Tesla Model X
Tesla Model X © Bil Magasinet

30.000 nordmænd står i kø til en elbil

Norge bliver altid brugt som eksempel på en hurtig grøn omstilling, men hvor hurtigt går det så? Det går så hurtigt, at den norske bilbranche er målløs. Her er fakta om det norske bilsalg

13. juli 2018 af Steen Bachmann


Både det norske nybil- og brugtbilsmarked er under komplet forvandling. El- og hybridbiler slipper for moms og registreringsafgift, hvilket gør biltyperne mere attraktive end fossilbiler. 

I 2017 blev der solgt 158.650 nye biler (tallet for Danmark var lige over 200.000), hvoraf godt 40.000 var elbiler og 33.500 var hybrider eller plug-in hybrider.

Prognosen på kort sigt lyder, at elbilerne stort set vil have overtaget markedet i 2025, hvor dieselbilerne vil være forsvundet fra statistikken. Om syv år vil der blive solgt ca. 20.000 benzinbiler, hvoraf næsten alle vil være hybrider. 

Benzinbilerne forsvinder ikke helt, for Norge er så stort et land med så lave temperaturer nordpå, at det stadig vil være nødvendigt med fossile brændstoffer. Nordpå er der for koldt til elbilernes batterier og for langt mellem ladestanderne.

Tesla Model X
Tesla Model X

Den europæiske pressepræsentation af Tesla Model X fandt sted i Oslo for to år siden på grund af det norske markeds store efterspørgsel efter elbiler. Lige nu står mere end 30.000 nordmænd i kø for at få en elbil.

© Bil Magasinet


VW e-Golf er mest solgte bil

Den mest solgte bil i Norge i 2017 var Volkswagen e-Golf. Modellen kom på markedet i 2015 og fik en større teknisk opdatering med kraftigere batteri og længere rækkevidde i 2017. 

Til blandet kørselsbehov er det en behagelig og veludstyret, mellemstor hatchback med to udfordringer: Kort rækkevidde i koldt klima og en høj pris sammenlignet med Golf med forbrændingsmotor. 

Den begrænsede reelle rækkevidde på 150 til 250 km på en opladning afhængig af kørselsbehov og temperaturer har de norske forbrugere accepteret. Typisk købes e-Golf som bil nummer to til pendling og hverdagsbrug, men det sker ofte, at den inden for kort tid overtager rollen som bil nr. ét, mens familiens store diesel-Audi eller SUV kun kommer ud at køre i weekenden og i ferier. 

Den eldrevne Golf er kvik og lydløs, og så længe man ikke skal køre meget langt, opfylder den et blandet kørselsbehov, fortæller Stig Morten Nilsen fra Norsk Bilbransjeforbund.

Volkswagen e-Golf
Volkswagen e-Golf

I Danmark er prisen på VW e-Golf 308.695 kr. Der betales moms, men næsten ingen registreringsafgift på grund af de indviklede regler for fradrag for elbiler.

© A. Hansen

Hvad med prisen på e-Golf?

Den eldrevne Golf er væsentligt dyrere fra fabrikken i Wolfsburg end bilerne med diesel- og benzinmotorer fra samme samlebånd. Det skyldes primært det omkostningstunge litiumbatteri, men også at elbiler produceres i langt mindre antal end almindelige biler.

En Golf 2,0 TDI 4Motion har en listepris fra en norsk forhandler på 181.877 (danske) kr. renset for afgifter, mens den nye 1,5 TSI Evo-turbobenziner med automatisk cylinderfrakobling koster 193.703 kr. renset for afgifter. Den 100 pct. eldrevne e-Golf koster 255.859 kr.

Men da e-Golf sælges uden moms og registreringsafgift er prisen hos forhandleren uændret (255.859 kr.), mens Golf 1,5 TSI står i 294.375 kr. dieselvarianten koster 308.125 kr.

Købere af e-Golf slipper for vej- og parkeringsafgifter, mens driftsomkostningerne til service og strøm er ca. 40 pct. af en tilsvarende diesel-Golf. Det samlede billede betyder, at e-Golf blev den mest solgte bil i Norge i 2017.

VW Golf listepris hos norsk forhandler

Uden afgifter

VW Golf 2,0 TDI 4Motion: 181.877 kr.
VW Golf 1,5 TSI: 193.703 kr.
VW e-Golf: 255.859 kr.

Med afgifter 

VW Golf 2,0 TDI 4Motion: 308.125 kr.
VW Golf 1,5 TSI: 294.375 kr.
VW e-Golf: 255.859 kr.

Hvad med brugtmarkedet?

I maj 2018 stod elbilerne kun for fem procent af det norske brugtmarked, men mens brugtpriserne på dieselbiler i snit faldt med seks procent, steg priserne på brugte elbiler med fem procent.

“Vi forventer en nedgang i antal værkstedstimer på 12 procent pr. bil, fordi elbiler er mindre komplicerede. Erfaringerne fra Nissan Leaf er, at driftsomkostningerne for ejeren er ca. 40 pct. af en tilsvarende udstyret dieseldrevet Qashqai. De norske værksteder må påregne, at der forsvinder 1075 kr. fra bundlinjen på værkstedet, hver gang en fossibil skiftes ud med en elbil,” siger direktør for Norges Bilbransjeforbund, Stig Morten Nilsen.

Top 15 nybilsalg i Norge

1. VW e-Golf (el)
2. BMW i3 (el)
3. Toyota RAV4 Hybrid (hybrid)
4. Tesla Model X (el)
5. Mitsubishi Outlander (plug-in)
6. Toyota Yaris Hybrid (hybrid)
7. Tesla Model S (el)
8. Nissan Leaf (el)
9. VW Passat GTE (plug-in)
10. Toyota Auris Hybrid (hybrid)
11. Toyota C-HR Hybrid (hybrid)
12. Mercedes GLC (plug-in)
13. Renault Zoe (el)
14. Volvo V90 (diesel)*
15. VW Golf GTE (plug-in)

* den eneste fossilbil i den norske top 15 findes på 14.-pladsen. Kilde: Norges Bilbransjeforbund.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.