere end en standard Golf.

Interiøret er præget af klassiske Golf GTI-træk så som de dybe sportssæder med ternet "Clark"-betræk, den golfbold inspirerede gearknop (med manuel gearkasse) og det tykke læderbeklædte sportsrat, der er fladt i bunden og har metalbeklædte eger. Røde syninger på rat, sæder og gearknop og den sorte loftsbeklædning er ligeledes klassiske træk.

Ekstraudstyr omfatter

* køreprofil-indstillinger, hvor du via midterkonsollens touchscreen kan vælge mellem Eco, Sport, Normal eller Individual. De forskellige indstillinger varierer eksempelvis servokraften i styretøjet, speederresponsen og gearskifte-mønster (hvis udstyret med DSG-gear), og prisen er 2.399 kr.

* dynamisk undervogn, hvor affjedringen ændrer karakter, alt efter hvilket køreprofil-indstilling du har valgt. Prisen for den den dynamiske undervogn inklusiv køreprofilindstillinger er 20.798 kr.

Begge versioner af Golf leveres med det raffinerede 6-trins DSG-gear med skiftegreb på rattet for en merpris på 25.000 kr. Golf GTI forventes introduceret i Danmark i juni 2013.

 

© bilmagasinet.dk

 

GTD på vej til Danmark
GTI's dieseldrevne fætter hedder GTD. Golf GTD introduceres til maj til priser fra 463.994 kr. for en 3-dørs-version med 6-trins-manuelt-gear, 5-dørs-versionen står til 477.594 kr., og merprisen for 6-trins-DSG-gear er 25.000 kr.

Med en 2-liters TDI-turbodieselmotor med 184 hk og 380 Nm kan Golf GTD spille rollen som en sportslig og lynhurtig hatchback eller som overlegent motoriseret men sparsommelig langstursbil. Golf GTD når 100 km/t på 7,5 sek. og har en tophastighed på 230 km/t, alligevel kører den ved blandet kørsel hele 23,8 km/l og har et CO2-udslip på 119 g/km i versionen med 6-trins-manuelt-gear. Vælger du at specificere Golf GTD med 6-trins DSG-gearkasse, ligger snitforbruget på 21,3 km/l (CO2: 119 g/km). Den 2-liters turbodieselmotor yder et drejningsmoment på 380 Nm allerede fra 1.750 o/min og holder det indtil 3.250 o/min, hvilket giver mellemaccelerationer i særklasse. Den foregående Golf GTD kunne til sammenligning mønstre 170 hk og 350 Nm, nå 100 km/t på 8,1 sek. og en topfart på 222 km/t, mens forbruget ved blandet kørsel lå på 18,9 km/l.

Visuelt kan Golf GTD kendes på en frontkofanger, der har samme design som på GTI-versionen, og i kølergrillen er der placeret et lille forkromet GTD-emblem. Bag til er der mørktonede LED-baglygter, et forkromet dobbelt udstødningsrør, en diffuser integreret i bagkofangeren og en stor tagspoiler runder det dynamiske ydre af. Den står på flotte 17" GTD-alufælge med dæk i dimensionen 225/45, og den er standardudstyret med sportsundervogn og elektronisk XDS-differentiale. GTD er ligesom GTI-versionen også med et progressivt styretøj, hvor udvekslingen bliver mere aggressiv og direkte ved højere hastigheder i sving.

Golf GTD kan for 18.796 kr. specificeres med en sport-pakke, der omfatter en soundactor (giver en mere sportslig lyd inde i kabinen), 18" Nagaro-fælge, røde bremsekalibre og køreprofilinstillinger (eco, normal, sport og individual), der ændrer speederrespons, servokraften i styretøjet og timingen af gearskiftene (hvis den er udstyret med DSG-gear). GTD kan for samme merpris som på GTI-versionen også specificeres med en dynamisk-undervogn kombineret med køreprofilindstillinger.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...