Dansk virksomhed laver softwaren, så du kan bygge din VW Id4 online

IT-virksomheden Unity laver primært 3D-teknologi til spilbranchen, men rykker nu også ind i bilindustrien. Se resultatet af deres arbejde med VW ID.4

9. december 2020 af Steen Bachmann

Unity, der blev startet i København, og som senere er blevet børsnoteret i New York, laver primært 3D-teknologi til spilbranchen (fx Pokémon GO) men rykker nu også ind i bilindustrien.

Det sker med et nyt produkt, som skal gøre det let for danske importører og bilforhandlere at designe interaktive 3D-bilmodeller, så man - som forbruger - kan designe/farvelægge sin egen nye bil i showroom, ligesom vi kender det fra spilserier som GTA og Gran Turismo.

Konfigurator debuterer hos VW

Lanceringen foregår sammen med VW, der benytter Unity Forma til en ny reklamefilm for sin elbil, ID.4. Det er første gang nogensinde, at et spot ikke tager udgangspunkt i en fysisk bil, men hvor alt udelukkende er lavet med 3D-teknologi.

Det betyder ifølge Unity, at vi om kort tid kan designe modeller, der endnu ikke har forladt samlebåndet, når vi besøger den lokale forhandler. 

Hvad er planen?

"Unity Forma er et nyt værktøj, der gør det muligt for forbrugere at udforske indhold og produkter i 3D i realtid. Det øger sandsynligheden for, at de ender med at købe det. Ambitionen er at skabe et fundament, hvorpå brands kan udvikle og levere indhold og interaktive oplevelser, der når ud til et bredt publikum,” siger Clive Downie fra Unity tll Bil Magasinet.

Hvilket potentiale er der for Unity i at samarbejde med bilindustrien?

“Der er kæmpestort potentiale. Nye digitale teknologier kommer hele tiden til - og det gælder især bilbranchen. Brands, der udnytter fx 3D, virtualisering, AR og VR, har den fordel, at de hurtigere kan komme fra idé til produkt. Med Unity Forma forkorter vi produktets livscyklus og gør det lettere for designere, ingeniører, marketingfolk og teknikere at udvikle skræddersyede brugeroplevelser i 3D i realtid, der forbedrer brugeroplevelsen,” siger Clive Downie og fortsætter:

“Vi samarbejder allerede med nogle af verdens mest innovative producenter som fx Volkswagen, Audi, Volvo og BMW om alt fra online-konfiguratorer til nye interaktive, visuelle oplevelser bygget på vores teknologi.”

Hvilke fordele giver værktøjet for en dansk VW-forhandler?

“Volkswagen benytter Unity til flere forskellige oplevelser - for eksempel til millioner af fotos i realtid i virksomhedens online-konfigurator, men også til at udvikle apps, hvor man kan opleve biler via Augmented Reality (AR). Kort fortalt kan Volkswagen hurtigere udvikle og levere indhold på forskellige kanaler. Det giver forhandlerne en stor fordel, når det kommer til markedsføring, fordi værktøjet øger kundernes bevidsthed, viden, begejstring og forbindelse til den bil, de overvejer at købe. Så vi tror helt bestemt, at Unity Forma kan øge salget.”

Forbrugeren får ejerskab over produktet på den enhed, de benytter, og kan konfigurere, interagere og udforske - men på et dybere og mere interaktivt niveau end før. Her vælger vi farve på en bil.

© © Unity

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...