Biltest af Daewoo Lacetti 1,4 SE
Biltest af Daewoo Lacetti 1,4 SE© bilmagasinet.dk

Daewoo Lacetti 1,4 SE

Væn dig til synet

20. juli 2004 af Bilmagasinet

Af: John Sørensen

Daewoo Lacetti maner til eftertanke: Behøver du betale mere end 155.000 kr. for en ny familiebil? Svar: Næh…

Tit og ofte imødeser jeg testkørsel af koreanske biler med samme interesse som nyhederne på grønlandsk. Det har nemlig ikke meget med bil-entusiasme at gøre, hvis det – som i Formel 1 – er slut med spasen efter første sving.

Men ikke denne gang. Daewoo er en af bilverdenens underdogs, som vi bliver nødt til at tage alvorligt. Ikke mindst efter introduktionen af den velskabte, Giugiaro-designede Lacetti, der lægger op til en hård konfrontation med markedets øvrige familiebiler. 155.000 kr. er altså billigt for en splinterny femdørs hatchback i Golf-størrelse.
Lacetti er milevidt fra de outdatede Opel-kopier, som jeg bedst husker Daewoo for. De biler har der ikke været held med på det danske marked.

Sløv i optrækket
Kan du som jeg li’ udseendet, er det et andet sted, at du skal søge de kritiske punkter. Daewoo Lacetti er ikke helt fremme i køreskoene – hverken teknisk eller materialemæssigt. Det mærker du med det samme, du sætter dig ind i kabinen. Den ser absolut pæn ud, men for eksempel er rattet for glat, og det kan kun justeres op/ned. Nakkestøtterne og det generelle sikkerhedsniveau er heller ikke på ikke på højde med, hvad du finder i en ny vesteuropæisk bil, hvor ESP-system og gardinairbags efterhånden er en selvfølge. Til gengæld er der god plads i bilen både foran og bagi. Bagagerummet på 275 liter er heller ikke klassens rummeligste, men det kan selvfølgelig udvides via splitbagsædet.

Basisudstyret hedder SE, og vil du kræse med aircondition, fuldt justerbart rat/sæde, fire el-ruder, fjernbetjent centrallås og dén slags, ryger der SX-udstyr til 10.000 kr. på grundprisen.

Med den mindste 1,4-liters maskine er Lacetti temmelig sløv i optrækket trods en opgivet effekt på 92,5 hk ved 6.300 o/min og 0-100 km/t. på 11,6 sekunder. Prøv eventuelt den 109 hestes 1,6-model, men min navnkundige kollega, P. Clausen, siger, at den støjer mere og ikke yder merprisen retfærdighed.

Til hverdagskørsel er den lille motor fuldt tilstrækkelig, og når bilen først er oppe i fart, går det fint med 130 km/t. Tilmed forholdsvist lydssvagt de originalmonterede Kumho-dæk til trods.

Født til succes
Gearkassen er min hovedanke mod bilen. Skiftebevægelserne er for lange, skiftekulissen upræcis, og det er i det hele taget en tilvænningssag at få snuptaget på gearskiftet.

Den hydrauliske servostyring giver ikke lyst til de store sving-eventyr, affjedringen har det bedst på gode veje, og køreoplevelsen er i det hele taget på det jævne.

Men er du ligeglad med, at Lacetti trods lækkert design er yesterday news, er bilen helt klart et alternativ til de dyre mærkevarer i kompaktklassen. Ergo: Den er født til succes i Dk.

Daewoo Lacetti 1,4 SE

Motor: R4, 1.399 cm3 16V
Ydelse: 93 hk. ved 6.300 o/min. 131 Nm. ved 4.400 o/min.
0-100 km/t. 11,6 sek.
Topfart: 175 km/t.
Brændstofforbrug: 14,1 km/l.
Årlig ejerafgift: 3.020 kr.
Vægt: 1.170 kg.
Mål (L/H/B): 430/173/145 cm
Bagagekapacitet: 275/1.045 liter
Totaløkonomi: Daewoo har haft en ujævn start på det danske marked, og mærket er stadig lidt ukendt. Det koster i afskrivning, men bilen er til gengæld billig fra ny. Regn med et værditab på 54.000 kr. (ca. 35 pct.) over tre år og 50.000 km.
Reservedelsindeks: XXX
Pris: 154.995 kr.

Vi synes...Det er slet ikke tosset, når en Lacetti kan sælges til 155.000 kr. I direkte sammenligning med en ny Golf eller Astra falder Daewooen igennem, men prisforskellen er så markant, at det er o.k.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...