Biltest af Audi A4 2,0
Biltest af Audi A4 2,0© bilmagasinet.dk

Audi A4 2,0

Brumbassen

20. december 2001 af Bilmagasinet

Af: Karsten M. Lemche

Audi A4 2,0 er noget nær det perfekte i den øvre firmabilsklasse, men den har en fejl-motoren brummer.

EFTER ET PAR timer bag rattet er det umuligt ikke at blive lidt småforelsket i Audis nye A4. Design og samlekvalitet er det lækreste, der fås blandt de små luksusbiler, og den nye undervogn er mere sporty-en nyhed for Audi-ejere. Udstyrsniveauet er højt, for både klimaanlæg, cd-afspiller og elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er standard på alle A4-modeller.

Kabinen er ubetinget klassens bedste, sæderne støtter godt, og førersædet kan indstilles i højden, og kombineret med det firevejs justerbare rat gør det, at alle uanset højde og trosretning kan finde sig til rette. Akselafstanden er vokset fire cm i forhold til den gamle Audi A4, og det er især kommet bagsædepassagererne til gode. Der er dog ikke mere benplads i en A4 end i en BMW 3-serie, og der er stadig et stykke op til Ford Mondeo og VW Passat, der er de største i klassen.

Den største forandring i kabinen er det nye instrumentbord, der er en tand pænere at se på end forgængerens. Men én ting undrer mig-hvorfor i alverden har Audi udstyret A4 med en kreditkort-holder? Er det en ny bonusordning til biltyve? Jeg vil foretrække to kopholdere, så man slap for slagsmålet om kopholderen med konen på den årlige ferietur sydpå.

En anden nyhed er den nye undervogn, der gør A4 dynamisk og underholdende i stedet for limousineagtig og kedelig. De sportslige køreegenskaber koster en smule på komforten, men det er en lav pris at betale for en markant bedre styrende bil. Dynamisk set er Audi A4 rykket op på siden af, hvis ikke forbi, BMW´s reviderede 3-serie.
Audi har arbejdet meget med at støjdæmpe A4-modellen, og ved motorvejshastighed er der praktisk talt ingen vind-eller hjulstøj. Desværre har Audi ikke gjort meget for at mindske støjen fra motorrummet, og det må betegnes som en brøler, fordi alle VW/Audis firecylindrede motorer brummer. Det gælder især denne 2,0-liters variant med 20 ventiler, men også den mere attraktive 1,8-liters med turbo, og de mest støjende motorer er dieselmotorerne med pumpe/dyse-indsprøjtning, der lyder som et betonbor på en kold decemberdag. Når nu Audi ikke vil dæmpe motorstøjen, er det ufatteligt, at de ikke har arbejdet mere med selve lyden-man hører jo ingen klager over motorlarm i en Alfa Romeo. Det kan være, at det bliver bedre i den nye motorgeneration med direkte indsprøjtning, der kommer på markedet allerede i løbet af 2002.

Kan du abstrahere fra brummeriet, er Audi A4 2,0 lidt af et slagtilbud i den lille luksusklasse. For 367.599 kroner får du klimaanlæg, cd, tågelygter, alufælge og ESP, og det kan hverken BMW, Volvo eller Mercedes-Benz konkurrere med. Det eneste sted, der er sparet lidt, er cd-afspilleren, som er eftermonteret i Danmark. Den spiller godt, men den passer ikke til det flotte Audi-design, så har du pengene, kan en original Audi-radio anbefales. Så passer farven på displayet også til resten af natbelysningen i kabinen.

Men brummeriet fra motorrummet er for meget, så forelskelsen bliver ikke til en længere kærlighedsaffære. Selv ville jeg ikke vælge 2,0-modellen, men i stedet spare 70.000 kroner og tage basismodellen med 1,6-liters motor. Den har mindre pondus, men luksus-fornemmelsen er den samme.

Audi A4 2,0-Pris: 367.599 kr.

Tekniske data: Motor: R4, 1.984 cm3, 20v. Ydelse: 130 hk ved 5.700 o/min. 195 Nm ved 3.300 o/min. 0-100 km/t: 9,9 sek. Topfart: 212 km/t. EU-mix: 12,6 km/l. Årlig ejerafgift: 3.500 kr.
Totaløkonomi: Audi A4 er en eftertragtet bil, også som brugt, derfor vil afskrivningen efter tre år og 50.000 kilometer kun være godt 120.000 kr., svarende til 33 pct.
Reservedelsindeks: 146
Service ekskl. materialer:
Ikke oplyst - Audi har variable serviceintervaller

Vi synes....Lækker bil, men motoren brummer for meget.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...