volvo xc90 hybrid pris test
© Patrick Boje Jensen

Volvo XC90: Svensk luksushybrid til hele familien

Volvo XC90 er en stor hybrid, der kan oplades. Hvordan klarer den sig i 2023? Hvad koster en Volvo XC90? Få det hele her!

19. marts 2023 af Patrick Boje Jensen

Volvo XC90 med hybridrabat

Den nuværende generation af Volvo’s store SUV er efterhånden en ældre dame. Den kom på markedet i 2015, men Volvo har formået at holde den relevant med en række vigtige opdateringer.

Set med danske briller kom den vigtigste opgradering i 2021, hvor Volvo udstyrede plugin-hybriden med et større batteri, der sendte CO2-udledningen i henhold til WLTP-normen under 50 gram CO2/km, og det betød et enormt prisfald.

Testens indhold:

Hvad koster en Volvo XC90?

Siden 2022 har Volvo kun villet sælge biler med elektrificering, og det betyder, at modelprogrammet for den store SUV XC90 er reduceret til en enkelt drivline: En plugin-hybrid med 455 hk, som Volvo kalder XC90 T8 Recharge, og som koster fra 939.000 kr.

Det er ikke ligefrem småpenge, men dog markant mindre end de 1,2 millioner kroner, den kostede i 2021.

Pris på Volvo XC90 (2023)

Volvo XC90 T8 Recharge

  • Plus: 939.000 kr.
  • Ultimate: 988.000 kr.

Nyt styresystem i Volvo XC90

Volvo har de seneste år udrullet styresystemet Android Automotive, der er udviklet af Google, i alle deres biler. Det minder mest af alt om en Android-tablet på 12,3”, der er bygget ind i bilen, hvor du kan downloade apps som Spotify og podcast-afspillere.

Det vil også sige, at den indbyggede navigation er Google Maps, og det fungerer bedre end nogen anden “medfødt” navigation, jeg har prøvet.

Du kan stadig vælge at bruge Android Auto eller Apple CarPlay, men bilens eget styresystem er langt hurtigere og mindre fejlramt. Styresystemet spiller sammen med den nye digitale instrumentering, så du kan have din Google Maps-navigation lige foran dig, mens sidemanden skifter sang på Spotify.

Og den helt store fordel er, at systemet – i modsætning til Android Auto og Apple Carplay – kan tale sammen med resten af bilen, så Google Maps f.eks. kan anbefale ladere, når batteriet er ved at være tomt.

volvo xc90 hybrid pris test
© Patrick Boje Jensen

Hvordan er kabinen i XC90?

I kabinen er der ikke sket det store siden 2015, og det er en god ting. Der er en følelse af raffineret skandinavisk design over rat, instrumenter og midterkonsol, der er smukke og solidt bygget, omend noget konservative. Knapperne og instrumenteringen er intuitive og nemme at gennemskue, selv når man sætter sig bag rattet første gang.

Sæderne er bløde og lækre som en lænestol, og du skal være kvægkender for at identificere, at de faktisk er beklædt med Nappalæder.

Læs også: Test af Volvo XC40 Recharge

volvo xc90 hybrid pris test

Den lyse kabine er lækker, men sart.

© Patrick Boje Jensen

Er der meget plads i Volvo XC90?

Volvo XC90 er en ordentlig kleppert, og bilens bredde betyder, at der er fornem plads til tre passagerer på bagsædet. Benpladsen er dog ikke så overdådig, som man måske kan forvente af så stor en bil, selv om bagsæderne kan køres frem og tilbage.

Det skyldes til dels, at Volvo XC90 er udstyret med en tredje sæderække, hvor to sæder kan foldes op af gulvet i bagagerummet. Den tredje sæderække kan være lidt svær at komme til, og sæderne er mest egnede til børn.

volvo xc90 hybrid pris test

Med sæderne foldet ned er bagagerummet enormt og dybt, og selv med alle syv sæder i brug, er der et brugbart bagagerum.

© Patrick Boje Jensen

Er Volvo XC90 en god hybrid?

Det er svært at slippe udenom, at drivlinen efterhånden er lidt bedaget. Med strøm på batteriet kører Volvo XC90 harmonisk og behageligt, og den store båd kan i den grad også lægge fra land, hvis du trykker sømmet i bund.

Den officielle rækkevidde på el er 69 km – i testugen var udetemperaturen omkring frysepunktet, og her var den reelle rækkevidde nærmere 30-35 km på el. Det kan forbedres ved at bruge den indbyggede regenerering, der desværre bremser bilen så kraftigt, at jeg var nødt til at slå det fra, fordi passagererne blev utilpas.

Når batteriet er tomt, har den store benzinmotor en tendens til at brøle op selv under lav belastning, og forbruget styrtdykker til under 10 km/l.

Læs også: Test og priser på Volvo C40

volvo xc90 hybrid pris test
© Patrick Boje Jensen

Testbilen her er en udstyrsbombe med klimapakke (6.570 kr.), massage i forsæderne (42.402 kr.), Lydanlæg fra Bowers & Wilkins (39.782 kr.) og aktiv luftaffjedring (32.328 kr.). Sidstnævnte transformerer bilen og giver sammen med de næsten lænestolsagtige forsæder en fuldstændig gennemført komfortabel oplevelse.

Vi synes

Selv om alderen trykker, og en ny fuldelektrisk arvtager venter i kulissen, er det lykkedes Volvo at holde den gamle dame relevant. Volvo XC90 er som hybrid et utroligt behageligt bekendtskab, især hvis du lader den regelmæssigt.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...