1.602 km uden at tanke

Øko-Golf i standardudgave kører fra Nantes til København uden at tanke undervejs

14. november 2013 af Bil Magasinet

Overvåget af eksperter fra den uvildige tyske testorganisation DEKRA er det lykkedes Volkswagen at køre 1.602 km på én tankfuld med den nye Golf BlueMotion. På turen fra franske Nantes til København brugte Golf BlueMotion 2,92 liter diesel pr. 100 km, svarende til et gennemsnitsforbrug på 34,2 km/l. Hele strækningen blev kørt uden at tanke.

Rekordforsøg blev opnået med en standardbil på standardhjul, men det fremgår ikke, hvordan testteamet har kunnet holde sig vågne undervejs, Volkswagen havde lagt en varieret rute med både by-, landevejs- og motorvejskørsel fra Nantes i det vestlige Frankrig via Paris, Antwerpen, Bremen, Hamburg for at ende i København.

VW fremhæver, at det faktisk er muligt at opnå de omstridte officielle forbrugstal, der kommer fra en laboratorietest lavet efter en EU-godkendt testcyklus. Golf'en kører med 1,6-liters TDI-dieselmotor med 110 hk og har et officielt snitforbrug på 31,3 km/l, og man nåede altså op på næsten 3 km mere pr. liter end det officielle snitforbrug. 

Under turen til København var det et hold af eksperter fra  Volkswagen Driving Experience, der var bag rattet og med let speederfod og efter 20 timer og 45 minutter opnåede det imponerende resultat. Golfens tank på 50 liter blev påfyldt I Nantes og forseglet af en DEKRA-inspektør. Ved rejsens ende blev der tanket 46,92 liter diesel i København under opsyn af den samme inspektør. Turen blev foretaget med en gennemsnitsfart på 78 km/t.

Vi så første gang Bluemotion-udgaven af Golf VII i efteråret 2012 i Paris, hvor VW-gruppens boss prof. dr. Martin Winterkorn præsenterede den for verdenspressen. Den 16-ventilede commonrail-dieselmotor er på 1,6 liter og har direkte indsprøjtning. Den har reducering af den interne friktion i motoren og et nyt termostyringssystem, der forkorter opvarmningsfasen. Her er to-trins oliepumpe, en cylindertryksensor, en vandpumpe og en vandkølet ladeluftskøler integreret i indsugningsmanifolden - samlet hjælper det til med at reducere forbruget. Det maksimale drejningsmoment på 250 Nm er til rådighed fra 1.500 til 2.750 o/min.

© bilmagasinet.dk

Golf TDI BlueMotion har 6-trins manuel gearkasse med højere udveksling, og en oxidationskatalysator, dieselpartikelfilter samt en NOx-katalysator, der gør udstødningen renere.

Ligesom på forgængeren er karrosseriet sænket med 15 mm, kølelufttilførelsen er optimeret, så kølergrillen er delvist tillukket og mere aerodynamisk, bunden er mere vindglat takket være ekstra afdækning, og den er udstyret med en tagspoiler, der er større og har sorte plastikelementer ned langs siderne af bagruden - ligesom på Golf GTI. Her er BlueMotion-logoer på forskærme og bagklap, og er den udstyret med xenon-forlygter, bærer den en blå stribe i kølergrillen.

Dækkene har højere dæktryk og lav rullefriktion, og her er aut. start/stop og intelligent ladning af batteriet.

Golf TDI BlueMotion er baseret på en Trendline-version og adskiller sig med en anderledes kølergrill, specielle 15” alufælge og en større tagspoiler. Golf TDI BlueMotion koster 278.992 kr. som tre-dørs og 289.990 kr. som fem-dørs.

© bilmagasinet.dk

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...